HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 positionsbestämning med ljudimpulsmätning.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Fimax Posted - 2013/01/23 : 04:29:41
Hej,
Long time no seen..
Jag satt och spånade med en kollega om hur man skulle kunna fastställa en postion av ett verktyg in en assembly station, en ideerna jag hade var att använda enkelt system för att faställa en (x,y,z) position med hjälp av generation av en ljudimpuls och mätning av tiden mellan generation av ljudimpulsen (högtalare) och tre stycken mikrofoner.
Då kom jag tänka på hur många kloka personer inom ljudmätning osv vi har i detta forum.
Om man har de tre mikrofonerna på ett avstånd på ca 2m från varandra och högtalaren (liten typ telefonhögtalare). Med vilken mätnogrannhet skulle man kunna fastställa positionen (om möjligt överhuvudtaget) inom dessa två meter?
Vad tror ni, är detta möjligt. Några svårigheter?

8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
manw Posted - 2013/01/25 : 09:02:40
Lär finnas ett företag, och ett patent för detta. Deras applikation är att lyssna efter var ett skott träffar, hittade det inte genom googling här o nu.
Bernt Jansson Posted - 2013/01/25 : 08:43:11
Esl, nivåmätningen jag nämnde var med ultraljud i skitig miljö för att pumpa ut vatten ur reningsverk.
I cisternerna hade vi SAABs tankradar som var noggrann och tillförlitlig. Samma princip egentligen, kort våglängd.
esl Posted - 2013/01/24 : 21:41:04
noggrannheten har med vilken våglängd du anväder dig av.
Högre frekvenser har kkortare våglängder..... så ultraljud är att föredra om du vill ha en cm upplösning (40kHz)

esl
Joda Posted - 2013/01/23 : 14:34:22
Piezo och ultraljud är nog bättre lämpad för den applikationen. Dessutom finns det färdiga exempel på detta, oftast som mäter eko men det borde gå lika bra att separera sändare och mottagare.

Jag skulle undvika ljudkort då man inte kan vara säker på att tiden mellan sändning och mottagning är låst då man har för många lager i mellan.

Dock fungerar detta utmärkt då jag lätt märkte en flyttning av högtalaren på ett par millimeter i HOLMimpulse med tiden låst.

Allt beror lite på vad du vill uppnå, om du vill veta position i realtid är detta nog inte rätt väg att gå, exaktheten jämfört med att bumpa in verktyget mot en fast mätpunkt är magnituder sämre, optisk avläsning av markörer genom kamera används inom kretskortsindustrin för att placera komponenter exakt på rätt ställe. Med rätt mönster är det nog inga problem att få tre dimensioner med hyfsad exakthet.

quote:
Sen är samplingshastigheten ett problem. Säg att ni skulle behöva 3 samples för att säkerställa att det är ljudpulsen ni letar efter. Med 192 kHz samplingsfrekvens så blir det ungefär 5 cm.

Med svept impulsmätning brukar man kunna få delar av en sample i upplösning, det är iaf min erfarenhet.
Problemet är att hålla skillnaden eller "jitter" mellan sändning och mottagning nere så att resultatet inte blir felaktigt. Med drivare och annat ivägen kan det bli problem så dator känns lite väl riskfyllt för annat än tolkning av resultat. Finns dock tvåkanalsmätning men komplicerat blir det och svårt att veta hur exakt eller rätt det blir.
CH Posted - 2013/01/23 : 14:24:13
Trinnov rumskorrigering positionsbestämmer högtalarna i 3D. Kör det själv och det fungerar utmärkt.
sopwith Posted - 2013/01/23 : 13:17:14
"Det finns nivåmätningsutrustning som funkar på det viset. Mäter iofs eko mot en yta, funkar bra"

det funkar skitbra, har stor framtidpotential och rolig ny teknik runt hörnet...

I fallet ovan hade jag använt en laser, tex tracking, finns det möjlighet att få se en skiss på uppställningen?
Bernt Jansson Posted - 2013/01/23 : 08:26:54
Det finns nivåmätningsutrustning som funkar på det viset. Mäter iofs eko mot en yta, funkar bra.
Lovan Posted - 2013/01/23 : 07:54:37
Jag tror att svårigheten ligger i att ljudkällan blir riktninskänslig och storleken på ljudkällan. Jag skulle tippa på att nogrannheten ni kommer få är ungefär dubbla storleken av ljudkällan. Sen är samplingshastigheten ett problem. Säg att ni skulle behöva 3 samples för att säkerställa att det är ljudpulsen ni letar efter. Med 192 kHz samplingsfrekvens så blir det ungefär 5 cm.

Jag skulle hålla mig till laser

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000