Author |
Topic |
|
Green77
Member
199 Posts |
Posted - 2011/08/03 : 11:28:41
|
Hej.
Funderar på att bygga en lite mer "party"-förstärkare när man vill ha lite mer W. Har kollat på denna, funderar på att kompletera med en drossel i nätagget annars bygga som det ser ut. Verkar kunna bli ganska billigt om man handlar rör på ebay :) Vad tror ni? Finns det några enkla förbättringar på den som ni kan se?
Tack //Daniel |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/08/03 : 15:43:52
|
Kan väl säkert funka. Vill du ha mer klipp ska du titta på EL156 och KT120 ...
Drosseln kan du i princip skippa, tycker jag. |
|
|
Green77
Member
199 Posts |
Posted - 2011/08/03 : 15:53:33
|
ok, tackar för svar. Har byggt en HFTA för ett antal år sedan och de 30W räckte gott o väl tyckte jag. Så de här 35W borde fungera för mig. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2011/08/03 : 16:30:54
|
En drossel är alltid bra, även om hörbart brum kanske balanseras bort iom PP-kopplingen så skadar det inte att ha nåt som tar bort nätstörningar och fnissel från likriktaren. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2011/08/03 : 16:34:54
|
Kul! Jag håller på att samla delar till ovanstående förstärkare, nu har jag i princip allt förutom utgångsrören. Jag har inte heller kunnat hitta någon vettig transformator till glöd och anodspänning. detta har jag löst med två mindre transformatorbyggsattser i från svebry, en till glöden och en annan till anodspänningen.
Jag fick ovanstående schema rekommenderat i från en själv duktig konstruktör som tyckte att den lät väldigt bra!
billigaste rören i Sverige som var något att ha var hos Svalander, småsignalrören fick jag köpa billigt av en forummedlem via annonsdelen.
kör hårt! |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
Green77
Member
199 Posts |
Posted - 2011/08/03 : 17:52:15
|
Aha..Kanske ska låta dig bygga klart först och se vad du tycker :) Själv har jag en trafo som ger lite hög anod men som jag planerar att sänka med ett motstånd efter dioderna..och så sänker ju drossel en del också.. Jag har köpt några rör via Ebay och det har fungerat bra alla gånger. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/08/03 : 18:23:51
|
Alternativet hade varit monoblock. och då mindre nättrafar. KT88 kan vara enklare att använda då dess skärmgaller tål högre spänning än 6550. |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2011/08/03 : 18:39:40
|
Ljudbävern: om du kollar på schemat så ser du att det redan är monoblock :) Man skulle klara sig på en kärna som heter EI-120, men dessvärre så är de svåra att få tag i i sverige, så jag valde att ta två lite mindre kärnor och linda dem själv för att få ut rätt strömar.
E-bay rören fungerar säkert bra, jag tänkte bara tipsa om en svensk återförsälljare om man inte orkar krångla med E-bay, paypal och vill ha garanti.
Det kommer nog att ta tid innan mitt bygge är klart, familjen går först. Men jag tänkte försöka att vara klar till i höst om det blir någon mässa i uppsala.
Jag tycker att du ska börja bygga redan nu! ;) |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
|
Green77
Member
199 Posts |
Posted - 2011/08/03 : 19:14:21
|
Haha! mm ,får se nu när hösten börjar närma sig om man ska dra igång :)
Har ingen erfarenhet av EF86 men ska den inte ha nåt motstånd i serie på grid in?
//Daniel |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2011/08/03 : 19:27:32
|
quote: Man skulle klara sig på en kärna som heter EI-120, men dessvärre så är de svåra att få tag i i sverige,
Ok så att du lindade själv annars har ju kanske Svebry.se kärnor och lindar oxå till bra priser. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2011/08/03 19:28:02 |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2011/08/03 : 22:21:39
|
Dessvärre så lagerför svebry inte EI-120 kärnor längre. Jag mailade och frågade om de kunde få fram men fick svaret att de var slut hos leverantören och att de inte planerade att beställa i från någon annan leverantör.
Annars hade det varit lättare att linda en trafo till varje kanal.
Själva lindandet är inga problem, jag har tillgång till fina maskiner för det ändamålet =) |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/08/03 : 23:09:47
|
Kolla om inte engelsmannen Livinginthepast-nånting har sådana! |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2678 Posts |
Posted - 2011/08/04 : 00:01:48
|
Tjenare!
Drossel eller ej. Se till å ha tillräckligt med kondingar i nätdelen så kan du prova med eller utan drossel. Jag har provat bägge delarna å det blir skillnad i ljudet om än små.
