HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 6550ULPP

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Green77 Posted - 2011/08/03 : 11:28:41
Hej.

Funderar på att bygga en lite mer "party"-förstärkare när man vill ha lite mer W.
Har kollat på denna, funderar på att kompletera med en drossel i nätagget annars bygga som det ser ut. Verkar kunna bli ganska billigt om man handlar rör på ebay :)
Vad tror ni? Finns det några enkla förbättringar på den som ni kan se?



Tack //Daniel
23   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Tomas J Posted - 2011/10/02 : 22:18:56
Jag får tacka för ett superbra svar så här dags!
Som vanligt ifrån dig Imperial!

Många tack!

Nu ska det beställas komponenter
Imperial Posted - 2011/10/02 : 22:04:20
Tjenare!

Potten rp1 behöver inte grejja mer än anodmotståndena på 6n1p men tål den mer så är det bara bra.
Den är till för att balansera så du får lika mycket förstärkning till slutrören då signalen går direkt till ena rörhalvan via motstånd till andra.
Det är dock inte riktigt så enkelt då det är en "gungbräde koppling" i fasvändaren.
Potten förnklar det hela + att rören kan ha lite olika förstärkning mellan halvorna.
När du kollat på scoopet att sinusen är symmetrisk så är det bara att mäta på potten å lägga till värdet på anodmotståndet så kan du byta ut potten å resp anodmotstånd mot ett fast värde.

Glöden är mitt tappad för att få en reference till jord.
Har du ingen mittapp så går det bra med två motstånd av samma värde.
Seriekoppla motstånden å jorda mellan dom.
Ibland funkar det att jorda ena glödtåten direkt från trafons sekundär sida.

Om du inte jordar glöden så kommer det att brumma.

/
Tomas J Posted - 2011/10/02 : 21:16:37
Hallå!

Jag måste lyfta den här tråden lite då jag ju också försöker att knåpa ihop ett steg.

Potentiometern RP1, hur mycket effekt bör den klara för att vara på den säkra sidan?
Jag tycker att det verkar lite luddigt, i texten så skriver han att han använder fixed 18 and 22 k motstånd till R6 och R7, men använder han dem tillsammans med potentiometern, eller ersätter de poten helt?

Och om man kikar schemat så har han en mitt-tapp på glödlindningarna, varför har man så?
Kan man i stället förenkla det hela och stjärnjorda?
Green77 Posted - 2011/08/21 : 11:44:28
Ok, dags att börja beställa delar i veckan. Läste i texten att man kunde prova ett rc-filter parallellt med anodmotståndet till ef86..va menade de med det? Byta ut värdet på 62k till något annat och sätta dit 2 motstånd och en kondensator? Vad för kondensator och vilket värde ska en sådan ha?
Tack //Daniel
Bernt Jansson Posted - 2011/08/04 : 23:29:03
LM317 kanske inte tål spänningen som blir, man kan ju kombinera med lämpligt effektmotstånd. DN2540 skulle funka ok.
soundbrigade Posted - 2011/08/04 : 21:41:49
Det är ju ett lätt test att slänga in en LM317 (klarar den spänning?) istf R8.
Green77 Posted - 2011/08/04 : 20:15:26
Hehe, ja det stämmer. Byggde en liknande KT88PP som jag sedan sålde, men den hade ett dyrt nätagg och blev ganska mycket dyrare än vad denna skulle bli :) Och jag ska försöka bygga den här fysiskt liten då jag har begränsat med plats i hyllan.

Kollade denna då 35w skulle funka som party för mig då min andra 9w nästan räcker till..fattas bara några watt :)

Ok, så motstånd får det bli som R8.



reVintage Posted - 2011/08/04 : 15:11:52
77:an,
Har för mig att du nyligen byggde ngt liknande, varför samma stuk igen?

Om det nu gäller "party" så är det väl bättre att köra fixed-bias och drygt 4k OPT som i MkIII för att kunna ta ut 60W. BosseHs Donovan drivsteg till dessa hade samma topologi. Hade ett par sådana med stabbade nätdelar i många år. Mkt trevliga.

Bosse testade med R8 CCS men kom fram till att det lät bättre med motstånd.

Det blir aldrig billigt att bygga en större rörförstärkare, ens med budgetjärn. Börjar man sedan räkna man-timmar så har vi en riktig rysare.......
Green77 Posted - 2011/08/04 : 11:00:30
Kollade detta och hittade flera kopplingar där det var gjort så, antar att det är ok :)

http://www.tube-town.net/diy/sv-ef86/sv-ef86_03.jpg

Konstantström skulle defenitivt kunna vara intressant. Hur skulle denna kunna se ut? DN2540?
Bernt Jansson Posted - 2011/08/04 : 08:08:06
En sak man möjligen kunde prova är att ersätta R8 med konstantström i stället.

