T O P I C R E V I E W |
Bardis |
Posted - 2011/09/26 : 16:49:38 Här kan man ladda ner LTspice: http://www.linear.com/designtools/software/#LTspice |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
reVintage |
Posted - 2012/01/23 : 14:53:04 Vassego, här har ni några ledtrådar:
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/121217-quad-ii-output-transformer-rewinding-question.html
|
Stajo |
Posted - 2012/01/20 : 21:21:20 En ny, med spegelvänd U2.
https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=a82ae51e025d3d97&resid=A82AE51E025D3D97!2875&parid=A82AE51E025D3D97!2873
Kanske blev överskådligare. Jag vet tyvärr inte hur man gör jpegar av dem än så man måste ha spice för att öppna dem. Jag har heller inte kört dem för det förstår jag mej heller inte på än.
Staffan |
Stajo |
Posted - 2012/01/20 : 20:35:25 Tjenixen
Tog upp tråden igen och ritade en QuadII. Det är ganska bra att rita för då blir det lättare, åtminstone för mej, att förstå komplexa scheman.
Jag ritade om det från det här: http://www.turneraudio.com.au/quad2powerampmods_files/schem-originalquad2poweramp1955.gif Till detta: https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=a82ae51e025d3d97&resid=A82AE51E025D3D97!2874&parid=A82AE51E025D3D97!2873
Vad tycks? Staffan |
reVintage |
Posted - 2011/09/30 : 11:42:39 quote: Högerklicka på röret. Nu hoppar det upp ett litet kommandofönster. I raden Value skriver du vad röret heter och klickar dit ett kryss längst ut till höger. Då kommer namnet synas i schemat. I raden Spice directive skriver man namnet på modellen vilken ligger i sub-biblioteket. Här tycker jag det hade varit lättare med en rullgardinsmeny som det finns till transformatorerna som går att ladda ner från SimCity.
Återigen tillkrånglat så in i h-e.
Byt bara namn på "triode" till rörbeteckningen. |
manw |
Posted - 2011/09/30 : 10:34:00 Jag tyckte att det avvek markant... |
Bardis |
Posted - 2011/09/30 : 08:58:40 Har märkt att databladen mellan tillverkare kan skilja något. Kan vara en naturlig variation mellan exemplar o tillverkare eller avviker det markant? |
manw |
Posted - 2011/09/30 : 08:55:40 Kör LT-Spice som simulator på jobbet. Provade lite hemma med triodmodeller jag hittade på nätet, tyvärr stämde dessa ganska dåligt med databladen när jag kurvtracade... kurvtrejsade :-O modellerna jag hittade. Finns en tråd startad av mig http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81737&SearchTerms=ECC86 De modeller för transistorer jag hittat stämmer bättre med verkligheten hursomhelst.
En väldigt bra simulator o gratis dessutom :) |
Bardis |
Posted - 2011/09/30 : 06:28:56 quote: Nu skall jag bara försöka göra det till ett mer specifikt rör än en triod då...
Vad jag har förstått går det till så här. (Hoppa gärna in o komplettera om det som kommer nu inte är hela sanningen)
Högerklicka på röret. Nu hoppar det upp ett litet kommandofönster. I raden Value skriver du vad röret heter och klickar dit ett kryss längst ut till höger. Då kommer namnet synas i schemat. I raden Spice directive skriver man namnet på modellen vilken ligger i sub-biblioteket. Här tycker jag det hade varit lättare med en rullgardinsmeny som det finns till transformatorerna som går att ladda ner från SimCity. Finns en sida som beskriver hur man gör. http://www.intactaudio.com/forum/viewtopic.php?t=523 Men har inte koll på hur de menar det skall gå till. |
Stajo |
Posted - 2011/09/29 : 20:59:45 quote: För att lägga in en komponent finns det en knapp längst upp i fönstret som ser ut som en logikkrets. För man musen över den dyker en textruta upp där det står "component". När du klickat på den dyker ett fönster upp med alla komponenter i sym-biblioteket. Välj och klicka fast i schemat.
Tack, jag lyckades. Nu skall jag bara försöka göra det till ett mer specifikt rör än en triod då...
mvh Staffan |
Bardis |
Posted - 2011/09/29 : 19:43:02 Går det köra en sim på linjäriteten på RIAA-steget? Amplitud vs frekvens? |
Stajo |
Posted - 2011/09/29 : 11:19:55 Jag sveper rent och gör en ominstallation, och det är endast includefilerna från Sim City som jag lägger in, korrekt?
mvh Staffan |
reVintage |
Posted - 2011/09/29 : 10:19:07 Alla komponenter kommer inte upp! De flesta ligger i undermappar. Rören ligger i "Misc"-mappen där ligger även Signal och Battery. |
Bardis |
Posted - 2011/09/29 : 09:36:57 För att lägga in en komponent finns det en knapp längst upp i fönstret som ser ut som en logikkrets. För man musen över den dyker en textruta upp där det står "component". När du klickat på den dyker ett fönster upp med alla komponenter i sym-biblioteket. Välj och klicka fast i schemat. |
reVintage |
Posted - 2011/09/29 : 09:13:43 quote: nu har jag lagt triode.asy, triodeh.asy, tetrode.asy och pentode.asy i \\lib/sym/misc och 6CA7.inc och dmtriodep.inc i \\lib/sub.
