HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lm3886 -kondensatorfråga..

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Cliffan Posted - 2011/10/20 : 21:27:57
Ni som har byggt såna här chip-förstärkare, hur stora kondensatorer har ni haft i nätdelen?? Jag har precis gjort ett framgångsrikt röktest på mitt första bygge, det spelar imponerande fint måste jag säga.
Jag har valt 2 st 10000uF vilket verkar vara rätt så standard.

Blir det bättre med två kondingar till eller är det onödigt?

Bilder kommer...
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Gastone Posted - 2011/10/31 : 09:17:25
Jag har 30,000 uF/rail efter en brygga på 1000V på mina
FForsman Posted - 2011/10/21 : 09:04:55
Här är ett exempel på stabiliserad nätdel som jag själv prövat.

http://www.decdun.me.uk/gainclone6.html

edit: jag gjorde så här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76152&whichpage=2

/mvhff
Zei Posted - 2011/10/21 : 07:51:55
En variant är att köra en reglerad nätdel. Overkill enligt somliga.. men skall göra underverk enligt andra..

/JZ
Cliffan Posted - 2011/10/20 : 22:56:51
Underbart med snabba svar!

Jag kommer nog inte att ändra på nåt just för tillfället då det låter över förväntan.
Jag har spelat 2-3 timmar nu i afton och de är fortfarande inte varma över huvud taget.
FForsman --> Tack för länken, intressant läsning.

Börjar klia i fingrarna på att bygga utan kretskort nästa gång.
Jag fick först hemskickat fel chip, jag beställde isolerade men fick oisolerade, påtalade detta och fick utan kostnad två lm3886tf hemskickade.
Så jag har med andra ord två oisolerade chip till övers som självklart måste användas till något roligt.
Tomas J Posted - 2011/10/20 : 22:07:07
Jag håller med föregående talare, du behöver inte peta dit mera mickrofarad än vad du redan har!
Bernt Jansson Posted - 2011/10/20 : 21:42:32
Snarare mindre än mer. Ljudet blir svintråkigt och dött med för mycket konding, det är bättre att satsa på riktigt bra kvalitet på kondingar (OS-Con till exempel) och mata med en stor trafo.
FForsman Posted - 2011/10/20 : 21:35:15
Utan att veta tror jag att LM3886 har ganska stor tålighet mot rippelström och har sett konstruktioner med 4700 uF. Om jag inte misstar mig har Gaincard originalet bara 2*1000 uF per kanal. Här finns lite att läsa om ett par test som vekar vara ganska väl genomförda.

http://www.adx.co.nz/techinfo/audio/gainclone1.htm#distortion_philosophy

/mvhff

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000