HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Boozhundlabbens fånåförstärkare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
soundbrigade Posted - 2011/08/03 : 08:46:19

Även om det ibland lockar vill jag inte tala illa om andra forum utan nöjer mig med att konstatera att på det något annorlunda DIY-forumet www.diyaudioprojects.com/, har man uppmärksammat Boozhoundlabs RIAA-förstärkare. Förstärkaren är enkel två-FETars historia med passiv RIAA (tänker "rör").

Lite länkar:
http://diyaudioprojects.com/Solid/JFET-Phono-Preamplifier-Kit/
http://diyaudioprojects.com/Solid/JFET-Phono-Preamplifier-Kit/diy-jfet-riaa-phono-preamp.html
http://diyaudioprojects.com/Forum/viewtopic.php?f=10&t=2933

Mest för att projektet är billigta att genomföra har jag beställt (och fått hem) komponenter men jag ska inte starta en byggtråd (innan jag har byggt färdig, man lärs sig med tiden ), utan vill bara mest lyfta fram en enkel phonoförstärkare för dem som vill ha en men inte orkar löda alltför mycket.
Läser man lite i texterna inser man, vilket man faktiskt provat med, att den här är perfekt för batteridrift varför jag har beställt ett 20-pack NiMH-celler (4/5-storlek).

Plats för kommentarer!
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
soundbrigade Posted - 2011/08/18 : 19:03:13
Rätt ska vara rätt - drygt 40 dollar kostade cellerna: Lång länk till eBay
reVintage Posted - 2011/08/18 : 08:47:08
Cool pack!
soundbrigade Posted - 2011/08/16 : 17:52:51
Skitbilliga på eBay! Tror de kostade 20-30 dollares.
Gastone Posted - 2011/08/15 : 21:48:43
Huga, en mindre förmögenhet i NiCad batterier.
soundbrigade Posted - 2011/08/15 : 20:49:31
Batteripacket färdiglött. En del av lödöronen föll av när jag mekade. Nu ligger det i en aluminiumsläde isolerad med gummi och någon sorts skumplast.

Batteripaketet ligger tajt i lådan. Fispassning är namnet.
Bubbel Posted - 2011/08/12 : 21:23:01
quote:
Bubbel: Beställde vad som behövdes (behövde lite mer ändå)

Vaf*n här har man satt dem i tränningsläger för att de skall ge allt i ditt riaa ja ja ner med dem i papplådan igen.

Anders
Gastone Posted - 2011/08/12 : 12:46:06
quote:
Om du kollar på project-sidorna på DIYaudioproject-forum hittar du info om en liknande konstruktion MED MC-ingång.

Mja, jag har en MM på min svarv och vill ha möjligheten att kunna välja.
quote:
Om du vill ha en FET-RIAA för MC så föreslår jag att du också letar upp Salas på diyaudio. Variant på samma tema.

Nej, inget grus i maskineriet.. jag vill ha rör-varianten, men den ska vara "upp to date" eller bli...Därav min fråga..
Och jag har massor med trioder i lådorna...
reVintage Posted - 2011/08/12 : 07:58:06
Om du vill ha en FET-RIAA för MC så föreslår jag att du också letar upp Salas på diyaudio. Variant på samma tema.

PM:a Hoktuna som har knåpat ihop en sådan http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=72845&whichpage=1.
soundbrigade Posted - 2011/08/12 : 06:57:22
Tjena själv!
Om du kollar på project-sidorna på DIYaudioproject-forum hittar du info om en liknande konstruktion MED MC-ingång.
Gastone Posted - 2011/08/12 : 00:14:06
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Kunde denna koppling lika gärna varit med rör istället? För man kör väl inte med aktivt filter på rör RIAA!?
--------------------------------------------------------------------------------

Jodå, den var ursprungligen med rör, trioder närmare bestämt.

Tjena grabbar.
Och var kan man hitta det ursprungliga schemat/konstruktionen då ?
Jag har nyligen tjackat en Pro-Ject vinylsvarv, och min preamp saknar RIAA ...
Öööh, och funkar denna för både MM och MC ?
soundbrigade Posted - 2011/08/08 : 12:45:17
Bubbel: Beställde vad som behövdes (behövde lite mer ändå)
iMac: Kolla Lodströms Remus och Heathkit AA-32 (stor bild). Där ser RIAA-stegen ut ungefär som i Båthundslabben schema.
reVintage Posted - 2011/08/08 : 08:40:49
quote:
Kunde denna koppling lika gärna varit med rör istället? För man kör väl inte med aktivt filter på rör RIAA!?

Jodå, den var ursprungligen med rör, trioder närmare bestämt.

Sedan fick någon för sig att använda FET istället. Dessvärre hade man nog inte klart för sig att FETar fungerar som grus-pentoder. Då dessa är att betrakta som strömgeneratorer blir det inte alls lika lätt att få till linjäriteten. Naturligtvis kan man Schadekoppla utgångssteget för att få till triodkaraktäristik men då räcker inte gainen till. Vanliga kiseltransistorer är inte bättre här. Detta ger väl också svar på varför transistorförstärkare kräver massor av motkoppling, lokal eller global.

