T O P I C R E V I E W |
TeM |
Posted - 2012/11/07 : 21:27:53 Någon som byggt en Edison 60 på sista tiden? Håller på att bygga en Edison 60 som jag beställt från Audion UK. Har lite problem med att förstå hur sekundärsidan på utgångstransformatorerna egentligen skall kopplas. Har extraköpt Audion Silver Night utgångstransformatorer som saknar 2 ohms lindningen. Enligt beskrivningen från Audion för utgångstransformatorn ser inkopplingarna ut enligt följande om man ser den uppifrån.
__B1__B3____B4 A5__A4__A3__A2__A1
Graeme på Audion kompletterar bilden där han skriver att B4 är negativ (svart) högtalaranslutning som ska kopplas till högtalarterminal och jord. B1 kopplas till 8 ohms högtalarterminal (röd) och utgör också feedback-signal. Alltså B1=8 ohm, B3=4ohm, B4=0.
Själv tycker jag inte beskrivningen stämmer överens med hur transformatorn ser ut i verkligheten där avståndet mellan B1-B3 är större än B3-B4.
När jag kopplar in förstärkaren enligt ovanstående anvisningar får jag ett fruktansvärt högfrekvent tjut i högtalarna efter en stund när rören blivit varma. Kopplar jag loss feedbacken försvinner tjutet men förstärkaren brummar. Kopplar jag tvärtom (byter B1 mot B4) får jag härligt rörljud men jag får även då ett klart brum i båda högtalarna. Jag ska kanske också tillägga att jag har dubbla nätdelar och även extra filtret till nätdelarna.
Någon som har någon idé och kan bringa klarhet i problemen?
|
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Erik Andersson |
Posted - 2012/11/09 : 07:52:04 Jag misstänker starkt att det är frågan om någon dubbeljordning någonstans, utan att se förstärkaren är det omöjligt att veta orsaken. Men droppa mig ett mail, så kan jag sända över de kopplingsanvisningar som gällde för c:a 10 år sedan. Hoppas de kan vara till någon hjälp. |
TeM |
Posted - 2012/11/08 : 21:07:32 Hej igen. Först till de goda nyheterna. Då jag skiftade A5+A4 med A2+A1 försvann de högfrekventa tjutet och ljuv musik strömmade ur högtalarna. Nu de dåliga nyheterna. Som Erik misstänkte brummar det fortfarande - ganska mycket. Har kollat att alla chassidetaljer är i kontakt med varandra. Har i övrigt följt instruktionerna vad gäller jordning. Provade också att koppla bort vänster kanal men det medförde ingen förbättring.
Så nu är goda råd dyra. Någon av er DIY-hjältar som har förslag på nästa steg? |
TeM |
Posted - 2012/11/08 : 10:36:34 Tack för svaren. Ska prova ditt förslag Erik. Återkommer med resultat. |
Erik Andersson |
Posted - 2012/11/08 : 08:31:07 Det är nog som Gramne meddelat att B4 är jord och B1 är 8 ohmstappen där även motkopplingen tas ut. Om det då självsvänger (tjuter) innebär det troligen att primären är felfasad. Skifta då A5+A4 med A2+A1. Om förstärkaren brummar har det ingenting med detta att göra, utan beror förmodligen på felaktig jordning någonstans. Kan oxå vara så att apparatens hölje inte är korrekt jordat,kolla med en multimeter om samtliga chassiedetaljer är i kontakt med varandra, ev får det skrapas lite färg här och där. Lycka till |
Bernt Jansson |
Posted - 2012/11/07 : 21:44:23 Rätta hållet är där du får brum. Har du kopplat minus på utgången ihop med förstärkarens jord? Om inte så kan det hjälpa att göra det. Sen ska glöden ha jordreferens också. Där har du två brumkandidater till att börja med. |