HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Drömmer om frontladdade kickbashorn

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
more10 Posted - 2012/09/17 : 23:52:28
Jag blir inte nöjd med mina simuleringar av kickbashorn. Om jag låter hornresp optimera det hela blir det väldigt fin kurva över den utstrålade energin, men om jag väljer att titta på spl vid 0 grader (titta rakt in i tratten) så stiger spl med 10 db från 80 till 300. Simulering i 2 pi. Vid 30 grader börjar det se bra ut.

Om man ska tro Hornresp så borde inte frontladdade horn funka.

Påverkar rummet så att det inte blir så stor skillnad i verkligheten? Eller finns det en annan förklaring?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
FForsman Posted - 2012/10/01 : 23:34:59
Är det någon som vet var man hittar ritningen till 80 Hz Edgarhorn och vilken driver som det är designat för?

/mvhff
classe Posted - 2012/10/01 : 22:40:17
edgar hornen dom står kvar mostdiy.
reVintage Posted - 2012/09/23 : 20:15:53
80Hz Edgarhorn i 1,0*Pi med av B.Edgar rekommenderad driver:

PetterPersson Posted - 2012/09/23 : 18:51:52
quote:
quote:Däremot, om elementet impedanskorrigeras först låter det mycket bättre
och framförallt tajtare och mer dynamiskt.

Hur ser impedanskorrigering ut?
Mvh Johannes.

En LCR-krets (impedanstoppkorrigering vid resonansfrekvensen) samt en
RC (talspoleinduktanskorrigering) parallellt med elementet.

quote:
Jag har förundrats lite hur det kommer sig att Edgarhornet kan gå så lågt när det är så litet. Vore kul att lyssna på ett sånt nån dag. Har för mig att Time hade ett sånt, kan ha gjort sig av med det förstås.

Det är rätt, på grund av den lilla mynningen övergår hornet något från
att vara horn till att bli kvartsvågspipa vid frekvenser nära 80 Hz.
Tonkurvan är rätt vågig. Jag har både mätt, simulerat och lyssnat på
Edgars 80 Hz-horn och det låter så bra som det kan göra med de
designkriterierna. Ett fullstort horn låter något renare och mer
transparent men skillnaden är inte så stor som man kan tro. Edgarhornet
är en riktigt bra kompromiss.

Edit: stavfel...
reVintage Posted - 2012/09/21 : 08:13:33
Edgars 80/100 beter sig ung. på samma sätt IRL som när man simulerar det i HR.
mostlydiy Posted - 2012/09/21 : 07:31:15
Jag har förundrats lite hur det kommer sig att Edgarhornet kan gå så lågt när det är så litet. Vore kul att lyssna på ett sånt nån dag. Har för mig att Time hade ett sånt, kan ha gjort sig av med det förstås.
more10 Posted - 2012/09/21 : 01:18:13
Föll på eget grepp :-)

Det enda återstående problemet är spridning. Jag kan leva med en sweetspot, men det vore kul om det går att skapa något som låter bra (frekvensgång) i en större del av rummet.
Fuling Posted - 2012/09/21 : 01:01:19
Om det inte gör nåt om hornen blir stora och det inte behöver vara "hifi", då är det väl inga problem längre...
more10 Posted - 2012/09/21 : 00:57:11
Kickbas är PA-jargong, i hifisammanhang är den korrekta benämningen midbashorn tror jag.

Hornen ska funka mellan 80 och 300 Hz. Det blir stort, men det gör inget. Det är manligt med stora horn :-)

Det jag är ute efter är bashorn med fina värden på grupplöptid och transientrespons. Frontladdat för att få kontroll på "fasen". Jag har idag bakladdade 4530, men är skeptisk till impulssvar och svacka vid 150. Gillar dock sparken (kicken) i trummor. Alltså nånting mer hifibetonat än 4530.

Jag har släppt alla ambitioner att skapa saker som kan klassas som hifi. Den musik jag lyssnar på är ofta söndermixad ändå. Så att skruva upp basen för att få det att låta "rätt" är helt ok i min värld. Det är roligt med högtalare som kan välta saker :-).

Jag är helt enkelt dynamik-junkie i första hand. I andra hand sätter jag upplösning i stereobilden. Rak frekvensgång kommer i tredje hand.
Fuling Posted - 2012/09/20 : 22:53:04
quote:
Midbashorn som ens tar sig ner till 80Hz hade varit trevligt. Synd att de blir så förbaskat stora.

Bruce Edgar säljer/sålde ett 80Hz horn som inte alls är särskilt stort, dock är det förstås förminskat och därmed kompromissat.
Ett fullstort horn med 80hz flare blir däremot en rejäl klump.
chrilla Posted - 2012/09/20 : 21:38:39
"En spole i serie + EQ till samma nivå skulle vara intressant att se, vet ej om den är miniphase eller inte."

