T O P I C R E V I E W |
olof |
Posted - 2011/07/21 : 00:16:06 Nu har semestern infunnit sig och eftersom det regnar konstant tänkte jag att det kanske är dags slå sönder PA riggen och flytta in dess beståndsdelar i hemmet, placerade i lämplig miljö såklart. Mitt problem är väl främst att jag sedan många år suttit i Ino-träsket (I still am) men efter att varit och lyssnat hos nåra bekanta kännt att det var dags att testa något nytt. Anledningen till att detta är så enkelt är att min kära hustru uplåtit ännu ett rum >25kvm för mig att leka i så jag kan ha kakan och äta den s a s. Rummet är 4*7m och bara den en halvan är möblerad just nu(lyssnings delen) såldes har jag ganska mycket plats att fylla :)
4 dagars aktivt surfande har bara gjort mig förvirrad så jag hoppades att någon kunde peka mig i rätt riktning.
Det som är liggandes är: 1" driver vid namn B&C DE25-8. http://www.bcspeakers.com/PDF/PRD/DE25.pdf Hade tänkt att koppla den till ett 18sound xt1086 http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=178 men det kanske finns någon som har ett annat roligare alternativ som ger än mer hifi kvaliteter.
Vidare finns ett par B&C 15pe40 http://www.bcspeakers.com/PDF/PRD/15PE40.pdf Detta element skall vara dugligt till uppåt 2-3000hz enligt deras egen utsagå men min erfarenhet är att det kanske är att ta i. Min förhoppning är att detta element skulle gå att stoppa in i ett horn som jobbade mellan, säg, 50-300hz för att därefter lämna över till ett mellanregister i 8-10" regionen. Har titta lite på klipsch la scala II för detta (såg lite simuleringar på detta element på denna sidan http://forums.klipsch.com/forums/t/117141.aspx?PageIndex=3). Jag är dock inte helt attreherad komplexiteten på bygget. Har bara sett ritningar på la scala I och jag kan knappt urskilja vad som är vad. Jag har främst snöat in på 18-sound 8m400 http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=229 och tänkte mig att detta skulle kunna ta vid upp till 1500hz(det verkar ha goda off axis egenskaper nämligen och hög känslighet. Har dock inte förstått hur viktigt det där med spridning är i om det placeras i ett horn, om nu det är lämpligt?). Här har jag dock inte något uppslag alls gällande ev horn så alla förslag är välkomna. Har förstått att det finns ett program som heter hornresp som man kan nyttja och jag blir väl tvungen att lära mig detta men jag kan bara konstatera att de skärmdumpar jag sett inte direkt inspirerade då det var allt för många storheter som jag inte var bekant med och byggtiden är ganska kort, i värsta fall så får jag väl fortsätta under hösten men risken är ju att saker och ting blir stående...
