HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kondensatorer

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
bearwik Posted - 2012/09/14 : 18:48:38
I en gammal Pioneerförstärkare sitter två kondingar, 56 volt, 8200 µF.
Kan man ersätta dem med andra kondingar med 56 volt men mer µF, i så fall hur kraftiga?
Nu har jag bytt tecken.
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
bearwik Posted - 2012/09/21 : 07:19:32
quote:
Antar att det inte är något muskelpaket

Nej, inte direkt, 2 x 70 W om jag inte minns fel, dock ganska tung. Bra kvalitet i alla fall, den har fungerat prickfritt fram tills nu.
Thzar Posted - 2012/09/21 : 00:41:24
Är det en Pioneer från tiden då vi hade 220vac i väggen. Kan det vara så illa att spänningen över psu kondensatorerna med dagens 230v vara över gränsvärdet på dem som sitter där. Men 56v är safe. Antar att det inte är något muskelpaket.
PeterE Posted - 2012/09/20 : 22:50:25
Då jag ersatt kondingar så brukar jag byta till ett par med högre volt antal då jag tidigare blivit rekomenderad att inte överdriva Uf då man inte alltid vet hur apparaten är konstruerad.
Så ett tips är att byta till ett par 8200 µF men med kanske 100V det borde inte vara omöjligt att hitta!
Mickel-mackel Posted - 2012/09/15 : 08:32:45
Om man följande 3 siffror på det numeriska t-bordet medan man håller ALT nere:

ALT 230 = µ
ALT 241 = ±
ALT 248 = °

Andra siffror ger annat, men detta är de jag brukar använda.
PetterPersson Posted - 2012/09/15 : 07:16:37
'Alt Gr + m'
Mickel-mackel Posted - 2012/09/14 : 20:55:52
Precis, samma eller högre spänning och samma eller högre uF, blir bra. Och överdriv inte uF-aden heller, inte utan att samtidigt kolla hela designen runt likriktaren.

Men glöm inte heller temperaturen. Välj en konding med samma tempmärkning eller högre som den gamla.
Är det t.ex. en 105° där nu så har säkert konstruktörerna mätt upp en högre temp på stället och därför tagit en högtemp-typ.
Man bör nog, -lite mellan tummen->pekfinger-, välja en elyt med dubbel så hög ratead temp än den aktuella driftstemperaturen, annars får man inte ut så många timmar drift. Vid märktemp tror jag att man har endast 1000 timmar eller något enstaka 1000-tals timmar drifttid, dvs kanske så kort som 3 år vid 24/7 drift.
Fuling Posted - 2012/09/14 : 20:11:45
µF...

Att byta mot lite större kondingar i nätdelen bör gå bra men överdriv inte, rippel- och uppstartsströmmarna kan knäcka likriktaren och då är ingenting kul längre.
bearwik Posted - 2012/09/14 : 20:07:24
uF stämmer, orkade inte leta rätt på tecknet och kom inte ihåg vad det betydde. Tack för svaret, förstärkaren är ca 30 år gammal och har börjat brusa samt att man måste dra upp volymen mer nu än tidigare.
tomano58 Posted - 2012/09/14 : 19:18:16
Det är högst troligt glättningskondingarna till nätdelen och du kan nog stoppa i nya med högre värde men mer än 10000 uF tror jag inte du behöver. Har den högre spänningsmärkning så gör inte det något heller. Koppla gärna en liten plastfilmskonding på 100 nF eller så parallellt över elekrolyterna.

Är de dåliga eller vill du bara biffa upp lite?

Eh... dom är väl på 8200 uF och inte mF?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.06 sekunder. Snitz Forums 2000