HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 LM3886 kit

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Klas Posted - 2011/06/22 : 22:42:32
Hej!

Tänkte montera ihop ett sådant här:
http://cgi.ebay.com/LM3886-Hi-End-AMP-DIY-KIT-component-68W-components-NEW-/260425032471?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3ca28aa317

Är totalt novis(känns så iallafall) och har några funderingar:

Nätdelen: Med en trafo som har 2 sekundärer kör man en av varje som AC och tvinnar ihop dom andra två ändarna (1+2) som Jord, eller är jag helt ute på isen?

Kan man sedan kontroll mäta spänningarna efter likriktningen utan någon last?

Mvh Klas
(Kanske kan komma några bilder om jag får igång kameran :])
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Klas Posted - 2011/07/08 : 10:35:26
FForsman: Får se hur det låter när det inte står på skrivbordet med en massa prylar överallt, och ett par andra högtalare .. :]

Kan ju vara rörbufferten också.
FForsman Posted - 2011/07/08 : 10:03:37

Är inte det en klart acceptabel nivå för ett enkelt litet bygge som det här? Jag är ingen expert och har begränsad erfarenhet från förstärkarbyggen men jag har svårt att tro att det skulle vara hörbart eller påverka ljudet i lysningsposition.

/mvhff
Klas Posted - 2011/07/08 : 09:46:47
Kommer man ~5 cm från högtalaren med örat hör man lite sus/brumm. Oförändrad nivå vilken volym jag änn drar på. Kan det vara trafon eller kanske kontakterna på ingångarna ..? Blev skillnad när jag drog ur arbetslampan :]
Gastone Posted - 2011/07/07 : 00:14:22
Nu vet jag inte vad du har för trafo, men om det är en ringkärna så linda 10 varv med nån tråd på trafon (åt rätt håll) och mät spänningen vad du får där, är det 3 Volt så använd den lindningen till lysdioden...
Brumm vet jag inte , men mitt steg var knäpp tyst.
Klas Posted - 2011/07/06 : 23:59:20
Vet inte exakt, men rätt nära, känns som samma mängd jag har i mina köpe steg typ..
FForsman Posted - 2011/07/06 : 23:52:25
Vet inte hur mycket brum det är från köpekort men min erfarenhet är det susar en smula men ganska lite. Jag behöver vara riktigt nära högtalaren för att höra suset. hur långt ifrån måste du vara för att det inte ska höras?

/mvhff
Klas Posted - 2011/07/06 : 22:43:50
Om man skulle villja ha en liten lysdiod för att visa att steget är på, funkar det att "tappa" lite ström direkt ifrån +/- benen på likriktaren eller bör man ta det i slutet av nätdelen (fast då lyser det ju tills den är helt ur-laddad..?)
Man skulle visserligen kunna ta ifrån en av dioderna på kortet men dit kommer det bara knappa två V och har en 3V diod ..

Har provspelat lite med ett par gamla högtalare och det funkar. Hör ett svagt brumm om jag lägger örat in till, borde vara normalt eller?
Gastone Posted - 2011/07/01 : 10:37:52
quote:
Gaston: Du råkade inte hitta ett schema, har mailat två olika säljare men inte fått svar från någon..


Nej, inte ännu men det dyker kanske upp när jag röjer arbetsbordet, vilket är ett måste för att kunna starta med mitt "Le Monstre" projekt.
Ang. "For parallel Connection", så var det inte intressant för min del så jag satte mig inte in i kopplingen. Ska man köra med dubbla kort, så ska det ena vara av "inverted" typ och det andra av "non inverted", det finns förvisso kort på marknaden som fixar detta, men som sagt, det var inte aktuellt för mig...
Peter Daniel är mästare på LM3875, du kan kolla lite på hans sida, kanske finns det lite matnyttigt i .pdf-filerna:
http://www.audiosector.com/


Klas Posted - 2011/07/01 : 09:38:36
FForsman: Tack för den bilden! Men jo, det va ledningsdragningen på kortet jag är lite intresserad uttav, finns nämligen ett ställe som benämns som "For parallel Connection" så jag funderar lite på hur det ser ut om man skulle vilja parallell koppla två steg per kanal, mest av ren nyfikenhet :]

