HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 signalkabel internt i apparater?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Tomas J Posted - 2013/05/29 : 06:50:46
Vad har ni för favorit som ni använder i era byggen?

Jag har prövat att köra med skärmad närverkskabel och tagit bort några par, men jag upptäckte snabbt att den var alldeles för hård och otymplig att jobba med.

Jag söker en mjuk tvåledad kabel med skärm.

Förslag?
2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Tomas J Posted - 2013/05/29 : 12:02:49
Det låter vettigt.

Jag har alltid kört med tvinnad tvåledare i tidigare byggen, men nu tänkte jag att jag skulle lyxa till det när jag hade lite glödspänningsledningar som jag var lite orolig för
Men då prövar jag nog med lite tvinnad kabel till att börja med innan jag köper skärmat
pix Posted - 2013/05/29 : 07:53:29
Kabelskärmning i bemärkelsen "faradays bur" för luftburen störning har ingen skärmande verkan i de flesta fall, efterssom hela kopplingen inte är fullständigt inkapslad

Om det finns en ledare in i din "bur" (vilket det i praktiken nästan alltid gör efterssom kabeln skall anslutas någonstans) så har man samma HF-miljö i "buren" som utanför

Man kan dämpa luftburen störning genom att använda skärmad kabel, men i våra kopplingar handlar detta då om att det bildas en kapacitans mellan ledare och skärm dvs som ett HF-filter
Denna kapacitans kan du annars skapa genom att tvinna en innerledare med en (eller fler) vanilga ledare
Ju fler ledare destå större exponerad yta mellan dessa, ju större kacitans, destå lägre brytfrekvens för filtret

En partvinnad ledare kan ofta fungera tillräckligt dämpande för luftburen störning, och är betydligt mer flexibel att bygga med

Vissa föredrar att hålla denna kapacitans låg, och föredrar att inte tvinna ledare alls. Så det finns mycket att prova
/Pix

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000