HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hypex Vs Ice Power
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2013/01/29 :  22:32:45  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hej god vänner

Har börjat fundera lite på klass D förstärkning, och undrar om några av er har någon erfarenhet av Hypex eller B.O Ice Power?

Alla synpunkter är bra synpunkter!
Vilken låter bäst?
Osv

mvh Double A

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/01/29 :  22:55:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag tycker Hypex är den bättre av de två.

Till bas är Hypex UCD 2k svårslagen tror jag, det finns switchade nätdelar till den om man vill ha lätt och portabelt.
Ruggig kraft och kontroll, Icepower har jag aldrig hört leverera på det sättet.

Hypex har audiofila ambitioner i en del av sina moduler. Jag har byggt med UCD700, nån specialversion med fina regulatorer.
Låter ganska ok, men inte alls som ett bra klass A steg. Nu har de kommit ut med ny teknik som kallas N-core, de modulerna vet jag inget om men troligen värt att kolla.

Jag tycker slutligen du ska lägga till Abletecs moduler till din kandidatlista.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/01/30 :  00:15:26  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Vill du löda själv så finns det byggsatser från 41Hz. AMP15-PS-XP kit har inbyggd strömförsörjning, behövs bara en trafo och mjukstart. Den ger 2x300 Watt över 4 ohm, 2x150 i 8. Det finns andra där man får bygga strömförsörjningen själv men det är ganska mycket jobbigare. Väldigt få ytmonterade komponenter vilket är bra om man är ovan.

Abletechs moduler är väldigt intressanta eftersom de har integrerad SMPS strömförsörjning. Dom är faktiskt ganska billiga.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2013/01/30 :  08:13:43  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Bernt och More, tack för tipsen
Ja ska kolla upp 41Hz lite närmare. En lösning ja tittat på är en komplett "plate amp" med delning, eq osv.
Hypex har ju sådana lösningar liksom Digmoda
http://www.digmoda.com/docs/DDC552_07K11.pdf
som kör med Ice Power modulerna. 500+500+250 watt i en nätt liten förpackning

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Anders Enquist
Member

65 Posts

Posted - 2013/01/30 :  08:49:30  Show Profile Send Anders Enquist a Private Message  Reply
Köpte ett par ucd180 för några år sedan. De låg ett bra tag men när jag till slut byggde var det som en uppenbarelse. Har nu ett par ucd180Hg på lån som är ännu bättre o ett nc400-bygge på gång. Jag spelar mest klassiskt via vinyl eller Squeezebox. Högtalare är dubbla (stackade) Quad esl57 med Townshend supertweeters och dipolsubwoofers. Man kan diskutera ljudkvalitet, tycker själv de är det närmaste "a cable with gain" jag hört, sedan kan man alltid nåt annat låter vackrare typ 300B-steg etc etc. När sedan pris och bekvämlighet vägs in är de imho utan konkurrens.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.15 sekunder. Snitz Forums 2000