T O P I C R E V I E W |
markusA |
Posted - 2011/07/01 : 23:19:33 Jag tänkte bara se om det finns något intresse för en koordinerad högtalarutmaning? Att kalla det byggtävling är väl lite överdrivet men man skulle kunna sätta upp lite regelmässigt ramverk och ha någon form av redovisning vid en satt deadline? Kanske t.o.m. en irl utvärdering på DIY 2012? Kanske en byggtråd med bilder och dokumentation? Jag bara spånar lite men om det finns intresse så kan vi säkert hitta ett vettigt regelverk. :)
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
markusA |
Posted - 2011/11/29 : 16:21:28 Verkligheten kom ikapp mig med lunginflammation och studier så jag har inte hunnit med något konkret men nått ska det väl bli innan det är dags. :) Jag har beställt material men det har blivit förseningar utanför min kontroll som gjort att jag fortfarande väntar på byggmaterial. Lite idéer finns alltså. :) |
Passerati |
Posted - 2011/11/29 : 01:31:56 Förhoppningsvis är det några till som lagt ner någon tanke i denna tråd, jag kan tänka mig att dra ihop något om tävlingen förläggs någonstans i närheten av gnällbältet. |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/11/19 : 09:24:45 Händer det något mer på denna front?
Jag har nämligen lite lätt börjat smida på ett möjligt bidrag.
Det är inte så att jag har bråttom på något vis. Jag har inte tid att sätta sågen i något förrän tidigast till våren, men jag tänkte kolla lite vad som händer. |
RuneStone |
Posted - 2011/09/06 : 16:08:06 Njae,, jag har ju diskanter liggandes som är i princip nya, dom vet jag pris på.. Det jag måste köpa är filtergrejer.. |
markusA |
Posted - 2011/09/05 : 20:59:21 RuneStone> De borde passa i skrotklassen om du inte har för avsikt att köpa till mera grejer? För budgetklassen så har jag ingen aning? Låt samvetet vara din guide? Om någon har något annat bra förslag så är det bara att hojta till. :)
Imho så är det fokus på trivsel, gemenskap och att ha roligt som gäller. Jag har inte lust att leka polis så jag tänkte lita på folk och anta att man håller sig till det lilla reglemente vi har och att man gör rättvisa uppskattningar när man får höfta. |
RuneStone |
Posted - 2011/09/05 : 20:01:40 Jag har ett par element liggandes som jag ej vet pris på och kan kan heller inte få fram pris på dom då dom är tillverkade till Jamo och har suttit i en center, finns inga uppgifter att få tag på.. Hur beräknar man priset på dom ?
|
markusA |
Posted - 2011/09/05 : 19:49:53 Fimax> Varför räkna i frakten? Det är elementkostnaden som ligger inom budget, jag har inte sett någon som argumenterat för att räkna in frakt från svenska firmor? Ur ditt exempel blir det Elementpris: 1000:- Tull: 30:- (3% á 1000:-) Moms: 257,50 (25% á 1030:-) Total: 1288:- (Det som räknas in i budget)
Att man får betala tull och moms på både element och frakt gör naturligtvis att det blir dyrare men det är ju frivilligt att beställa från utlandet... Jag ser inte hur tur har med saken att göra? Tull och moms är ju knappast kärnfysik?
rannagarden> Jag tycker fortfarande att vi försöker hålla det på en gemytlig nivå där man deltar för att det är kul. Klassindelning är väl mest för att de med begränsad ekonomi ska känna att de kan mäta sig med de andra deltagarna. Man får jämföra äpplen med äpplen så att säga. Att jämföra äpplen med päron brukar inte funka något vidare... För mig personligen spelar det ingen roll då jag kommer att bygga mina högtalare oavsett kategori även om det slumpar sig så att jag har ritningar för ett bidrag i varje klass. Jag struntar i om mina bidrag får mäta sig med 10ggr dyrare konkurrenter men det är nog inte alla som känner på det viset.
Däremot så känns det mest som av akademiskt intresse i dagsläget då deltagarantalet verkar gå att räkna på ena handens fingrar... -> Kom igen gott folk, haka med på tåget nu. Vi kommer att ha jätteskoj och lära oss massor. Om vi hjälps åt i god "gör det själv"-anda så kommer det att bli hur trevligt som helst.
Så fort vi får några deltagare så kör jag igång med min byggtråd. :) Mina bidrag blir om jag hinner och har råd: (I ordning efter kostnad) 1. Små elektrostater av överblivet spill 2. Större hybrid-elektrotster med ett dynamiskt baselement 3. Bättre hybrid-elektrostater med line-array bas + eventuellt en extra subba vid behov. (Vet ej om jag har tid och pengar till detta men det kan ju vara värt ett försök iaf.)
Så, nu har jag avslöjat mina planer. (Får väl stå vid skampålen om jag inte levererar?) |
Fimax |
Posted - 2011/09/05 : 14:48:54 TULL OCH MOMS
Varor som köpes utanför EU ska man tulla OCH momsa pa. Även frakten räknas in i tull/moms värdet. Tullen momsat den med..