Tankar någon? Jo föresten jag har massa slutsteg och elektroniska filter, eq osv men jag har faktiskt tänkt mig att driva det hela med rör i slutänden så det får nog bli att snöra ihop ett passivt filter för att hålla nera kostnaden |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
olof |
Posted - 2011/12/09 : 19:42:36 Okej gott, elementet har ju inbyggd bakre kammare så det ska väl lösa sig. Ska bara hitta en firma som har 8nm610 i lager och inte tar de där extra 40% för priset på nd gått upp |
PetterPersson |
Posted - 2011/12/09 : 19:27:15 Så tajt som möjligt. Rakt på. Komihåg bakkammare, gör den liten och fyll med dämpmaterial. |
olof |
Posted - 2011/12/09 : 17:25:00 Fråga: montera man elementet direkt mot hornmunnen så att en del av konen spelar in i biten man skruvar fast elementet i eller bygger man en konisk adapter som ger en snygg övergång från elementets upphängning till hornmunnen |
PetterPersson |
Posted - 2011/12/07 : 20:36:05 Fint horn Olof! Ser ut att vara Lé Cleàch. Mina simulerinar stämmer med dina angående 6ND410. Halsarean är för stor för att elementet ska orka trycka på högfrekvens genom hornet. 8"aren däremot ser ut att gå upp mot 3 kHz enligt simuleringar. |
olof |
Posted - 2011/12/07 : 13:04:45 Jag är uppenbarligen extermt långsam men har en fundering till. Igår när jag skulle handla mig ett par Volt r3853 http://www.voltloudspeakers.co.uk/ så råkade det i samma lada ligga ett par horn. Jag bjöd en slant för dem och fick med mig dem hem. De ser ut så här http://www.minhembio.com/olof_b/319909/Min fundering nu är om det är något att ha. Jag köpte dem för att jag tänkte att de kanske skulle passa mina 6nd410 http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=244 men jag är inte riktigt säker. Hornen är 28cm långa exponentialhorn och har en startarea på 132cm2 och en slutarea på 2551 cm2. När jag simulerar det i horresp så verkar det vara brukbart mellan 300-900hz ungefär och min fundering är då förljande: Eftersom elementet jag tänkte mig egentligen inte har något drag alls i detta spannet utan den upmättakänsligheten på 102dB gäller ovan 1kHz, kan de komplettera varandra? För att förtydliga min fråga något, fungerar ett horn likt en basreflexport så det ger ett bidrag på ett ställe där elementet i sig inte ger någon output att tala om eller är det så att den ökade lasten på elementet gör att elementet inte orkar ta sig upp i frekvens ovan det som grafen i hornresp säger mig(det faller ovan 8-900hz)? Min förhoppning är alltså att hornet ska lyfta elementets känslighet mellan 300-900 och att det ovan det ska direktstråla med uppgiven känslighet(detta hade ju ökat bredbandigheten med nästa 2 oktaver).
Eftersom jag är tämlig säker på att min förhoppning inte är korrekt så har jag fått ett nytt dilemma. Finns det något lämpligt element till hornet? 18sound 8NM610 http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=264 verkar vara ett av de få med tillräcklig motorstyrka för att ta sig uppåt 2kHz |
olof |
Posted - 2011/08/14 : 22:28:33 Hur tror ni det skulle funka med ett pyle ph65? Det är den 6,5 waveguiden som ZAPH använde till sin dome diskant. Det är förvisso fel gänga men det går väl bra att göra en adapter... |
reVintage |
Posted - 2011/08/14 : 14:31:36 Hej Olof!
Här ett tips om horn till diskantdrivern:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=84556
Det är ju ingen lek att få ekonomi på en kort serie horn i Sverige. |
olof |
Posted - 2011/08/14 : 12:12:09 Nä jag såg det nu, Blir till att beställa björkplyfa i veckan, tyvärr kan jag inte bygga nästa helg då vi ska iväg på bröllop. Jag funderade dock på en annan sak. Hur är det att göra hornet till diskantdrivern i aluminium? Har en kompis som är verktygsmakare och en som håller på med legotillverkning i just aluminium. Jag skulle säkert kunna få dem att köra upp ett gäng horn till en billig penning om det är någon mer som är intresserad. Insatsen som behöver göras är dock att rita upp skiten så det kan överföras till en cnc styrd svarv/fräs/gnist. |
reVintage |
Posted - 2011/08/12 : 22:31:45 quote: ReVintage: Det var inte på mitt modersmål jag får väl ta och nyttja google translate så kanske det ordnar till sig.
Behöver bilderna översättas??
Jag garanterar, då jag behärskar grodspråket hjälpligt, att det inte finns något i texten du behöver. |
olof |
Posted - 2011/08/12 : 19:53:00 Hej igen, det var ett tag sen jag tittade in. Jag han börja jobba innan jag kom igång så nu kommer det att gå lite långsammare än jag först tänkte men det kanske inte är så dåligt trots allt. Jag har iaf hunnit med att skaffa mellanregistren som Petter föreslog. Jag har även diskuterat lite med brorsan som får äran att bistå mig i det här bygget. Han får veto i valet mellan de olika principerna ni har förslagit för att få fram formen hornet. Då tiden allt som oftast är knapp får vi se till att nyttja maskinerna så mycket som möjligt. Har också skaffat en minidsp för att kunna testa filter så det går till viss del framåt.
