T O P I C R E V I E W |
Tomas J |
Posted - 2012/08/16 : 20:46:10 Jag har funderat på att bygga en egen Cd-spelare.
Efter som att jag inte är särskilt kunnig innom tekniken bakom cd-spelare så skulle jag behöva lite köpråd!
Det jag söker är alltså ett diy-kit, om det behövs lödas ihop en egen strömförsörjning så är det inget större problem.
Sen behövs det en DAC också, eller? Någon som har tips där? |
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
markusA |
Posted - 2012/08/18 : 01:15:13 www.diyaudio.com är en bra källa till information. :) |
soundbrigade |
Posted - 2012/08/17 : 21:04:16 Om du a) tittar på DIY-trådarna på Faktiskt.se, hittar du en tråd där någon använt en bergsprängare med überbra cd-drive. a) kollar runt både här och där (faktiskt) hittar du nog något om folk som kört med en CDROM och styrlogik. |
Tomas J |
Posted - 2012/08/17 : 11:03:21 Vad bör en bra DAC kosta och vad bör man leta efter i form av specifikationer? |
Lovan |
Posted - 2012/08/17 : 10:56:14 Det finns(fanns) Philips CD-PRO mekanismer att köpa med styrkort. Det hade nog jag satsat på om jag skulle byggt en cd. Dock märkbart dyrare än ett styrkort och dvd-läsare. |
markusA |
Posted - 2012/08/16 : 21:00:49 CD är lite trixigt men jag har sett projekt där man slaktat en bärbar cd för att få mekaniken. Efter det så borde det inte vara så jättekomplicerat. Det är säkert lösbart och det finns utförliga projektbeskrivningar om man söker. När det gäller dac så är det väl mest bara att sätta en budget och sedan börja leta. |