Det finns en tråd på Faktiskt.se om just det, där "lilltroll" visar att disten minskar med en större spole och EQ än att ha rätt värde utan EQ, hittar inte tråden dock
Tror tråden handlade om variabel utimpedans på förstärkare och högtalaren var en 2vägare med Seas CA18RLY

mvh Christer

mostlydiy Posted - 2012/09/20 : 21:32:17
Midbashorn som ens tar sig ner till 80Hz hade varit trevligt. Synd att de blir så förbaskat stora.

/Marcus
Circlomanen Posted - 2012/09/20 : 20:12:39
quote:
Däremot, om elementet impedanskorrigeras först låter det mycket bättre

Hur ser impedanskorrigering ut?

Mvh Johannes.
Circlomanen Posted - 2012/09/20 : 20:10:27
quote:
Vad är "kickbashorn"? Något populär-uttryck i PA-svängen? Ser gärna en väl definierad förklaring.

Ett horn som ger en bra kick i basen.

Enkelt?!

Vill du ha ett mer korrekt uttryck så lyder det väl såhär "midbashorn med liten peak runt 80 - 120 Hz och en bra transientrespons".

Mvh Johannes.
Joda Posted - 2012/09/20 : 20:08:46
Kickbashorn eller kickbin är vad jag förstår högtalare som används för att ge trummor den där kicken utan att belasta övriga PA systemet.

"Det hade varit skoj att kunna mäta upp transienta beteenden med verkligt programmatrial."

Du kan göra detta med HOLMImpulse då den klarar av att konvolvera med vilken signal som helst.
Går även att se effekten av mp3 om man vill.
THD kräver dock frekvenssvep.

Så länge systemet är miniphase så har varje förändring i tonkurvan en motsvarande förändring i fas vilket resulterar i samma förändring i impulssvar.

PetterPerssons simuleringar visar detta. Mina egna tester med serieresistans visade på samma beteende när man EQat signalen till samma nivå vilket gav identiskt impulssvar. Dock skillnad i THD.

Det intressanta är när saker slutar vara miniphase och börjar uppvisa förändringar i fas eller tonkurva som inte följs åt. Allpassfilter är ett exempel. Hilbert är en annan. Avstånd räknas också men då det är en uniform förändring spelar det ingen roll.
En spole i serie + EQ till samma nivå skulle vara intressant att se, vet ej om den är miniphase eller inte.

http://www.hometheatershack.com/roomeq/wizardhelpv5/help_en-GB/html/minimumphase.html

En DSP1124P eller annan pEQ, lite mätverktyg och ett par timmar så har man lite bättre förståelse för det hela.
PetterPersson Posted - 2012/09/20 : 19:01:41
Det är simuleringar. Jag har märkt att om enbart en (stor) seriespole
appliceras i serie blir ljudet resonant och eftersläpande i midbasen.
Däremot, om elementet impedanskorrigeras först låter det mycket bättre

reVintage Posted - 2012/09/20 : 19:01:40
Vad är "kickbashorn"? Något populär-uttryck i PA-svängen? Ser gärna en väl definierad förklaring.
Circlomanen Posted - 2012/09/20 : 18:27:15
Är det simmar eller mätningar?

Oftast finns det en viss skillnad mellan sim och verklighet. Denna skillnad är såklart oxå beroende på ljudtrycksnivå vid mätning och vilka andra signaler den får. Musiksignaler är betydligt mer komplexa än enkla transienter. Det hade varit skoj att kunna mäta upp transienta beteenden med verkligt programmatrial.

Mvh Johannes.
PetterPersson Posted - 2012/09/20 : 18:19:16
quote:
På vilket sätt är det oförskämt att ha en kunskap baserad på erfarenhet och vilja propagera för den? I min värld är snabbare bättre då musik inte består av trista sinustoner, utan oftare skarpa transienter, övertoner och moduleringar, klippta signaler mm godis.

Om du nu kan så mycket mer än mig, kan du förklara hur elementet i ett kickhorn kan accelerera snabbare med en spole mellan förstärkarens utgång och elementets terminaler? Jag utgår från att hornet skall kunna återge enormt snabba transienter som tex kantslag på trummor, elektroniskt skapade vågformer som fyrkantsvåger och liknande.

Mvh Johannes.

Du förstår mycket väl vad jag menar. Jag vet att du är en klok man
och det jag har emot är ditt sätt att skriva nedvärderande på ett
sätt som inte direkt stimulerar till en konstruktiv diskussion. Jag
har heller aldrig påstått att jag kan så mycket mer än dig, jag
tycker däremot om att försöka förstå vad och hur olika saker
påverkar varandra och i slutändan - det upplevda ljudet. Därför kan
det te sig som att jag ifrågasätter "allt du skriver". Det jag söker
då är en djupare förståelse som förklarar mekanismen.

Här är ett exempel på impulsrespons från lspCAD. Båda är 500-Hz-
filter med 18 Sound 10MB600 i 50-literslåda. Det passiva filtret (1,8mH) är
impedanskorrigerat så gott det går kring resonansfrekvensen. Som ni
ser blir det ingen skillnad mellan det passiva och aktiva filtret
Konstigt?

