HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fina kurvor, MLTL

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
sladdbarn Posted - 2011/11/23 : 17:29:44
Vilken kurva tror du blir bäst och varför?

Högtalaren ska användas 50/50 till musik och film.
Elementdata: http://profesional.beyma.com/pdf/12XA30NdE.pdf

15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
sladdbarn Posted - 2012/03/01 : 17:47:37
Får se var delningen blir, det är en senare fråga som kommer provas fram.
RuneStone Posted - 2012/03/01 : 16:50:24
ska du använda den basen upp till 2-3kHz ? hmm..
sladdbarn Posted - 2012/03/01 : 09:19:56
Tack för värdefull info!

Jag håller med dig circlomanen precis som jag skrev för ett litet
tag sedan. Simmen är ett första steg som sedan bör följas upp med
diverse praktiska förändringar. Troligtvis står de praktiska
försöken för det mesta av välljudet.

Om jag får tummarna loss så kommer givetvis byggtråd.
Circlomanen Posted - 2012/02/29 : 23:36:27
quote:
Resonansern minskas kraftigt men det ser ut att behövas filas en del till på volym och placering av element och port för att nå en planare kurva i de övre registren.

Jag tror man skall vara försiktig med att försöka fila bort för mycket. Det är inte ens säkert att "problemet" finns utanför simmen till att börja med. Lite rippel över 200 Hz i simmen "drunknar" totalt i vad rum/diffraktion mm skapar, om ripplet finns utanför MathCAD/Hornresp. Det är kraftigt förenklade matematiska modeller som stämmer sämre och sämre destå högre upp i frekvens man kommer.

Programmet "tror" till att börja med att elemetet och porten mynnar ut på samma ställe, eventuellt endast åtskilt i djupled, vilket sällan är fallet i verkligheten. Programmet "tror" dessutom att konen är en oändligt styv massa, likså att lådväggar och portar är oändligt styva, vilket självfallet inte stämmer heller. Lägger man ihop lådväggarnas flexningar, konens uppbrytningar, stående vågor, diffraktion, baffelsteget mm mm mm, så ser det lilla ripplet ovanför 200 Hz inte så riktigt eller korrekt ut längre.

Jag tror man får mer utbyte att jobba med dämpning, kablar (sa jag det?!? ) uppställning i rum mm, än det sista teoretiska ripplet.
Det är lätt att snöa in på en hornresp-bild, då den är så enkel och lättöverskådlig, men tyvärr ofta bara en allt för grovhuggen avteckning av verkligheten.

Mvh Johannes.
Circlomanen Posted - 2012/02/29 : 21:38:06
quote:
Ska 1.0 eller 2.0 pi användas när jag simulerar mltl?

Jag simmar alltid i 1 pi om de skall stå inomhus. Jag tycker det verkar stämma bäst överens med miljön de flesta hemmahögtalare står i. De står nästan aldrig mer än nån meter från angränsande vägg, viljet får räknas som 1 pi i djupbasen.

Mvh Johannes.
sladdbarn Posted - 2012/02/29 : 20:57:17
I frekvens? Någonstans mellan 2- och 3tusen skulle ja tro.
RuneStone Posted - 2012/02/29 : 20:26:11
hur högt har du tänkt att använda den ?
sladdbarn Posted - 2012/02/29 : 17:39:29
Ska 1.0 eller 2.0 pi användas när jag simulerar mltl?

Högtalarna kommer att stå intill en vägg men inte i hörn.
sladdbarn Posted - 2011/11/28 : 12:14:30
Tack för du tog dig tid FForsman.

Ser ut som den kan optimeras en del till ja.

om jag installerar Mathcad, skulle du kunna spara din simulering och skicka till mig? Kanske blir enklare för mig att sätta mig i Mathcad när jag har en existerande simulering att titta på

Är 300gram förhållandevis mycket eller lite dämpning? Antar att lite dämpning är att föredra.
FForsman Posted - 2011/11/25 : 23:55:51
Nu har jag lekt lite med MathCad. Första simmen är gjord helt utan inre dämpning i lådan och motsvarar simmarna som Hornresp ger. Jag tycker att resultatet är ganska lika. Den andra simmen är med 300 g dämpfluff i de övre 127 cm av pipan. Resonansern minskas kraftigt men det ser ut att behövas filas en del till på volym och placering av element och port för att nå en planare kurva i de övre registren.

/mvhff
sladdbarn Posted - 2011/11/24 : 14:30:43
Hur ska jag inte krångla till det här nu..

quote:
For en novis som mig, så ser båda riktigt ok ut, men vad som gör mig konfunderad är dippen strax över 100hz.

Dippen åstadkoms av förhållandet mellan längderna från elementet till början och mellan elementet till slutet på högtalaren. Värdena i denna simulering är 77 och 99cm.
FForsman Posted - 2011/11/23 : 22:44:43
quote:
Men är inte resonanserna över 200Hz något som hornresp hittar på?
I viss mån verkar det så att hornresp ev. överdriver dessa en smula.

Jag ska se om jag blir något klokare mha. mathcad, ta i trä ...

/mvhff
sladdbarn Posted - 2011/11/23 : 21:42:07
Det är längden som jag ändrar för att få de olika kurvorna.

Har betongväggar så jag gissar på att rumsstödet är ganska rejält?

Men är inte resonanserna över 200Hz något som hornresp hittar på?
Mathcad begriper jag mig inte på, men har du tid o lust så får du supergärna kolla vad den säger den

FForsman Posted - 2011/11/23 : 21:22:13
Hej

Vill du lägga upp en skärmdump på Input Parameters också så är det lättare att förstå vad som händer. Jag tycker båda kurvorna ser bra ut upp till ca 200 Hz. Beroende på hur stort rumsstöd du förväntar dig är den ena att föredra före den andra. Jag sitter själv och funderar över exakt samma fråga över mitt bygge jag håller på med nu men tyvärr har jag inte blivit särskilt klokare

Jag är dock lite skeptisk till hur resonanserna ser ut ovanför 200 Hz, går de att undertrycka mer tro? Dämpningen av pipan gör såklart sitt men det vore kul att labba lite och jämföra med vad MathCad föreslår.

/mvhff
Labbe Posted - 2011/11/23 : 19:38:01
For en novis som mig, så ser båda riktigt ok ut, men vad som gör mig konfunderad är dippen strax över 100hz.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000