HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga egen EQ med justerbart Q och nivå

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
johan1 Posted - 2013/04/25 : 16:02:47
Hej

Efter att ha en del basproblem med nybyggda HT så har jag insett mha Antimode Dualcore och även XTZ att jag har 2st stora baspucklar. En vid 43Hz och en vid 98Hz.

Jag har både Behringer DEQ2496, men äben miniDSP. Båda dessa löser mitt problem ganska enkelt, men upplösningen på dessa enheter gör att mellanreg och disk tappar sin lyster och dynamik.

Efter att lekt med Behringern inser jag att jag behöver dämpa ca 10dB vid båda frekvenserna, och att Q värdet behöver vara ca 10.

Någon som byggt en egen EQ på liknande sätt?
Eller känner till en beprövad konstruktion som funkar?
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
manw Posted - 2013/04/26 : 16:48:01
Kanske simulera i LT-Spice för att få fram kurvorna.
johan1 Posted - 2013/04/26 : 09:45:10
Jag har kikat en del på notch filter med variabelt Q. Låter som värt ett försök. Någon som vet hur djup dämpningen blir? Och är djupet beroende på Q också? Dvs bredare Q=mindre djup dämpning???

Datorlösning är tyvärr inget för mig.
manw Posted - 2013/04/26 : 07:21:38
Sådär kanske, finns lite olika varianter på notchfilter, det är ju dämpning det är frågan om.
http://www.radio-electronics.com/info/circuits/opamp_notch_filter/opamp_notch_filter.php
Finns nog många artiklar, Google is your friend :)
Ryssen Posted - 2013/04/25 : 21:46:09
http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/215379-dsp-xover-project-part-2-a.html

Nadja,om du accepterar en DAC/Utgång.

Edit:Föresten Nadja har ju inbyggda daccar oxå..
Finns många möjligheter.
CH Posted - 2013/04/25 : 19:58:35
Är övertygad om att ett Lynx ljudkort ihop med JRMC löser dina problem. Om du accepterar en datorlösning, vill säga.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000