Bromsgallret i EF86 är anslutet till anoden?!? Verkar skumt.
Imperial Posted - 2011/08/04 : 00:01:48
Tjenare!

Drossel eller ej.
Se till å ha tillräckligt med kondingar i nätdelen så kan du prova med eller utan drossel.
Jag har provat bägge delarna å det blir skillnad i ljudet om än små.

/

soundbrigade Posted - 2011/08/03 : 23:09:47
Kolla om inte engelsmannen Livinginthepast-nånting har sådana!
Tomas J Posted - 2011/08/03 : 22:21:39
Dessvärre så lagerför svebry inte EI-120 kärnor längre.
Jag mailade och frågade om de kunde få fram men fick svaret att de var slut hos leverantören och att de inte planerade att beställa i från någon annan leverantör.

Annars hade det varit lättare att linda en trafo till varje kanal.

Själva lindandet är inga problem, jag har tillgång till fina maskiner för det ändamålet =)
Ryssen Posted - 2011/08/03 : 19:27:32
quote:
Man skulle klara sig på en kärna som heter EI-120, men dessvärre så är de svåra att få tag i i sverige,

Ok så att du lindade själv annars har ju kanske Svebry.se kärnor och lindar oxå till bra priser.
Green77 Posted - 2011/08/03 : 19:14:21
Haha! mm ,får se nu när hösten börjar närma sig om man ska dra igång :)

Har ingen erfarenhet av EF86 men ska den inte ha nåt motstånd i serie på grid in?


//Daniel
soundbrigade Posted - 2011/08/03 : 19:13:58
Jag skulle handla KT120 från hwww.boiaudioworks.com/6550" target="_blank">ttp://www.boiaudioworks.com/6550 eftersom de var skapligt billiga men de var restade och jag köpte från TAD istället - http://www.tubeampdoctor.com/de/shop_sonstige_Markenroehren_Endstufenroehren_Pentoden/.
Tomas J Posted - 2011/08/03 : 18:39:40
Ljudbävern: om du kollar på schemat så ser du att det redan är monoblock :)
Man skulle klara sig på en kärna som heter EI-120, men dessvärre så är de svåra att få tag i i sverige, så jag valde att ta två lite mindre kärnor och linda dem själv för att få ut rätt strömar.

E-bay rören fungerar säkert bra, jag tänkte bara tipsa om en svensk återförsälljare om man inte orkar krångla med E-bay, paypal och vill ha garanti.

Det kommer nog att ta tid innan mitt bygge är klart, familjen går först.
Men jag tänkte försöka att vara klar till i höst om det blir någon mässa i uppsala.

Jag tycker att du ska börja bygga redan nu! ;)
soundbrigade Posted - 2011/08/03 : 18:23:51
Alternativet hade varit monoblock. och då mindre nättrafar. KT88 kan vara enklare att använda då dess skärmgaller tål högre spänning än 6550.
Green77 Posted - 2011/08/03 : 17:52:15
Aha..Kanske ska låta dig bygga klart först och se vad du tycker :) Själv har jag en trafo som ger lite hög anod men som jag planerar att sänka med ett motstånd efter dioderna..och så sänker ju drossel en del också..
Jag har köpt några rör via Ebay och det har fungerat bra alla gånger.
Tomas J Posted - 2011/08/03 : 16:34:54
Kul!
Jag håller på att samla delar till ovanstående förstärkare, nu har jag i princip allt förutom utgångsrören.
Jag har inte heller kunnat hitta någon vettig transformator till glöd och anodspänning.
detta har jag löst med två mindre transformatorbyggsattser i från svebry, en till glöden och en annan till anodspänningen.

Jag fick ovanstående schema rekommenderat i från en själv duktig konstruktör som tyckte att den lät väldigt bra!

billigaste rören i Sverige som var något att ha var hos Svalander, småsignalrören fick jag köpa billigt av en forummedlem via annonsdelen.

kör hårt!
Fuling Posted - 2011/08/03 : 16:30:54
En drossel är alltid bra, även om hörbart brum kanske balanseras bort iom PP-kopplingen så skadar det inte att ha nåt som tar bort nätstörningar och fnissel från likriktaren.
Green77 Posted - 2011/08/03 : 15:53:33
ok, tackar för svar. Har byggt en HFTA för ett antal år sedan och de 30W räckte gott o väl tyckte jag. Så de här 35W borde fungera för mig.
soundbrigade Posted - 2011/08/03 : 15:43:52
Kan väl säkert funka. Vill du ha mer klipp ska du titta på EL156 och KT120 ...

Drosseln kan du i princip skippa, tycker jag.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000