HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Brum i försteg

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
johan1 Posted - 2011/09/15 : 07:26:40
Jag har ett Audible Illusion 3A, med 6922, rör som brummar i högtalarna. Försteget brummar i min anläggning med 2 olika slutsteg och ingen signalkälla inkopplad, i alla olika vägguttag, men också samma brum hemma hos en kompis i hans anläggning. Jag har lagt ner en hel del tid på att kolla glödspänning och anodspänning, dc-läck i nätdelen, koppla ur tape-loopen osv. De mesta verkar vara i sin ordning.

Någon som upplevt att ett försteg med rör brummar?
Kan trafo-brum från trafo gå igenom signalvägen och ut i HT?
Kan brum uppstå i signalvägen och isf var/hur?
Kan en skiljetrafo hjälpa i detta fall?

Hoppas någon kan dela sina uppfattningar i fråga.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
johan1 Posted - 2011/09/22 : 17:03:18
Jag provade att ersätta sekundären till glödspänningen med en separat trafo, och brummet reducerades till betydligt lägre nivå, nästan OK...

Jag har hört av diverse personer men också av trafo lindare att trafobrum inte kan gå vidare i signalvägen, men det verkar vara fel... kan detta förklaras att ordinarie trafo är kass, alternativt överbelastad?
reVintage Posted - 2011/09/21 : 15:28:11
Mät AC med det handhållna oscilloskopet över svart och röd precis som du nämnde.
johan1 Posted - 2011/09/21 : 15:05:08
För att kolla brumfrekvensen i HT, mäter jag då AC över svart och röd?

Brummet låter i alla registrena, så svårt att säga frekvens utan att mäta.
reVintage Posted - 2011/09/21 : 11:34:17
Du har 0,8mV AC-rippel i nätdelen som naturligtvis har en rippelfrekvens även om inte instrumentet visar det!

Men det är nog iaf något annat spök. Vad har ditt lyssningsmässiga brum för frekvens? Mät över högtalarklämmorna! Om det är 50Hz kan man glömma att det är nätdelen
johan1 Posted - 2011/09/21 : 10:10:14
Anodspänningen har väl samma typ av likriktarbrygga men inget 100Hz rippel, enligt bilderna jag bifogade i annan länk.
reVintage Posted - 2011/09/21 : 06:44:02
17mV glödrippel är försumbart och kan inte orsaka brum i kretsen! Brygglikriktade nätdelar har alltid 100Hz rippel.

Erik skrev fel vilket han korrigerade, det heter rippel, inte riffel.

johan1 Posted - 2011/09/20 : 21:57:55
Erik Andersson, du har nog haft rätt. Jag lånade ett Fluke handhållet oscilloskop på jobbet och jämförde anodspänning och glödspänning.

Anoden var 0,8mVAC och inget Hz utslag.
Glöden var 17mVAC och 100Hz med oscilloskopet.
Kolla länken
http://www.minhembio.com/sladden

Detta säger väl att brummet ligger 100Hz toner på glöden? Är dett riffel?

Jag provade att byta ut dioderna som var kontakt åt båda hållen men samma brum i HT.

Någon som har ett tips? Kan glättningskondn var kass?
johan1 Posted - 2011/09/20 : 19:00:21
Anodspänningen ligger på 125V, samma som Audible Illusion skrivit på bypass kondn till anodspänningen, så det verkar ok.
reVintage Posted - 2011/09/20 : 08:02:11
Det är långt högre chans att brummet kommer ifrån anodspänningen.

Men kolla iaf vilken potential glöden ligger på. Om det är lite tveksamt gjort ligger det på jord nivå. Bör ligga på sisådär 70V.
johan1 Posted - 2011/09/20 : 07:39:36
Jag skrev "brummade den", jag menade då brummade det rejält mycket mer i högtalarna.
johan1 Posted - 2011/09/20 : 07:38:30
Det verkar inte finnas något parallell kopplat under glödspänningens dioder, men trots det mäter jag kontakt på båda hållen över dioden ilödad på sin plats. Men inte kontakt i båda riktningarna när jag löder av ett ben. Kan dioden ändå vara kass? Eller kan en efterföljande glättningskondn ge detta fenomen? Eller kan kopparbanorna var smälta eller ge kontakt mellan varandra?

