HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dämpmaterial?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/03/13 :  09:00:19  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Åkej, det finns säkert massor att läsa om ämnet ute i cyberrymden.
Men jag vänder mig ändå till er med min fråga:

Dämpmaterial?
Vilka material rekommenderas?
Finns det billiga alternativ? (som tex. Rockwool?)
Vad är det som egentligen händer när man ökar (eller minskar) mängden dämpmaterial?
Q påverkas vet jag, men hur, och hur mycket?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2012/03/13 :  09:35:53  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Frågan är lite av typen" hur långt är ett snöre?"
Rockwool är ett mycket bra och billigt dämpmaterial. I måttet decibel per krona torde det vara svårslaget.

Men måste man köpa en hel bal av det för att dämpa småhögtalare och ha 95% av rockwoolen över som spill så är det inte billigt.

Q värdet sänks en del om man fyller hela lådan med dämpmaterial. Radio och Televison hade mätningar med Accoustic Q ull och jämförde med fårull och något mer för många år sedan.

Fyller man med dämpmaterial så ökar dels lådans akustiska volym med upp till 40% och man ökar dessutom resistiva förluster. Du kan normalt inte ge dramatiska skillnader i Q. Säg att ett Q på 1.0 kan minskas till 0.8 eller kanske 0.75 eller så 0.5 eller 0.25 kan man glömma. Q värdet minskar både av att resonansfrekvensen sjunker ( då lådan blir större akustiskt sett) och resistiva förluster som då sänker det mekaniska Q värdet. Q bestämms ju av den sammanlagda effekten av elektriskt Q och mekaniskt Q.

För dämpning i pipor och basreflexlådor använder jag Biltemas centimetertjocka dämpfilt. Ljudsioleringsfilt 36-9222. Gärna kontaktlimmat på ett ark dämppapp 36-9212. Då har man ett system som dessutom vibrationsdämpar väggarna en hel del och det är lättare att sätta dit självhäftande bitar i en låda än att hålla på med lim penslar eller limspray i lådorna.

I slutna lådor, mellanregisterlådor etc HiFiKits halvkilo akustikull för 85 kr. Biltemas dämpvadd 31-604 för 100 kr om man inte bor nära Stockholm. Skumplaster är svårare det finns sådan som är tillverkad med specfika akustiska egenskaper sådant som ser likadant ut men men används inom förpackningar etc så det är svårt att veta vad man köper.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/03/13 :  09:45:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10125306/

Köp ett tillräckligt antal, sprätta upp och töm i ullen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/03/13 :  10:13:02  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=40658
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/03/13 :  20:43:13  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Du kan normalt inte ge dramatiska skillnader i Q. Säg att ett Q på 1.0 kan minskas till 0.8

0,2 skillad i Q-värde tycker nog jag ändå är en ganska dramatisk skillnad..

Dacron är väl annars väldigt populärt som dämpmaterial...

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/03/13 :  21:46:41  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Asto: mkt intressant länk, tack för den!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/14 :  08:10:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Den där 12kronors kudden från Ikea som Bernt länkar till har jag använt med framgång.

Mvh J.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/03/14 :  08:55:29  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tack för tipsen!

Jag har tillgång till vadd av Polyamidfiber, kan det vara lämpligt?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000