HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Corner horns (Nu fler bilder)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Fuling Posted - 2012/03/14 : 21:36:13
EDIT: De första inläggen i den här tråden handlar om något helt annat och kan alltså gärna hoppas över, det blev lite oordning när jag fick nya idéer men inte orkade starta en ny tråd.

Inspirerad av en gammal Petter-konstruktion ( som i sin tur nog var inspirerad av ett kommersiellt bygge) har jag torrsimmat fram något som jag tycker ser ganska intressant ut. Ni som begriper får gärna titta och komma med åsikter. Elementet är en billig kines-åtta från conrad.se vars T/S-parametrar är lite tvivelaktiga, hur noga det är i ett rent bashorn vet jag inte med simuleringarna ser skapliga ut även om jag ökar den rörliga massan och drar ner BL lite.

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fuling Posted - 2012/07/23 : 23:57:47
Att PL519 kan prestera vet jag sen förr, att det skulle göra det i PP nästan-klass-B var dock inte helt givet. Gissar att den lokala återkopplingen runt slutrören gör mycket för ljudet.
levande Posted - 2012/07/23 : 23:20:13
Morrade inte mycket alls, men det kan ju ha o göra med olika elbolag
PL519 ja inte trodde man de skulle prestera så pass
Fuling Posted - 2012/07/23 : 23:16:11
Tackar. Jag är som tidigare nämnt själv inte imponerad av finishen (sprayburk på repig, halvdant blästrad yta) men den mekaniska uppbyggnaden får jag nog vara nöjd med. Ljudet också, bortsett från morrandet från transformatorerna.
Ryssen Posted - 2012/07/23 : 23:11:25
Snyggt,som vanligt.
levande Posted - 2012/07/23 : 23:03:42
fett

levande Posted - 2012/07/23 : 23:00:21

levande Posted - 2012/07/23 : 22:56:14
Signal in och 240v in och 4/8 Ohm ut

levande Posted - 2012/07/23 : 22:40:43
Som synes var de med på lite kul utomhus

Fuling Posted - 2012/07/23 : 22:32:47
Se där. Själv sitter jag och googlar fram info om DC-fällor, ska prova ett par i serie med stegens nättrafos innan jag lägger tusenlappar på att byta upp mig. Visserligen vore det kul att köpa trafos som ger högre spänning och få ut fulla 120-150W men det blir dyrt och kräver besvärliga ombyggnationer av nätdelarna.
levande Posted - 2012/07/23 : 22:22:13
Nu om ca:25min kommer lite bilder monoblocken
levande Posted - 2012/07/23 : 16:48:05
Några bilder kommer senare under kvällen från mig, få se om Lord hinner före
Det var riktigt roligt att se och höra dem
Fuling Posted - 2012/07/23 : 12:44:58
Pssst: Nu har stegen råkat fastna på bild också, får se om herrarna Lord och Levande orkar få ut bilderna på forumet...
Fuling Posted - 2012/07/15 : 04:33:02
Kl. 04:30 är inte ödmjukhet min starka sida så ja, jag kan själv tycka att det var något av en prestation att få dessa två monoblock att fungera som det var tänkt på första försöket. Avsevärt mer komplicerad kretslösning än mina vanliga SE-trioder och inte minst en mäktig soppa av olika matningsspänningar för att få det hela att fungera. Enda "serviceinsatsen" hittills har varit att byta ut ett slutrör som inte ville dra den ström jag sa åt det att dra.
Nu när stegen överlevt några uppstarter och ett antal timmars lirande utan att uppvisa några barnsjukdomar vågar jag nog dra slutsatsen att de vitala delarna är rimligt dimensionerade också.
Mickel-mackel Posted - 2012/07/14 : 23:45:58
Nåjooo, det är ju även någon erfarens händer som knåpat ihop skiten ...

I vilket fall : *tumme upp*
Fuling Posted - 2012/07/14 : 16:42:50
Bernt: Tack för den finkänsliga påminnelsen om att jag ska kolla över de utlovade effektmotstånden till SOZ-bygget, nu har jag semester och alltså tid att göra det

M-M: Tackar, å Pete Milletts vägnar då det är han som står för grundkonstruktionen.
Mickel-mackel Posted - 2012/07/14 : 10:17:19
quote:
...och vips så spelar de små liven! Det gick fort när jag väl bestämt mig för att strunta i att lacka om plåtarna, såna excesser vore ändå på gränsen till hyckleri med tanke på att jag bor i ett råtthål i skogen dit varken solljus eller människor når...

quote:
...och jäsiken vad de spelar! Hade jag inte hört resultatet med mina egna ögon så hade jag aldrig trott att pentoder i klass AB skulle kunna spela så snyggt. Schade-återkopplingens goda rykte verkar inte överdrivet. Med 2x75W i kranen och ca. 10dB glodbal återkoppling (plus nämnda Schade) finns det ryggrad bakom den glänsande ytan också, så här vid första lyssningen fick mina gamla trioder storstryk när det gäller att driva både bashorn och fronthögtalare.
...
...
Elektriskt är de imponerande tysta, med mina frontar som ligger på nära 100dB känslighet måste jag smyga upp nära med örat för att höra något brum och brus.

