HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hypex Vs Ice Power

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Double A Posted - 2013/01/29 : 22:32:45
Hej god vänner

Har börjat fundera lite på klass D förstärkning, och undrar om några av er har någon erfarenhet av Hypex eller B.O Ice Power?

Alla synpunkter är bra synpunkter!
Vilken låter bäst?
Osv

mvh Double A
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Anders Enquist Posted - 2013/01/30 : 08:49:30
Köpte ett par ucd180 för några år sedan. De låg ett bra tag men när jag till slut byggde var det som en uppenbarelse. Har nu ett par ucd180Hg på lån som är ännu bättre o ett nc400-bygge på gång. Jag spelar mest klassiskt via vinyl eller Squeezebox. Högtalare är dubbla (stackade) Quad esl57 med Townshend supertweeters och dipolsubwoofers. Man kan diskutera ljudkvalitet, tycker själv de är det närmaste "a cable with gain" jag hört, sedan kan man alltid nåt annat låter vackrare typ 300B-steg etc etc. När sedan pris och bekvämlighet vägs in är de imho utan konkurrens.
Double A Posted - 2013/01/30 : 08:13:43
Bernt och More, tack för tipsen
Ja ska kolla upp 41Hz lite närmare. En lösning ja tittat på är en komplett "plate amp" med delning, eq osv.
Hypex har ju sådana lösningar liksom Digmoda
http://www.digmoda.com/docs/DDC552_07K11.pdf
som kör med Ice Power modulerna. 500+500+250 watt i en nätt liten förpackning
more10 Posted - 2013/01/30 : 00:15:26
Vill du löda själv så finns det byggsatser från 41Hz. AMP15-PS-XP kit har inbyggd strömförsörjning, behövs bara en trafo och mjukstart. Den ger 2x300 Watt över 4 ohm, 2x150 i 8. Det finns andra där man får bygga strömförsörjningen själv men det är ganska mycket jobbigare. Väldigt få ytmonterade komponenter vilket är bra om man är ovan.

Abletechs moduler är väldigt intressanta eftersom de har integrerad SMPS strömförsörjning. Dom är faktiskt ganska billiga.

Bernt Jansson Posted - 2013/01/29 : 22:55:01
Jag tycker Hypex är den bättre av de två.

Till bas är Hypex UCD 2k svårslagen tror jag, det finns switchade nätdelar till den om man vill ha lätt och portabelt.
Ruggig kraft och kontroll, Icepower har jag aldrig hört leverera på det sättet.

Hypex har audiofila ambitioner i en del av sina moduler. Jag har byggt med UCD700, nån specialversion med fina regulatorer.
Låter ganska ok, men inte alls som ett bra klass A steg. Nu har de kommit ut med ny teknik som kallas N-core, de modulerna vet jag inget om men troligen värt att kolla.

Jag tycker slutligen du ska lägga till Abletecs moduler till din kandidatlista.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000