ReVintage: Det var inte på mitt modersmål jag får väl ta och nyttja google translate så kanske det ordnar till sig. Imperial: Ska kolla på Linnars simuleringar och se vad det kan finnas för lämpliga element också som ryms i budgeten |
reVintage |
Posted - 2011/08/08 : 11:28:55 Yo Asto,
Även Mirrorjollen byggs på samma sätt. Tilläggas bör att det i båtfallen handlar om fh flexibel mahognyplywood. Har sjäv varit medveten om byggtekniken men inte kopplat ihop den med horn.
Den spårade MDF jag nämnt bör fungera utmärkt i denna applikation. Dock skulle jag 45-graderfäsa sidorna och inte plasta utifrån. Kanske man skulle göra en ram längst ner a la Davidenko och trycka på en ram el. plugg i hornhalsen. Det räcker antagligen med lim i anliggningen. Efter att det torkat lägger man bara på ett ytterliggare lager MDF utanpå med spåren vända inåt. Har tittat och känt på detta på snickeriet och det ultrastyvt.
Kanonidé! |
asto |
Posted - 2011/08/08 : 09:43:45 Den dagen jag själv skall bygga midbas trattar så tänkte jag testa följande metod vid skarvningen av tratt sidorna: Har sett när folk bygger optimistjollar. När det är dax att få ihop sidor och botten på jollen så borrar man små hål längs kanten och najar ihop skarven med ståltråd. Sedan plastar man skarven med epoxi och en tunn armerinsmatta från insidan. Efter härdning klipps ståltråden av och skarven plastas även från utsidan. Det bör ju fungera även vid hornbygge tycker jag...
|
Imperial |
Posted - 2011/08/07 : 18:23:10 Tjenare!
Jag å en polare byggde 4kantiga Tractrix hörn som var 86x86cm å spelade med Coral Beta 10.
Då gjorde vi en ram i spån åsså ribbor från ramen till baffeln. Sedan klädde vi ramverket med Masonite å sedan Pu-skum. Det blev lätt, styvt å fritt från ringningar.
Ang Imperial hörnen så kolla in linnars simuleringar. Lilla varianten är på ca 700L å stora är på ca 1000L. Den varianten jag här är inräknad för att stå mot bakvägen. Jag här kört mina Imperial upp till 1KHz med en 15" i varje. Midden jag fastnat för JBL2441 i Emilar WH500. Som toppdiskant har jag haft T.O.A 1" driver med The Tube. 2441 har gått från 1KHz å upp så långt dom kan och T.O.A driversarna har jag delat vid20KHz. |
Fuling |
Posted - 2011/08/07 : 15:04:18 Orkar man inte böja skivmaterial så kan man göra som jag har gjort ett par gånger; timra med foglist Tyvärr har jag ingen bild på formen jag byggde för att få rätt böjning och sågvinkel på sidorna. I slutändan en ganska besvärlig byggmetod, redan att tillverka formen är ganska besvärligt och sen får man slipa och spackla själva hornen tills man tröttnat och lite till.
|
reVintage |
Posted - 2011/08/07 : 14:52:13 Hittade till sist länken till ett vettigt sätt att bygga fyrsidiga horn.
http://nicolas.davidenko.perso.sfr.fr/pavillon/fabrication/fabrication1.html |
olof |
Posted - 2011/07/30 : 04:16:24 Stort tack! Ska läsa det lite nogrannare om några timmars sömn... |
PetterPersson |
Posted - 2011/07/29 : 14:40:04 Här kommer ett förslag som är designat för att vara tolerant mot drivimpedans, läs kan hanteras av både rör och trissor samt med och utan passivt filter. Den stora halsareas gör detta möjligt. Det går alltså att tok-optimera efter en typ av drivning om så önskas, men detta är som jag hade gjort, för att få lite mer valmöjlighet i förstärkar- och filter-val.