Härligt!
Gratulationer till en bra en design(er) !
Bernt Jansson Posted - 2012/07/14 : 08:46:36
quote:
Bernt, till dig som har ett par monoblock med liknande rör- och järnbestyckning kan jag varmt rekommendera en moddning till Schade. Det utan att ens ha hört dem utan dito...
Kanske det, jag har ett SC150 stereosteg fast med Lundahljärn - utlånat dock. Mono SC150 har jag skrotat och byggt annat utav.
Just nu funderar jag på två förstärkarprojekt som intresserar:
1. vattenkyld SOZ med så låg waf att den permanent får bo i källarn,
och
2. Tubetvrs OTL.
Fuling Posted - 2012/07/14 : 02:25:14
Onsdag.
RuneStone Posted - 2012/07/13 : 23:00:44
snart dags för twoing, kaffe och lite nörderi igen då..
Fuling Posted - 2012/07/13 : 02:40:32
...och vips så spelar de små liven! Det gick fort när jag väl bestämt mig för att strunta i att lacka om plåtarna, såna excesser vore ändå på gränsen till hyckleri med tanke på att jag bor i ett råtthål i skogen dit varken solljus eller människor når...

...och jäsiken vad de spelar! Hade jag inte hört resultatet med mina egna ögon så hade jag aldrig trott att pentoder i klass AB skulle kunna spela så snyggt. Schade-återkopplingens goda rykte verkar inte överdrivet. Med 2x75W i kranen och ca. 10dB glodbal återkoppling (plus nämnda Schade) finns det ryggrad bakom den glänsande ytan också, så här vid första lyssningen fick mina gamla trioder storstryk när det gäller att driva både bashorn och fronthögtalare.

Det enda tråkiga så här långt är att nättransformatorerna morrar ganska elakt, jag gissar att det beror på att de lastas av en likriktare och en lågimpedant 470uF konding utan någon som helst insats för att dämpa rippelströmmarna, jag får experimentera med någon sorts pi-filter här och se om det blir bättre. Elektriskt är de imponerande tysta, med mina frontar som ligger på nära 100dB känslighet måste jag smyga upp nära med örat för att höra något brum och brus.

Första intrycket imponerade såpass att jag överväger ett par till monoblock med liknande koppling till att driva frontarna, jag har hela tiden tänkt bygga SET:ar till det ändamålet men jag undrar hur det blir med den saken... SEP med Schadeåterkoppling kanske? Den som lever får se, den som lever får för övrigt se bilder också för nu har jag med lite tur lokaliserat ett hjälpligt fungerande kamera...

Edit: Bernt, till dig som har ett par monoblock med liknande rör- och järnbestyckning kan jag varmt rekommendera en moddning till Schade. Det utan att ens ha hört dem utan dito...
Fuling Posted - 2012/07/09 : 17:05:25
Levande: Låter bra det! Håller precis på och borrar ~500 ventilationshål i plåtarna till slutstegen, ikväll får jag förhoppningsvis på lacken och sen står det inte på förrän de spelar. Hoppas jag... Dessvärre har jag lovat mig själv att få finish på hörnhornen under semestern också, det kommer inte att bli nåt nöje känner jag.

Edit: Lackeringen av plåtarna blev en värre katastrof än väntat, vilket säger en hel del. Måste fundera lite på om jag ska leva med resultatet eller ägna ändlösa timmar åt underarbete och sedan lämna bort bitarna till någon som kan.
levande Posted - 2012/07/08 : 23:37:59
OOO fyy s nu ligger fulings byggen snart i linsen för jorden
Hoppas det går fint med dina byggen för snart kommar jag med kameran och fyra lediga veckor
Fuling Posted - 2012/07/02 : 16:00:15
Du är inte den första som erbjuder gratiskameror i ren frustration över att jag inte får fram bilder på mina byggen
Förr eller senare kommer det bilder, om inte annat på det färdiga resultatet.
Mickel-mackel Posted - 2012/07/02 : 15:27:44
Jag har en Nikon 2mpixel kamera som jag inte använt på sisådär 7-8 år.

Är den omodern nog för att du kan tänka dig använda den ifall jag skickar den till dig.
Du får bjuda på en eller två öl för den, om vi skulle träffas i någon okänd framtid.

Men jag borde kolla med tjejen lite snabbt först, vi har nog sagt att barnen ska få den, men jag har en annan avlagd kamera som kan passa dom istället.
Fuling Posted - 2012/07/02 : 14:58:38
Jag har precis tvingats bli modern nog att använda pentoder utan att ens triodkoppla dem, nu får det vara nog med denna rasande teknikutveckling ett tag framåt känner jag.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000