T O P I C R E V I E W |
reVintage |
Posted - 2012/03/15 : 14:24:08 Har låtit mig inspireras av Wavebourn som visade en alternativ koppling på GU-50. Med ett EL/PL-509/519 och lite grus indikeras bra prestanda. Klippning runt 12W med triod-karaktäristik och under 1% THD upp till 9-10W. Kanske någon här har testat i den reella världen? Fuling?
Notera att sourceföljare är ett måste, då det handlar om skärmgallerström.
|
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Fuling |
Posted - 2012/03/15 : 19:27:20 Uj, rent spontant känns det som att återkopplingen får nåt att bita i om det räcker med 4V för full utstyrning. Har inte kurvorna i huvudet men jag har ett svagt minne av att de såg gräsliga ut. Detsamma gäller iofs Tom Schlangens uppmätta skärmgallerkurvor på röret i fråga. Finns som bekant bara ett sätt att få veta hur det verkligen låter...! |
reVintage |
Posted - 2012/03/15 : 19:24:44 Jo, de får olika karaktäristik. Titta på Svetlanas datablad för EL519 så kan man jämföra de båda kopplingarna. Det går bara åt ca 4V för full utstyrning när man kopplar så här. |
Fuling |
Posted - 2012/03/15 : 18:59:30 Mjo, jag har ställt till med ett par byggen baserade på skärmgallerdrivna PL519 i SE-koppling. Fast när jag tittar verkar det som att du har kopplat ihop styr- och drivgaller? Har sett såna kopplingar också men aldrig testat själv. Ren skärmgallerdrift var i alla fall ganska roligt att lyssna på, har för mig att jag fick ut 10-12W ur ett rör med runt 400V och 2,5k på anoden. |