Gör en mall av MDF enligt nedan. Mallen utgår från hornhalsen. Markera upp mittlinjen och gör breddmarkeringarna efter 0, 20, 40, 60...261...1486mm. Dessa markeringar ska paras ihop med mått på 103, 105...131...488mm vinkelrätt ut från mittlinjen. När mallen är uppritad och utsågad, såga lite för lite först och raspa eller slipa ner det sista för bättre precision så rita av den på 3 mm björkplywood. Grovsåga runt typ 5 mm ifrån. Sätt sedan fräsen upp och ner i ett fräsbord eller någon MDF-bit som fräsen sticker upp genom. Använd 45-gradig kullagerfräs. Mallen slår du några spik genom som sticker ut typ 1-2 mm som bara håller fast plywooden. Lägg plywooden på fräsbordet och anpassa höjden på fräsen så att den exakt tar 3mm på höjd och bredd. Lägg sedan mallen på din grovsågade plywood och fräs mot stålet. Då blir det en exakt avbildning av mallen på plywoodens största mått och innermåttet (3 mm mindre) blir rätt innermått på hornet. Det sista är inte helt sant eftersom det förutsätter en icke utvidgande form, men det går inte att göra så mycket snyggare för hand. Bara att fylla i lite fogmassa när hornet är ihopsatt så syns det inte.
När de fyra sidorna sitter ihop skulle jag ta och lägga en 45-45- regel-sarg runt vid mynning och hals och förbinda dem med fyra koniska sektioner enligt samma metod. Sen fyller man hela tomrummet mellan skivorna med fogskum. Bakkammaren ska vara 25 liter och så grund som möjligt. Fyll den även med dämpmaterial.
Längd på mall Bredd inkl 3mm 45gradig fräsning 0 103 20 105 40 107 60 109 80 111 100 113 121 115 141 117 161 119 181 121 201 124 221 126 241 128 261 131 282 133 302 136 322 138 342 141 362 143 382 146 403 149 423 152 443 155 463 158 484 161 504 164 524 167 544 170 565 173 585 177 605 180 625 184 646 187 666 191 686 195 707 198 727 202 748 206 768 211 788 215 809 219 829 224 850 228 870 233 891 238 912 243 932 248 953 253 974 258 994 264 1015 270 1036 276 1057 282 1078 288 1099 295 1120 302 1141 309 1163 316 1184 324 1206 332 1227 340 1249 349 1271 358 1293 368 1316 378 1339 389 1362 402 1386 415 1412 430 1439 448 1471 474 1486 488
Simulering i 4pi med 4 element. Du bygger med 1 element och ställer hornet på golv vid vägg så ska det bli samma respons. 50 Hz flare, 1600cm2 halsarea (400cm2 per element) Svart med trissesteg och aktivt filter. Grå med 4 ohm i serie vilket motsvaras av utimpedans på rörstärkaren och seriespole i filtret.
Celler till ett multicellhorn
|
olof |
Posted - 2011/07/26 : 10:27:55 Du har helt rätt. Första stycket gäller bashornen, andra stycket är en fundering kring ditt tidigare svar i midbas frågan. Gällande mallar, vid själva bygget är det hemmagjorda nallar och Excel som gäller eller? |
reVintage |
Posted - 2011/07/26 : 08:38:48 Vadå. spegling TH(men det är kankse inte så du menar)? Du applicerar spegling på ett KW, Tractrix el. Le`Cleach midbashorn. Det är inget problem att bygga dubbelkrökt vi har provat med dubbel spårad MDF och det är inga problem.
Petter har en annan idé om placering i 2 el. 1*Pi som ger kortare horn. Då ska man kröka på alla sidor vilket inte heller är allt för komplicerat med hjälp av mallar.