Exempel: Högtalarelement 1000kr Frakt 250kr Tull (om 3%,jag vet inte) 1250*0,03=37,50 Moms = (1250+37,50)*0,25=321,88 Ev posten/UPS avgift, vet ej kolla... runt 100:-
Totalt= 1250+37,50+321,88 = 1609. tillkommer avgiften ovan = 1609+100=1709
Om det ska vara ngn rättvisa skall det ju räknas pa detta viset. Det kan ju inte vara att "turen" ska avgöra om man kan deltaga i tävlingen.
|
Mickel-mackel |
Posted - 2011/09/02 : 20:06:14 Så här var det förra gången det begav sig. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68599
Men det fanns fler trådar om tävlingen, men jag lyckas inte finna en enda ... |
rannagarden |
Posted - 2011/09/02 : 18:16:56 Jag tycker idén i grunden är ganska tilltalande. I min bok borde 2012 absolut bli ett högtalarbyggarår med en sammankomst runt DIY-mässan. Det skulle med all säkerhet bli en väldigt trevlig träff.
Det är lätt hänt att grotta ned sig i detaljer. Tävling? Skall det vara en tävling? Inledningsvis tycker du att det är lite överdrivet att kalla det en byggtävling. Något jag tycker du gör rätt i. Frågan är hur seriöst vi skall driva det.
Som jag ser det borde grunden vara: 1. Bygget skall ljuda på DIY 2012. 2. Byggtråd med bilder och dokumentation. 3. Bygg med glädje och dela med dig!
Prisklasser? Om det inte är en formell tävling - spelar det någon roll? Bygg vad du vill! Vinnare? Har man uppfyllt 1, 2 och 3 är man tvärsäkert en vinnare och absolut värd ett diplom! För att avrunda kan man kasta in ett "best in show" eller liknande och kamma hem ett presentkort från skivaffären på några hundra kr. Poängen är att ha kul, dela med sig och umgås - både forumledes och irl. Vem vill inte ställa upp på sådana premisser? |
markusA |
Posted - 2011/09/02 : 17:18:26 Då intresset verkar rätt svalt så kanske det är läge att lägga ned det hela? Det är ganska få som skrivit i tråden och ännu färre som bekräftat att de har för avsikt att deltaga. |
markusA |
Posted - 2011/08/25 : 18:00:00 Då budgetkategorin har listpris för element + filterkomponenter som riktlinje så är repeterbarheten hög. Att man måste beställa något utomlands är inget som hindrar repeterbarheten. Med tanke på fraktpriser i sverigen kan det tom vara billigare frakt när man handlar internationellt, bizzart men det har hänt.
Om vi ska köra den här högtalarutmaningen så kanske det är dags att man börjar skriva upp sig som deltagare? Kul att se om vi blir några stycken.
Personligen kommer jag att ha bidrag i budgetkategorin samt troligtvis även i kontainerkatagorin. Beroende på tid och ekonomi kanske jag hinner få ihop ett extremprojekt också? |
RuneStone |
Posted - 2011/08/25 : 16:33:06 Som tidigare skrivits, repeterbarhet och möjligheten att använda samma elektronik till alla alster torde vara ett av kraven i mitt tycke..
Med en budgetgräns på 1500-2000 borde dom flesta kunna vara med och vinnarbidraget skulle då kunna läggas upp i en byggtråd så dom som är nybörjare lätt kan bygga själva..
Kanske man till och med skulle kunna fixa ihop ett DIY-kitt till försäljning vid HF där vinsten går till underhåll av forumet, servrar, bandbredd, el osv.. Om intresset för att köpa en byggsats finns vill säga.. |
nikwal |
Posted - 2011/08/25 : 10:50:45 ja jo precis så är det. Brukar beställa rätt mycket prylar från usa och hongkong. Undrar om swedbank fortfarande tar 1% i översättningsavgift, har inte kollat på länge.Oftast så köper jag utomlands bara för att prylarna jag vill ha inte finns att få tag på i sverige och inte så mycket för att det är billigare, men ok om man ändå köper så brukar det åka med lite billga saker som dyra tändstift tex kostar 7-8$ i usa =250kr i sverige. Nää men bara man bestämmer Vilka regler som gäller om det där så är det väl lugnt, iofs det värsta som kan hända är att man hamnar i den obegränsade klassen :-) men ändå. |
markusA |
Posted - 2011/08/11 : 23:45:01 nikwal> Posten tar ut 100:- i avgift dessutom... Som jag sa så var det en höftning för både tull och moms och det blir som regel billigare. Dessutom är det viktigt att komma ihåg att frakten ingår i det tullade beloppet dvs inte bara inköpsvärdet.
