HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vika MLTL?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
sladdbarn Posted - 2011/11/22 : 21:08:30
Går det att vika en MLTL enligt bild?
http://img825.imageshack.us/img825/5351/imag0601y.jpg

Någon som vet vilken inverkan vikningen har på frekvenskurvan?
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
sladdbarn Posted - 2011/11/28 : 12:10:34
Hej på dig Asto, tack för du tar dig tid.

Det hade varit mycket roligt att göra liknande experiment som i din TH-tråd. Frågan är hur bra jag kan mäta förändringarna med en närfältsmätning? De praktiska förändringarna är svårare att detektera än att kika på en simulering.

Ett annat problem med fysiska förändringar i lådan är att kunna få den tät och stabil med en sida demonterbar, någon kanske har bra tips?

Alternativet är att simulera efter bästa förmåga, bygga och sedan lyssna sig till lådoptimeringar. Känns svårt för mig med begränsad erfarenhet av välljudande hifi.
asto Posted - 2011/11/25 : 11:11:37
quote:
Någon som vet vilken inverkan vikningen har på frekvenskurvan?
Inte till 100%, men en gissning utifrån mina tidigare expriment.

I jämförelse med simuleringar i Hornresp och mätning så avviker frekvensgången mest om pipan viks en eller två gånger, och det beror på att den stående vågen i repektive sektion skapar en resonans som hamnar mellan grundtonen och den första övertonen i den simulerade pipan.

Om du tittar på den första impedanstoppen i din simulering (vilket är pipans grundresonans om jag förstår saken rätt)så har den sin frekvens på exempelvis 25Hz, om du då viker pipan 1 gång i två lika långa sektioner så skapas en resonans på 2 x 25Hz, viker du ytterligare en gång så får du resonansen vid 3 x 25Hz. Viker man ytterligare en gång så hamnar den kring 4 x 25Hz dvs ca 100Hz, och det är ju där ungefär den första övertonen kommer (förutsatt att elementet är monterat i änden av pipan) och då börjar mätningarna bli mer lika simuleringen igen.

Fösta övertonen kan ju släckas ut med hjälp av en bra elementplacering vilket du redan fått kläm på ser jag

Men det kvarstår ju ett par faktorer som påverkar tonkurvan något, det jag beskriver ovan är en faktor, en annan är materialval och stabilitet i lådan samt dämpmaterial.

Allt skräp som Hornresp visar över 200Hz är i praktiken inte så farligt då de lätt utjämnas med att materialet förmodligen dämpar mer än simuleringen visar samt eventuellt en liten mängd dämpmaterial tar hand om det sista.

Skulle jag bygga med ett veck så skulle jag simulera med en lätt hängmatta på ca 3-4dB om målet va att efterlikna de simuleringar du har i den paralella tråden. Så en liten "bulle" vid avstämningen gör nog ingen skada då även här lådmaterialet gör att kurvan kommer att rulla av mjukare.

sladdbarn Posted - 2011/11/23 : 20:16:59
Jag med FForsman, klistrade in fel länk....
FForsman Posted - 2011/11/23 : 19:14:04
Den tråden är också intressant men den jag syftade på är den här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75743&whichpage=1

/mvhff
sladdbarn Posted - 2011/11/23 : 07:18:25
Tack FForsman, ska söka upp Astos experiment

Edit: här är Astos fantastiska tråd!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80620
FForsman Posted - 2011/11/22 : 23:12:13
Det där är att beprövat koncept att vika MLTL. Exakt hur det påverkar frekvensgången vet jag inte men jag har å andra sidan inte hört någon rapportera att det skulle påverka frekvensgången nämnvärt. Asto har med imponerande engagemang studerat portresonansen från en rak TL men jag är inte säker på om resultatet är direkt översättningsbrat till en portad låda.

/mvhff

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000