Fuling har byggt på annat sätt, leta upp tråden!
|
olof |
Posted - 2011/07/26 : 02:24:10 Har nu suttit och meckat med Hornresp men tycker inte jag får till det. Känns som att jag drar i alla spakar och att det inte händer så mycket. Så fort jag får en lite jämnare tonkurva så minskar känsligheten och bandbredden, irriterande. Kan någon peka mig i rätt riktning?
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=391151.jpg
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=391152.jpg
Finns det en ljudlig skillnad mellan koniska horn och exponentiella? Notera att det tar mer plats men det är å andra sidan klart enklare ätt bygga |
olof |
Posted - 2011/07/22 : 11:59:15 Satt uppe till halv fyra igår och tänkte....Det är nästan så att jag tror att ett par TH torn skulle bli det enklaste att stoppa in trots allt. Mest tror jag det är en bra idé för att inte djupet på det totala systemet ska bli hur stort som helst.
Funderade på de där bilderna. Speglingen gör att profilen ändras något, är den forfarande krökt? Anledning till att jag fortsätter fråga är att det verkar tämligen krångligt att göra krökningen i två plan. Lösningen som de flesta TH har är ju bara krökningen i ett plan (sett framifrån alltså). Påverkar detta spridningen när man kommer upp lite i frekvens? Jag ser framför mig att avlänkningen vid kanten inte blir lika snygg dock.
Gjorde en bild i paint på ett tänkbart scenario: http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=390890.jpg Beträffande 1086, synd :(, tur att Fuling verkar ha en väg ut :) |
asto |
Posted - 2011/07/22 : 09:28:31 quote: Asto här på forumet kan beskriva hur 1086-hornet låter jfr. KW, han hittar nog hot snart ska du se
Mitt byggande har kommit av sig totalt pga tidsbrist. Så någon jämförelse har ännu inte gjorts med betongtrattarna.
1086:an har jag lyssnat på... Den låter lite för "på" för min smak, det blir inte riktigt det där luftiga släppet, men det är ganska nära. Summeringen av det passiva filtret har visat sig vara en ganska svår uppgift vilket kanske också är en bidragande orsak. |
reVintage |
Posted - 2011/07/22 : 08:52:13 quote: Ställer du hornen intill väggarna så klarar du dig gott på 1 m2/horn och har då till och med lite marginal till 80 Hz. Hornet med bakkammare kommer då bli ca 150 cm långt, rätt humant alltså. Jag skulle satsa på tractrix eftersom det ger minst horn för given nedre gränsfrekvens.
Hmmm Petter!
Att bygga ett 1m2, 1,5m missfoster ter sig lite väl extremt. Iofs har jag själv ett par 100cm dia midhorn liggande i väntan på montering.
Om jag inte inte missminner mig körde någon med ett 80cm långt och 85cm dia "Tractrix" från 80Hz med 12" och sade sig nöjd. Om detta byggts kvadratiskt skulle det blivit 75*75cm.
Ang. spegling så finns det lite olika varianter för att få ner storleken. Så här ser Voigt´s och leCleach´s tolkning ut:
Det högra för vägg/golv.
Ett 80Hz skulle då kunna bli lite mindre, kanske i storleksordning 80-90cm bredd/höjd och 1m långt, om man använder ett "klassiskt" element med låg kompression. De "moderna" element vi pratar om här kanske, pga högre kompression, får den längd du anger. Fortfarande stort....
Men i ett rum på 4*7m blir det kanske inte något problem oavsett modell. |
olof |
Posted - 2011/07/22 : 01:23:34 Föresten, någon som vet var man billigast kan köpa 18-sound 6ND410? Noterar att Thoman inte har den i sitt websortiment men att de på de prylar som finns är ca 25% under hifikit så lite marginal verkar onekligen finnas. |
Fuling |
Posted - 2011/07/22 : 00:47:57 Svarven som ska göra formen är tyvärr trasig för närvarande men så fort den är fixat hoppas jag att operatören har tid att sticka emellan med mitt projekt ganska omgående. |