I RIAA-fallet är det problemfritt i ingångssteget då signalerna är svaga. Det ligger också lokal motkoppling på båda stegen men den räcker inte för 2:a steget. Om man skulle motkoppla utgångssteget mer skulle inte gainen räcka till. Strömmotkoppling höjer dessvärre Zut ännu mer men det har ingen direkt inverkan då denna blir lika med Rdrain som dominerar. Om man kör en MOSFET som har många gånger högre branthet(högre gain G=S*Rdrain)så kan man få till det.
Parallellkoppling av FET ger både högre branthet och lägre brus.

När man tittar på Id/Vds-kurvorna ligger ser en hyfsad linjäritet ut att ligga runt Ids=8mA och Vds=10 med B+=14V. Vgs ca 12ohm och Rds ca 500ohm. Utstyrbarheten begränsas då till dryga 2,5V RMS. Motkoplingen blir ca 3dB högre vilket också innebär 3dB lägre gain. Men kurvorna behöver ju inte stämma.....

Om någon funderar på THD i RIAAn så kan man lugna sig med att det är mest 2:a-ton.

Läs om RIAA korrektion:

http://www.hagtech.com/pdf/riaa.pdf

Obeservera att Spice-modellen har ett fel, vilket jag påpekat och Hagerman konfirmerat. Den jag använder är den rätta.

http://www.intactaudio.com/forum/viewtopic.php?t=803
Bubbel Posted - 2011/08/07 : 22:57:26
När du vill SB.

Anders
reVintage Posted - 2011/08/07 : 20:20:27
Det kan du väl göra, men säg att du själv står för lösningen.

Publicera inte mitt originalschema och referera absolut inte till mig eller hit då jag absolut inte vill synas på "det där stället".

soundbrigade Posted - 2011/08/07 : 20:08:22
Tack reVintage. Kan jag förmedla ditt schema till "proffsen" på DIYaudioprojectsforum?
soundbrigade Posted - 2011/08/07 : 20:04:26
iMac Posted - 2011/08/07 : 19:29:43
Stajo Posted - 2011/08/07 : 19:23:35
Alltså jag var frestad att gå lite OT och säga att tänk om sådana som regeringsrådgivare satt på lite baskunskaper här och där i världen. Men det tänker jag inte säga. Hur som helst, man kanske skulle bygga sig ett nytt riaa.
reVintage Posted - 2011/08/07 : 19:00:19
Inget att vara imponerad över eftersom det enbart handlar om rena baskunskaper...
Stajo Posted - 2011/08/07 : 18:42:24
jag är mest gruvligt imponerad av din kunskap Lars och samtidigt lite lagom förvånad att det produceras så mycket grejor som inte kommer ur dina händer. eller hjärna snarare. eller omvänt.
reVintage Posted - 2011/08/07 : 18:28:29
Jobbigt snarare för sk "konstruktörer" på Internet att de inte klarar av den elemäntära, teoretiska biten först. Troligtvis kör de efter principen "Friskt vågat, hälften brunnet".

Tänk om en arkitekt gav f-n i att CADa och sedan hoppades att höghuset skulle hålla ihop?
Stajo Posted - 2011/08/07 : 16:11:29
Jobbigt för alla konstruktörer att någon sitter med facit
reVintage Posted - 2011/08/07 : 14:14:17
Fick för mig att undersöka var Fyllhundens RIAA distar. Ingångssteget är problemfritt. Utgångssteget står för i stort sett allt. "SK170 är utmärkt vid låg utstyrning men har tveksam linjäritet fö. Genom att använda en IRF610 sänker man disten flera gånger. Även utgångsimpedansen blir 3x lägre.

Här den justerade RIAAn som Magnus vill se:

pix Posted - 2011/08/07 : 13:58:51
Magnus,
quote:
Hur fixar man laddning till ett batteripack på 24V med NiMH-celler? Räcker det med en laddningsspänning på 24V eller hur mycket (spänning) ska man ha?

Laddning kan göras enkelt, eller i princip hur komplicerat som helst.
Har man inte behovet av att snabbladda så kan detta göras väldigt enkelt med en CCS (en spänningsreg + en resistor)

Om man begränsar laddströmmen till max 1/10 av cellkapaciteten så brukar man klara sig utan komplicerad övervakning av cellerna.

I mitt försteg "Denchi" har jag två 4,8V NiCD-packar för glöden på DHT-trioderna (se byggtråden någonstanns här på HF)
Med en switch i laddlägge läggs dessa packar i serie (9,6V) med en (LM317) CCS och en LED. Detta matas med ca 17-25V vilket funkar utmärkt.
Laddtiden är inte kritisk och handlar om ca ett dygn (24h).

Tot 1st switch, 1st LM317, 1st resistor, 1st LED

Mvh
/Lars

reVintage Posted - 2011/08/07 : 12:05:41
Vi börjar med att korrigera den felaktigt valda C4. Undermåligt!

Efter detta korrigerar vi RIAAn och använder standardvärden. Nu är den inom +/-0,05dB. Då komponenter har viss spridning kan detta naturligtvis inte uppnås IRL men måste ändå vara utgångspunkten. Den felaktiga C4 kan användas om man mot förmodan vill införa IEC-konstanten.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000