Jag hittade en 6VAC 1,5A trafo (till en gammal Commodore 64!!!) som jag testade med att ersätta den befintliga (7VAC 1,5A), och då brummade den mycket mer!!! Och spännigen sjönk från 6VAC till 4,8VAC. Visar detta att det är något fel på glöd-kretsen?
Erik Andersson Posted - 2011/09/18 : 10:58:30
Påminner mig om något jag läste i Stereophile för några år sedan. Det stod ungefär så här: "Brummnivån i denna förstärkare är mycket låg, så låg att vi från vår lyssningsplats knappt kan uppfatta den"
Testobjektet var en svindyr rörförstärkare med rysk konstruktör.
fixarstig Posted - 2011/09/17 : 18:58:47
Jag säger bara, "Wellcome to the club". Samma problem med mina monoblock. Fast mitt hörs knappt.
Erik Andersson Posted - 2011/09/17 : 13:10:01
Det heter inte riffel utan rippel! Blev för sent för mig igår!
Erik Andersson Posted - 2011/09/17 : 11:23:55
Om inget yttre kopplingsfel föreligger och rören är ok, bör nog drivspänningarna kollas. Glöden verkar ok, om brummet är 100Hz (med ev övertoner) finns det fog att misstänka för högt riffel i anodspänningen, bör lämpligen kollas med oscilloscop eller annat lämpligt instrument. Om inget riffel föreligger finns skäl att misstänka att det rör sig om konstruktionsfel, om nu ingen "mirakelproffessor" varit frame och kladdmoddat.
Imperial Posted - 2011/09/16 : 17:49:11
Tjenare!

Börja med å kolla hela jordslingan från nätdel till sista röret.
Kolla rörsocklarna så att stiftena inte är oxiderade.

/
johan1 Posted - 2011/09/16 : 17:38:01
Har provat jordat och ojordat och även vänt stickproppen.

Ska kolla glättningslytarna till nätdelen.
sopwith Posted - 2011/09/16 : 17:32:51
har du lyft på kretskortet i nätdelen och kollat så att det inte är någon lödning som har släppt?, kan vara lömskt att se men brukar yttra sig som en liten mörk "ring" i lödningen.
Erik Andersson Posted - 2011/09/16 : 17:05:10
Har du jordade vägguttag? I så fall kan problemt ligga där, dubbel jordning förorsakat av nätjorden i kombination med signalkabelns jord. Kanske inte är det med kan vara bra att kolla.
johan1 Posted - 2011/09/16 : 14:27:19
Brummet är INTE volymberoende.
Erik Andersson Posted - 2011/09/16 : 14:15:51
Det är helt i sin ordning med glöden, felet finns nog att söka på annat håll i förstärkaren. Kanske felaktig jordning någonstans, är brummet volymberoende?
johan1 Posted - 2011/09/16 : 13:13:16
Jag har ganska nyligen köpt försteget, men kan bara anta att brummet fanns där innan jag köpte försteget.

Glödspännigen mellan ben 4 och 5 på röret är 6,3V, så det är väl OK?

Bild på nätdel finns här:
http://www.minhembio.com/sladden
Lite svårt att lägga upp bild här, så det fick bli annat forum...
Erik Andersson Posted - 2011/09/16 : 07:17:02
Frågan är om brummet existerat från apparaten var ny eller om det är något som uppkommit efteråt. I första fallet kan det vara ett konstruktionfel och kan ev bli knöligt att åtgärda. Att likriktardioder skulle vara boven i dramat är fullständigt uteslutet, såvida det inte är en likriktarbrygga vilka kan uppvisa spänningsfall ibland och detta i sin tur orsaka att efterföljande ev. halvledarbestyckade stabbkretsar ej fungerar som de ska. I detta fall blir spänningen över rören (6 volt) felaktig, men den stämmde väl, eller?
sopwith Posted - 2011/09/16 : 06:45:34
Anledningen till att diodmätningen uppför sig så ka´n vara att en paralellkopplad komponent sitter i kretsen, ibland lägger man tex en liten kondensator paralellt med dioderna i bryggan som avkoppling, kolla om det finns.
Om du inte hittar något konstigt i nätdelen så kolla vidare upp längs sladdarna till försteget och om där sitter några komponenter som kan påverka nätdelen.
Finns det någon möjlighet för dig att lägga upp någon bild på nätdelen?
johan1 Posted - 2011/09/15 : 22:32:00
Jag började mäta på glödtrådens likriktarbrygga. Utan att löda av benen så mätte jag kontakt på båda hållen över en diod. I mina öron låter det som en trasig diod. Ingen annan brygga av tape loopen eller högspänningsdelen betedde sig så.

När jag lödade av ett ben på dioderna till glödtråden, så uppmätte dioderna som en fungerande diod, dvs kontakt med multimetern på ett håll och ingen kontakt på andra hållet.

Någon som kan förklara detta?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000