Joda Posted - 2012/09/20 : 13:23:31
Läs denna intressanta tråd.
http://forum.speakerplans.com/new-design-and-build15-piramid-band-pass-horns_topic20434.html
more10 Posted - 2012/09/20 : 12:11:47
dispersion/directivity and horn:

quote:
I've used a rule of thumb,
that 1/3 wavelength gives approximate -3dB frequency for 180deg dispersion, for example your horn mouth is 30cm high and 60cm wide, your horn is able to direct sound above 116/0,3m=387Hz vertically and 116/0,6m=193Hz horizontally. This doesn't take account the internal shape of the horn path and assumes the horn has sufficient length for the frequencies of interest.

This seem to correspond with my measurements. Predicting directivity higher up or with more precision, one needs to use complicated mathematical models like surface boundary method, you need to model the horn surface, possible displacement plug and phase plug surfaces in 3d with lot of points (kind of same thing geographists do for topographic maps). Martin audio whitepaper for a starter -

Spriding i basen är alltså baserad på diffraktion. Ju större hornarea desto mer riktat ljud. Det får helt enkelt bli världens största Smithhorn :-)
more10 Posted - 2012/09/20 : 11:49:30
Ok, tack för förklaringarna Fuling och Circlo. Det blir ingen strömdrivning i mina horn. Inte om man måste ändra horndesignen.

Hur mycket kommer fysiska utformingen av tratten att påverka? Jag hade tänkt mig nåt Martin-likande:

2 parallella väggar och skivor i samma bredd som utformar horngången. Det borde sprida mer i sidled och mindre i höjdled.
Circlomanen Posted - 2012/09/20 : 06:55:24
Om man skall strömdriva så måste såklart konstruktionen som helhet vara optimerad för det. Såklart att tonkurvan kommer att förändras.
Jag anser nog att 10 ohm är strömdrivning då det är under 1 i dämpfaktor. Under 1 i dämpfaktor innebär att upphängningar och låda dominerar responsen mer än förstärkarens dämpfaktor.

Jag tror inte att 1000 ohms Zout är vettigt med vanliga högtalarelement, då alla system har sin optimala Zout. Ofta mellan 3 och 30 ohm nånstans enligt min ringa erfarenhet med strömdrivning i Hornresp.

Om man skall konstruera horn för strömdrivning så får man minska kompressionen påtagligt. Jag tror det mer handlar om att strömdriva waveguides än horn. Destå lägre Qms destå bättre för strömdrivning.

Strömdrivning verkar vara perfekt för dipoler då man använder peaken runt Fs som dipolkompensering. Med rätt storlek på baffeln så kan man få en snygg respons utan extra EQ.

Mvh Johannes.
Fuling Posted - 2012/09/20 : 02:13:19
quote:
Ett motstånd på 10 ohm borde inte göra en spänningsdriven förstärkare till strömdriven

Förstärkaren blir inte strömdriven men högtalaren blir det
Just 10 ohm är ett ganska luddigt exempel, säg 100 ohm eller 1000 ohm i serie med en 8 ohms högtalare så kan vi tala om äkta strömdrivning.
I verkligheten kopplar man förstås inte 100 eller 1000 ohm i serie med högtalaren utan designar förstärkaren så att den får den utimpedans man vill ha genom att trixa med återkopplingen, sett från högtalarens sida blir resultatet detsamma.

Det är bara att prova och se vad som händer, skillnad blir det i princip alltid när man hänger på serieresistans och om det blir bättre eller sämre beror helt på vad det är för doningar man för stunden pysslar med. Rent matematiskt höjer man elementets Qes och därmed Qts genom att addera serieresistans, med det i åtanke kan man räkna på vad som händer.

Som en parentes kan nämnas att jag har fått för mig att lågt Qes är en viktig faktor för att få bra bandbredd ur frontladdade horn, därav min intiutiva skepsis till att strömdriva sådana konstruktioner. Å andra sidan leder den stigande impedansen vid höga frekvenser till en stigande output från elementet vid strömdrivning (om man inte impedanskorrigerar) så hur det blir i slutändan vet jag inte.
Nästa gång jag är i farten och kopplar och har mätmicken igång ska jag prova att mäta ett ofiltrerat midbashorn med några olika resistanser i serie, det kan nog vara lärorikt.
more10 Posted - 2012/09/20 : 01:36:55
quote:
I övrigt kan jag tycka att diskussionen om ström vs. spänningsdrivning är lite OT i den här tråden, More10 har redan angett att han ämnar köra med aktiv delning och "normala" transistorförstärkare så vi kan alltså utgå från att det är spänningsdrivning som gäller här.

Jag tycker bara att det är kul att det skrivs en massa i min tråd, jag lär mig en massa. Jag har ju fått svar på min frågeställning så det gör inget att det drar iväg lite. Dessutom finns det ju alltid utrymme för förbättringar.

Men ni får ta och förklara det där med strömdrivning. Ett motstånd på 10 ohm borde inte göra en spänningsdriven förstärkare till strömdriven. Påverkar en serieresistans dämpfaktorn? Rent spontant ogillar jag att elda för kråkorna, men självklart måste jag prova serieresitans, men jag vill gärna förstå hur den funkar också.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000