HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ett enkelt billigt bygge

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Stajo Posted - 2012/03/12 : 21:51:04
Hur skulle man kunna få igång en liten fnurr med lokala noviser kring ett bygge som, för det var länge sedan tror jag, knöt samman ung och gammal, räv och dununge i ett litet bygge som inte kräver värsta erfarenheten och framför allt ekonomin men samtidigt ger något att vara stolt över.

Det vore himla kul om Pix, reVintage, Imperial, Fuling, Ryssen, Bernt, ingen nämd ingen glömd kunde, som jag vill kalla det, baselina och addera, kring ett litet bygge.

Enkla billiga rör, eventuellt lite grus i strömförsörjning för att piffa till det men framför allt för att dra ned kostnader i strömförsörjning. Inga fancy kontakterier, vanlig kopparkabel, ingen magi.

Vad skall vi sikta mot? Ett oblygt enkelt försteg och ett billigt PP-steg, 4-8 W. Sen sätter vi oss och lyssnar, med adekvat tilltugg givetvis, och avgör om vi misslyckats eller ej.

Vad säger ni? Jag tror att det skulle bli förbluffande.

Staffan
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bardis Posted - 2012/12/12 : 21:52:46
Imperial Posted - 2012/12/12 : 21:44:42
Stajo Posted - 2012/12/12 : 21:30:28
Ja man fäller en tår. Extra fin graetzbrygga ser jag nu också där växelströmmen går rakt ner i jord. Lika bra det kanske
Imperial Posted - 2012/12/12 : 20:45:53
Ja gillar dina fri hands kladdar bättre
Stajo Posted - 2012/12/12 : 19:31:45
Så här kanske? Det är min tolkning av Lenn Arts stickytråd med signaljord och strömförsörjningsjord som går ihop i en gemensam chassienätjord.

Edit: nu råkade jag rita in B+ som inte har med saken att göra, dessutom gick den raskt förbi just C-R-C-filtret men jag tror ni fattar.
Stajo Posted - 2012/12/12 : 16:58:47
"Jaså du tänker såå" som Robert Gustafsson-tanten sa i nazisketchen


Mina skisser blir allt vackrare och tydligare. Denna komplettering i paint är jag extra stolt över!


Den tänkta gemensamma jordpunkten är där dioderna går ihop i hybridlikriktningen. Därefrån går det till chassiejord.
RCA, högtalarterminaler, signaljordar från både fasdelare och effektsteg, volympot mm får till skenan i nord-sydlig riktning. Den skenan förbinds med en koppartråd till C-R-C-filtret och vidare till diodernas lödstöd.

Det blir tennsug, men inte ikväll, jag har en massa Minecraftspelande glin här som skall utfordras.

Tack!

Staffan
reVintage Posted - 2012/12/12 : 16:10:04
Stajo, hur tänker du? Ser ingen likhet öht. Längst ut sitter ju 84or! Dessutom visar du ingångsjord i andra ändan(vid chassijord?).
Fram med lödkolv och tennsug och börja om!
Bardis Posted - 2012/12/12 : 14:54:59
Klart det är gallerläckor jag menar.
Bara för att få reda på var problemet ligger bör man ändra rejält. Då märker man om problemet försvinner.
Fast det är bra att veta att man shuntar mera signalspänning mot jord.
Stajo Posted - 2012/12/12 : 14:43:09
Det får bli lite deep plumming i dräneringen då. Men bortsett från kanalseparation så hittar jag inget som skiljer mitt koncept från ditt. Ingång, glättningskonding, katodjord samt volympot möts längst ut på bussen. Summan av det, dvs signaljorden är knuten i nätdelens jordpunkt som sedan går till chassie/gulgrön.

Vad menas med
quote:
följt av nästa steg(om sådant finns)
? Fasdelare och slutrör är vad som finns.

mvh
Staffan
reVintage Posted - 2012/12/12 : 14:13:30
Hey Stajo,

Inte en siffra rätt!

Mitt koncept: Separera båda kanalerna. Ingången och alla jordar som hör till dem(ingång, glättningskonding, katodjord, ev. skärm etc) längst ut på busbaren(en för vardera kanalen som möts i nätdel/chassi) följt av nästa steg(om sådant finns) etc. och sedan utgångssteget(även OPT-jord) i nätdelens jord/chassipunkt. Ingångens jord ska isoleras från chassi. En annan lösning är att låta respektive förstärkarstegs jordar gå till en gemensam jord/chassipunkt vid nätdelen.

Det finns många fler lösningar än min. Studera Dynacos manualer för exvis ST35 och ST70, de är gjorda något annnorlunda och fungerar perfekt.

Det lär bli enklare med triodkoppling då rågainen är mycket lägre samt att man ska häkta av motkopplingen. 83 är dock fel rör i detta fall eftersom det har på tok för hög förstärkning. Här gäller 88.

