T O P I C R E V I E W |
Ryssen |
Posted - 2012/06/04 : 13:58:33 Tänkte på t.e.x på småsignal trafos som t.e.x LL1540 och LL1690, mu-metal vs. amorphous core. Hur kan kärn materialet göra skillnad på ljudet,är det olika starkt magnetfält eller? |
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Ryssen |
Posted - 2012/08/09 : 01:19:17 Ja då har jag haft flyt och fått lyssna på amorphous core,köpte mig ett par LL1690 att "hänga" efter min DAC med CS4398. Tyckte dom spelade mera dynamiskt,i alla register. Allt stramades upp.lättare att höra enksilda instrument. Så jag får nog säga att jag är nöjd med dom. |
pix |
Posted - 2012/06/09 : 13:25:10 Skoj att Lundahl har identiska trafos men med olika kärnor Det möjliggör ju en riktig A-B gämförelse, vilket ofta tidigare varit omöjligt
Det Bernt beskriver om magnet förluster, kan man utläsa i kärnorna sk. "hysteres diagram" eller B/H diagram
Här ett B/H diagram för ett magnetiskt "mjukt" material, t.ex Amorph, respektive ett magnetiskt "hårdare" material, t.ex M6-stål
Förutom att hysteresen är bredare för M6 stål, vilket betyder att det åtgår mer kraft för att "slå om" rikningen på magnetfältet, så finns det skillnader i hur hög (B) hysteresen kan bli innan magnetisk mättnad
M6-stål har den fördelen att den har en väldigt hög maximal mättnadsnivå. Lundahl anger 1,6 Tessla som ett tak för t.ex LL1660
Några typer av audio-kärmor:
Blöt-järn eller "Bond-stål" - I enklare (billigare) nättrafos etc. Stora magnetiska förluster, men accepterar en hög nivå av magnetfält innan mättnad. Dvs en bred och hög hysteres
"Mx-klassade" kärnor - (vanligen M6) är järnkärnor med en viss procenthalt kisel vilken ökar permabiliteten (smalare hysteres, mao lägre förluster)
Amorpha kärmor - Värmebahandlas och utsätts för högt magnetfält, vilket orienterar kristall-strukturen och därefter kyls snabbt, vilket även detta ökar permiabiliteten Smalare hysteres
Permalloy (<55% Ni) eller Super permalloy (>55% Ni) -kärnor - Består till olika procentsatser av Nickel Detta är den högsta permabiliteten jag sett bland audio-trafos. Superpermalloy används bla i tape-tonhuvuden och magnetiska sensorer för att fånga upp extemt svaga magnetfält.
Finns främst hos japanska traf-tillverkare som Tango och Tamura (kostar som en bättre begagnad bil...)
Bl.a Magnequest (USA) har trafos med bl.a Cobolt i kärnorna. Även detta för att öka permabiliteten och minska de magnetaiska förlusterna
Tyvärr springer priserna iväg i samma takt som permabiliteten ökar..
/Pix
|
Bernt Jansson |
Posted - 2012/06/07 : 23:10:32 Ja, men inte jättemycket bättre. Amorf har mer topplir. |
Ryssen |
Posted - 2012/06/07 : 13:13:54 quote: Klangen är lite olika och detaljupplösning skiljer, det är det jag uppfattade.
Och jag förmodar att amorf klingar bättre? |
Bernt Jansson |
Posted - 2012/06/04 : 18:10:29 Lite kort om en aspekt på detta: När ett magnetfält ändrar riktning hela tiden så får man förluster i kärnmaterialet och det finns en tröskel innan materialet reagerar vid varje riktningsändring. Vid mycket svaga signaler kommer det inte över tröskeln och då tappar man lågnivåupplösning.
Jag har rätt nyligen jämfört två Lundahltrafar med olika kärnor (vanlig och amorf) under identiska förhållanden i försteg. Klangen är lite olika och detaljupplösning skiljer, det är det jag uppfattade. |
|
|