HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dämpmaterial?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
opethic Posted - 2012/03/13 : 09:00:19
Åkej, det finns säkert massor att läsa om ämnet ute i cyberrymden.
Men jag vänder mig ändå till er med min fråga:

Dämpmaterial?
Vilka material rekommenderas?
Finns det billiga alternativ? (som tex. Rockwool?)
Vad är det som egentligen händer när man ökar (eller minskar) mängden dämpmaterial?
Q påverkas vet jag, men hur, och hur mycket?
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
opethic Posted - 2012/03/14 : 08:55:29
Tack för tipsen!

Jag har tillgång till vadd av Polyamidfiber, kan det vara lämpligt?
Circlomanen Posted - 2012/03/14 : 08:10:57
Den där 12kronors kudden från Ikea som Bernt länkar till har jag använt med framgång.

Mvh J.
sladdbarn Posted - 2012/03/13 : 21:46:41
Asto: mkt intressant länk, tack för den!
RuneStone Posted - 2012/03/13 : 20:43:13
quote:
Du kan normalt inte ge dramatiska skillnader i Q. Säg att ett Q på 1.0 kan minskas till 0.8

0,2 skillad i Q-värde tycker nog jag ändå är en ganska dramatisk skillnad..

Dacron är väl annars väldigt populärt som dämpmaterial...
asto Posted - 2012/03/13 : 10:13:02
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=40658
Bernt Jansson Posted - 2012/03/13 : 09:45:14
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10125306/

Köp ett tillräckligt antal, sprätta upp och töm i ullen.
DrBoar Posted - 2012/03/13 : 09:35:53
Frågan är lite av typen" hur långt är ett snöre?"
Rockwool är ett mycket bra och billigt dämpmaterial. I måttet decibel per krona torde det vara svårslaget.

Men måste man köpa en hel bal av det för att dämpa småhögtalare och ha 95% av rockwoolen över som spill så är det inte billigt.

Q värdet sänks en del om man fyller hela lådan med dämpmaterial. Radio och Televison hade mätningar med Accoustic Q ull och jämförde med fårull och något mer för många år sedan.

Fyller man med dämpmaterial så ökar dels lådans akustiska volym med upp till 40% och man ökar dessutom resistiva förluster. Du kan normalt inte ge dramatiska skillnader i Q. Säg att ett Q på 1.0 kan minskas till 0.8 eller kanske 0.75 eller så 0.5 eller 0.25 kan man glömma. Q värdet minskar både av att resonansfrekvensen sjunker ( då lådan blir större akustiskt sett) och resistiva förluster som då sänker det mekaniska Q värdet. Q bestämms ju av den sammanlagda effekten av elektriskt Q och mekaniskt Q.

För dämpning i pipor och basreflexlådor använder jag Biltemas centimetertjocka dämpfilt. Ljudsioleringsfilt 36-9222. Gärna kontaktlimmat på ett ark dämppapp 36-9212. Då har man ett system som dessutom vibrationsdämpar väggarna en hel del och det är lättare att sätta dit självhäftande bitar i en låda än att hålla på med lim penslar eller limspray i lådorna.

I slutna lådor, mellanregisterlådor etc HiFiKits halvkilo akustikull för 85 kr. Biltemas dämpvadd 31-604 för 100 kr om man inte bor nära Stockholm. Skumplaster är svårare det finns sådan som är tillverkad med specfika akustiska egenskaper sådant som ser likadant ut men men används inom förpackningar etc så det är svårt att veta vad man köper.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000