Hey Bardis,
Antar att du använt någon felbenämning. 100k gridstoppers låter galet. Menar du kanske gallerläckor? Förstår ändå inte vad du är inne på för spår?
Bardis Posted - 2012/12/12 : 14:02:22
Till gallerläcka kan du testa med ett avsevärt lägre värde. Kanske 100K.
Det du förlorar är lägre insignal till röret.

Edit: ändrat gridstopper mot gallerläcka.
Stajo Posted - 2012/12/12 : 13:48:32
Ungefär så här ser jordslingeriet ut för närvarande



Staffan
Stajo Posted - 2012/12/12 : 13:27:53
quote:
Ja. Kopplingskondingen.


Ok, jag har 220 där uppe och 270 där nere nu.

Staffan
Bardis Posted - 2012/12/12 : 13:24:36
Ja. Kopplingskondingen.
Stajo Posted - 2012/12/12 : 13:17:52
Tack

I fråga om
quote:
I fallet med gallerläckan kan det vara så att kondensatorn före laddas fortare än gallerläckan lyckas ladda ur.

är det då kopplingskondensatorn du refererar till? Hittar ingen annan konding som har något direkt att göra med den.

mvh
Staffan
Bardis Posted - 2012/12/12 : 13:07:18
Kom på en annan sak: återkopplingssingan kan ställa till problem som ger missljud. Skärmning, kondensatorn över motståndet om du har en sådan.
Bardis Posted - 2012/12/12 : 13:04:50

quote:
Motorboating är ett impedansproblem av någon sort

I fallet med gallerläckan kan det vara så att kondensatorn före laddas fortare än gallerläckan lyckas ladda ur.
Den boten jag känner till är att sänka värdet på resistorn.

I fallet med missanpassade filterlänkar i nätdelen är det resonans som uppstår pga för lika tidskonstanter.
Enda sättet att bota det är omfattande testning irl eller simulering.
Stajo Posted - 2012/12/12 : 12:52:09
quote:
Simmat i PSU Designer?

Nej, vi utgick från Hafler och dundrade i vad som låg i gömmorna tills det lät bra. Det är först i efterhand som jag har märkt av motorboatingen.

Möjligen kom det efter att jag "snyggat till" vårt legobygge.

Jordpunktsproblematiken kan ju möjligen testas med att behålla de sista kondingarna nära 83orna fast dra upp jordarna från signaljord till strömförsörjningsjord med grov koppar. Jag trodde sånt oftast gav brumproblematik och inte motorboating men det är ju ett test.

Ang
quote:
Enda boten på det är att ändra kondensator o resistorvärden
så ryckte jag en 50 uF på andra C vilket förvärrade motorboatingen och återintroducerade ett mycket svagt brum.

Det här med
quote:
Motorboating är ett impedansproblem av någon sort
får du gärna förklara i allmänna termer. Mina kunskaper är för bristande för att kunna relatera det till kretsen och bygget.

mvh
Staffan
Imperial Posted - 2012/12/12 : 12:21:34
När man triodkopplar en EL84 så ändrar man rörets Ri.
Du kommer inte att få en optimal impedans anpassning triodkopplat men märker om självsvängningen försvinner.

Om det skulle vara så så kan det även vara värt att prova ren pentodkoppling åxå.

Över lag så brukar det låta bra att köra triodkopplade EL84 med 8K p-p.

/
Bardis Posted - 2012/12/12 : 12:02:17
Man kan lyckas utforma nätdelen så att periodiskt rippel uppstår.
Enda boten på det är att ändra kondensator o resistorvärden.
Orsaken tror jag är att tidskonstanterna i RC filtret kommer för nära varandra.
Simmat i PSU Designer?
Bardis Posted - 2012/12/12 : 11:57:31
Sista kondingen skall sitta nära förbrukaren.

Motorboating är ett impedansproblem av någon sort.
Stajo Posted - 2012/12/12 : 11:34:59
quote:
Olämpligt val av jordpunkter!


ReVintage-Lars kan nog vara på det där. Jag har förvisso ganska grov buss men det är en sak som i efterhand har gnagt på mej i min design och det är att alla strömfilterkondingar refererar till samma jordpunkt utom de sista två 47 uF (Haflers 20 uF) till ingång/fasdelare ligger på signalkretsens jordpunkt och inte på övriga filtrets jordpunkt.

Jag hade någon idé om att den skulle sitta nära anodmotstånden av någon dum anledning.

. Grr, får nog testa med att operera ut den.

Tack Lars!

/Staffan
reVintage Posted - 2012/12/12 : 11:03:44
Olämpligt val av jordpunkter! Separat busbar(med korrekt anslutning av respektive stegs jord
längs denna) till vardera kanalen och chassijordning enbart i nätdelen kan vara en lösning.
Bardis Posted - 2012/12/12 : 11:02:35
Du kan prova att minska gallerläckan till slutrören.
pix Posted - 2012/12/12 : 10:35:43
Jag har aldrig pysslat med pentoder, så jag passar på den
/Pix

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000