/
|
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/08/04 : 08:08:06
|
En sak man möjligen kunde prova är att ersätta R8 med konstantström i stället.
Bromsgallret i EF86 är anslutet till anoden?!? Verkar skumt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Green77
Member
199 Posts |
Posted - 2011/08/04 : 11:00:30
|
Kollade detta och hittade flera kopplingar där det var gjort så, antar att det är ok :)
http://www.tube-town.net/diy/sv-ef86/sv-ef86_03.jpg
Konstantström skulle defenitivt kunna vara intressant. Hur skulle denna kunna se ut? DN2540? |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/08/04 : 15:11:52
|
77:an, Har för mig att du nyligen byggde ngt liknande, varför samma stuk igen?
Om det nu gäller "party" så är det väl bättre att köra fixed-bias och drygt 4k OPT som i MkIII för att kunna ta ut 60W. BosseHs Donovan drivsteg till dessa hade samma topologi. Hade ett par sådana med stabbade nätdelar i många år. Mkt trevliga.
Bosse testade med R8 CCS men kom fram till att det lät bättre med motstånd.
Det blir aldrig billigt att bygga en större rörförstärkare, ens med budgetjärn. Börjar man sedan räkna man-timmar så har vi en riktig rysare....... |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Green77
Member
199 Posts |
Posted - 2011/08/04 : 20:15:26
|
Hehe, ja det stämmer. Byggde en liknande KT88PP som jag sedan sålde, men den hade ett dyrt nätagg och blev ganska mycket dyrare än vad denna skulle bli :) Och jag ska försöka bygga den här fysiskt liten då jag har begränsat med plats i hyllan.
Kollade denna då 35w skulle funka som party för mig då min andra 9w nästan räcker till..fattas bara några watt :)
Ok, så motstånd får det bli som R8.
|
Edited by - Green77 on 2011/08/04 20:33:58 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/08/04 : 21:41:49
|
Det är ju ett lätt test att slänga in en LM317 (klarar den spänning?) istf R8. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/08/04 : 23:29:03
|
LM317 kanske inte tål spänningen som blir, man kan ju kombinera med lämpligt effektmotstånd. DN2540 skulle funka ok. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Green77
Member
199 Posts |
Posted - 2011/08/21 : 11:44:28
|
Ok, dags att börja beställa delar i veckan. Läste i texten att man kunde prova ett rc-filter parallellt med anodmotståndet till ef86..va menade de med det? Byta ut värdet på 62k till något annat och sätta dit 2 motstånd och en kondensator? Vad för kondensator och vilket värde ska en sådan ha? Tack //Daniel |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2011/10/02 : 21:16:37
|
Hallå!
Jag måste lyfta den här tråden lite då jag ju också försöker att knåpa ihop ett steg.
Potentiometern RP1, hur mycket effekt bör den klara för att vara på den säkra sidan? Jag tycker att det verkar lite luddigt, i texten så skriver han att han använder fixed 18 and 22 k motstånd till R6 och R7, men använder han dem tillsammans med potentiometern, eller ersätter de poten helt?
Och om man kikar schemat så har han en mitt-tapp på glödlindningarna, varför har man så? Kan man i stället förenkla det hela och stjärnjorda? |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2678 Posts |
Posted - 2011/10/02 : 22:04:20
|
Tjenare!
Potten rp1 behöver inte grejja mer än anodmotståndena på 6n1p men tål den mer så är det bara bra. Den är till för att balansera så du får lika mycket förstärkning till slutrören då signalen går direkt till ena rörhalvan via motstånd till andra. Det är dock inte riktigt så enkelt då det är en "gungbräde koppling" i fasvändaren. Potten förnklar det hela + att rören kan ha lite olika förstärkning mellan halvorna. När du kollat på scoopet att sinusen är symmetrisk så är det bara att mäta på potten å lägga till värdet på anodmotståndet så kan du byta ut potten å resp anodmotstånd mot ett fast värde.
Glöden är mitt tappad för att få en reference till jord. Har du ingen mittapp så går det bra med två motstånd av samma värde. Seriekoppla motstånden å jorda mellan dom. Ibland funkar det att jorda ena glödtåten direkt från trafons sekundär sida.
Om du inte jordar glöden så kommer det att brumma.
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2011/10/02 : 22:18:56
|
Jag får tacka för ett superbra svar så här dags! Som vanligt ifrån dig Imperial!
Många tack!
Nu ska det beställas komponenter |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
|
Topic |
|