Eriksson> Tre kategorier Dupster = 0:- (småsaker för fikapengar räknas inte med) Budget = 2000:- (listpris för element och filterkomponenter) Unlimited = helt fritt, go crazy, gör vad du vill
|
Eriksson |
Posted - 2011/08/11 : 21:07:08 Vad är det nu vi kommit fram till här. Får man inte vara med i fulingsklassen om man inte klarar att hålla budgetetten 2000 kr för elementen. Innebär det i så fall direkt ett hopp över till mellanklassen? |
nikwal |
Posted - 2011/08/11 : 20:48:26 Efter en sökning i taric får jag det till 3% i tull. 33% är nog lite att ta i. :-) |
markusA |
Posted - 2011/08/11 : 14:17:35 Jag vet inte vad tullen ligger på rent generellt men jag brukar alltid räkna på +33% (en tredjedel extra) med tull+moms, då får man ett hum sådär mellan tummen och armbågen. I regel blir det billigare men det är ju bara positivt. :) Kom ihåg att räkna med nätdelarna i priset för den aktiva delningen. ;)
Personligen skulle jag vilja köra digital delning men där kan vi glömma budget. *s* DSP + flerkanalsdac med ordentliga utgångssteg, jag tror vi kan glömma budgetkategorin för den varianten. :P Det är därför vi har den öppna klassen där man kan göra vad sjutton som helst. Monsterbyggen välkomna. :D |
nikwal |
Posted - 2011/08/11 : 13:01:07 vad äre för tull på element? jag brukar räkna med 6% på bildelar men det kan ju skilja. Dom element jag hade tänkt använda redan innan råkar vara rätt billiga, men det blir på håret för 2lakan. kanske får tänka om lite, kika runt efter andra element. :-). Kul ide annars. Men jag tänker nog inte köpa nåt som jag ändå inte tänkt köpa bara för att komma under budgeten. Men annars gillar jag idén som fan, det går ju helt i linje med min tanke om att bygga ett par jäkla prisvärda högtalare.
Kan man inte ha en specialklass där "längst kastlängd" är med, då kan ju kompisen vara med också hahaha, han tjatar i bland på mig att man måste tänka på kastlängden..
Med aktiv delning klarar jag budgeten lätt hehe. om man inte räknar in slutstegen. Listpriset på matningarna vill jag inte ens veta.(8st vicormoduler tot.) hmm om man inte, shit det här kommer snurra runt iu skallen ett tag tror jag ;-D |
markusA |
Posted - 2011/08/11 : 11:01:41 Det verkar inte vara några jätteprotester mot aktiv delning så varför inte? Även om jag pratat om passivt tidigare så var det bara för enkelhetens skull. Vi kan väl säga att aktivt är ok också men då får man räkna med att ta med egna slutsteg.
Med tanke på att semestrarna snart är slut så kanske det snart är dags att styra upp det hela? |
PetterPersson |
Posted - 2011/08/09 : 21:08:24 Bara det är bra dokumenterat så att även en elektronikanalfabet kan göra det har jag inget emot aktiv delning och extra slutsteg. Rimligt är väl då att man får ta med ett slutsteg "gratis" eftersom det iallafall skulle användas av den passiva högtalaren. |
markusA |
Posted - 2011/07/21 : 13:02:38 Imho så är det inget fel med aktiva filter. Däremot tänker jag på enkelhet och repeterbarhet. Med passiva filter så kan alla högtalare demas på samma anläggning om man så ville, man kan komma till träffen och låna elektronik av någon annan deltagare om det behövs. Med aktiva filter blir det mycket mer som krävs av deltagaren, mer prylar att släpa med till träffen. Nästa steg blir att fundera över huruvida man får använda en aktiv EQ eller inte? Var drar man gränsen?
Iofs är nog budgetgränsen ganska självsanerande och lägger man kravet att all form av filter ska rymmas i budgeten så kanske det räcker? Aktiv delning skulle göra livet enklare för mig själv men jag tänker att enkelheten i passiva filter kan göra det lättare för deltagare med begränsad erfarenhet att känna sig hemma.
Om flertalet medlemmar är för aktiv delning så stör det inte mig. Tänk på att allt ska in i filterpriset då, även nätdelen och allt runt ikring. |
FForsman |
Posted - 2011/07/20 : 23:31:57 Jag förstår att det finns flera fördelar med att begränsa sig till passiva filter i detta sammanhang men det hämmar kreativiteten en smula.
/mvhff |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/07/20 : 22:29:41 quote: - Budgetbygget, budget 2000:- (Nypris för element och filterkomponenter, ink tull och moms om man beställer från utlandet. Passiva filter)
Ja förstår fortfarande inte riktigt låsningen vid att förbjuda aktiva filter. Om man vill ha aktiv delning så måste kostnaden för elektroniken även den rymmas i budgeten. Men vill man tota ihop ett filter av någon OP-amp på prototypkort och mata några LM1875 ic-förstärkare med så borde det väl vara tillåtet? Ger det inte en möjlighet till en trevlig bredd på skapelserna? Fast med budgettaket så blir det kanske självsanerande ändå!? |
PetterPersson |
Posted - 2011/07/20 : 20:23:52 För att det inte ska bli allt för mycket röstande tyccker jag vi ska hålla oss till en vinnare per klass enligt det jag föreslog samt ett "Forum Award" som spänner över alla tre klasser som röstas om här på forumet, medans de andra tre klasserna röstas om på träffen. |