Helt i onödan, det var länge sedan bästföre-datum gick ut hos Duncanamps. Hämta inget där! Det är Sim City som gäller.
triode.asy och tetrode.asy finns redan i LTSpice när man gör grundinstallationen. De övriga behövs inte, iaf inte i nuläget. Även pentodmodellerna görs som tetroder nuförtiden och triodeh finns det ingen som öht använder.
|
Stajo |
Posted - 2011/09/28 : 21:45:25 Har inte kommit så långt men nu har jag lagt triode.asy, triodeh.asy, tetrode.asy och pentode.asy i \\lib/sym/misc och 6CA7.inc och dmtriodep.inc i \\lib/sub. Är det rätt så långt?
Har jag nu fått modeller för rör med data eller vad skall jag göra nu? Försökte lägga in ett rör i "Grund-riaa" men jag fattade inte hur.
Ursäkta en trött idiot. Staffan |
Bardis |
Posted - 2011/09/28 : 19:35:10 Beskriv vad du fastnade på så kan vi klura på det tilsammans. |
Stajo |
Posted - 2011/09/28 : 19:18:50 quote: Hur går det Stajo?
Sjuk son och cirkus på jobbet. Jag fastnade i starten, men jag skall försöka ta upp det snarast.
mvh Staffan |
Bardis |
Posted - 2011/09/28 : 18:15:21 Hur går det Stajo?
Är det någon mer än jag och Stajo som sitter om nätterna och knappar i programmet så ögonen blir fyrkantiga och river sig i håret? Vore kul om fler hängde på. Vet att det är en ganska hög inlärningströskel. Men det är därför jag startade den här tråden så vi med gemensamma krafter kommer framåt. |
Bardis |
Posted - 2011/09/28 : 05:50:53 Tankade ner transformatormodeller med rullgardinsmeny när man högerklickar på symbolen. Hur smidigt som helst. Varför funkar inte det med rörmodellerna? Jättesvårt att veta vad man skall skriva i spicemodell-fältet och veta vilka modeller man har annars.
En annan sak som måste fixas innan det fungerar är att modellerna har suffixet .txt när man tankar från Sim City. De skall ha suffixet .sub annars funkar ingenting märkte jag. |
Bardis |
Posted - 2011/09/27 : 19:22:50 Varför jag krånglar till det är för att jag inte begriper mig på vad jag håller på med ännu. Fast nu vet jag vart de obegripliga textraderna i schemat kommer i från!
Rörmodeller nertankade.
Hittar symbolerna för triod pentod mm. Men hur vet man vilka olika rörtyper man har tankat ner 12AX7, 300B osv. Kan inte se dem någonstans. Vet att man skall skriva in namnet i Value och spice model. Men var hittar man rätt namn? |
reVintage |
Posted - 2011/09/27 : 13:00:01 Vet inte varför du krånglar till det?? Tiden för .tran ställer du ju där, .ac och .dc sker direkt. Radera så att bara .dc finns kvar. Dubbelklicka på .dc så kommer du till de andra och kan välja.
Nej, kör alltid rör utan heater.
Ja. .tran är för att mäta vågform, dist, se klippning etc. Du har ju .dc , .ac och .tran som användbara simuleringsformer.
OBS! Tanka ner Stephie Bench rörmodeller från Intactaudio. De heter nh_triode.inc och tetrode.inc . Sedan kan man byta namn om man vill. Bench trioder har jag kopierat ner i min dmtriodep.inc då jag haft den länge och sparat massor av andra modeller i den. |
Bardis |
Posted - 2011/09/27 : 12:50:06 Att ändra cmd var för att det inte skulle ta 30min att räkna igenom simmen. Ville bara kolla att det funkade. När man kör en sim på något man faktiskt tänkt bygga behöver man då ta hänsyn till bla rörens uppvärmningtid?
Semikolon före ett spicedirektiv är det någon slags pausefunktion?
Behöver man ladda ner några modeller för "tran" liknande de rörmodeller för .inc dmtriodep.inc ? |
reVintage |
Posted - 2011/09/27 : 10:01:55 Filerna ska läggas i lib/sub. |
reVintage |
Posted - 2011/09/27 : 08:30:05 Bardis! quote: trycker jag på run kommer en vit ruta med massa text vilket jag inte begriper mycket av.
Detta är DC. För pekaren över schemat när du stängt rutan.
quote: Denna länken var bra kolla "Edit simulation Cmd" http://www.duncanamps.com/technical/ltspice.html Verkar ta lite tid att rökna igenom modellen. Börja med att sätta tiden till 5 till 10s. Annars tar det låååg tid.
Om den var bra så skulle det väl inte vara märkliga tider i den. Du har ju redan fått inställningarna för .tran i schemat(ta bort semikolon). 5-10s är totalt fel! Dessutom har jag lagt in distortionsmätningar. För snygg FFT får man förlänga tiderna lite Som jag nämnde är alla inställningar i schemat. Ändra ej! Mina inställningar är dioom vedertagna.
Börja inte med att köra signal, kör frekvensgång, .ac, istället! Även detta finns i schemat med semikolon. Ta bort .op först.
Gör som i grundskolan nuförtiden. Forska på Internet. Iofs en patetisk företeelse......
Framförallt Intactaudio/forum är nerlusat med scheman att leka med. Iofs kan man i vissa fall behöva byta namn på rören. |
Stajo |
Posted - 2011/09/27 : 08:17:48 quote: In the swcadiii directory
säger de att man skall lägga includefilerna. Jag har inget sånt, har du? |