Gubben i Kalmar: Hittar jag nått för detta kortet postar jag det här, annars finns ju rätt mycket info på detta forumet och övrigt på nätet om man ska koppla själv (tex här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66628&whichpage=1 )

Har inte hunnit provspela ännu, kanske idag om jag får lite tid över :]
FForsman Posted - 2011/07/01 : 08:48:36
Jag tror att Gastone menar att allt som ska jordas bör kopplas ihop fysiskt på ett och samma ställe för att unvika ev brum som kan uppkomma annars. Mer att läsa i denna klassiker: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57302

Angående inkopplingen av högtalarelementet knske denna lilla bild är mer förklarande.



OUT på kortet i fråga kopplas till plus på högtalaren och GND på kortet till minus på högtalaren. Eller var det så att det du frågade efter egentligen var ett schema på ledningsdragningen för bygget som helhet som tydligare förklarar jordningsdragningen?

/mvhff
Gubben i Kalmar Posted - 2011/07/01 : 08:10:34


Kan Ni lägga upp schemat på tråden?
Det vore säkert intressant för fler
än mig.

Mina LM3886:or är på gång som "komponent-
röror".

Klas Posted - 2011/06/30 : 19:49:36
Gaston: Du råkade inte hitta ett schema, har mailat två olika säljare men inte fått svar från någon..
Klas Posted - 2011/06/27 : 10:52:57
Gaston: Tack för svar! Det va väll ungefär vad jag trodde/hade läst, har läst alla trådar på olika forum jag hittat om lm3886 och liknande byggen :]
Mailade mr.Huang igår för å se om man kunde få ett schema, får hoppas på svar :]

Vad gäller "chassiejord" så består kabinetten enbart utav trä, så den är lite borta ur bilden..

Ska se om jag hinner provspela lite idag!
Gastone Posted - 2011/06/27 : 09:07:22
quote:
Gaston: Vad menar du med "Jordretur" (jag är bara en lekman ..)

På in- och utgångar har du både + & -, där minus(-) är "Jordretur". Denna är sk. "kretsjord", alltså inte "chassiejord"!
På vissa steg är det dock samma och får man problem med jordningen då, typ bruuuummmm, så sätter man ett 100 Ohms motstånd mellan chassiejord och kretsjord parallellt med en konding på 20nF, då har man samma jord men kretsjorden har en lite högre potential, och förhoppningsvis blir man av med brummet...
quote:
Behöver man förresten någon kylning på likriktaren?


Nej, inte om du använder den som följde med kitet.
Den tåler 35A/1000V. (jag har då ingen på mitt steg)

Jag har för mig att jag fick ett schema av Mr.Huang(killen som säljer kitet).
Ska se om jag har det kvar...
FForsman Posted - 2011/06/26 : 22:17:45
quote:
Tack för Din support FForsman.


quote:
Kan man kontroll mäta så att man ser att man kopplat rätt på "plus" och "minus" på högtalaren?
(Bara för att vara på den säkra sidan)


Ta ett 1,5v batteri och koppla mot elementets terminaler, elementet skall gå utåt, går den inåt vänd på batteriet. Läs av på batteri-polerna när du fått basen att gå rätt väg. Då vet du vad som är + å -, tror jag

/mvhff
Klas Posted - 2011/06/26 : 20:42:32
FForsman: Så tänker jag med, hade ju varit smidigt med ett schema.. :]

Kan man kontroll mäta så att man ser att man kopplat rätt på "plus" och "minus" på högtalaren?
(Bara för att vara på den säkra sidan)

Appropå kylflänsar så tror jag att mina ska funka, fått av Classe för ett annat sådant här bygge :]
Vart köper man det annars, Elfa? Bara kolla efter värdet i tabellen då ? (3.8 som är markerat nu eller 3.2 om man går efter 40 skalan?) Eller anger det värdet något annat?

Hade lite kylpasta hemma som jag kletade på.

Gaston: Vad menar du med "Jordretur" (jag är bara en lekman ..)

Behöver man förresten någon kylning på likriktaren?

Mvh Klas
Gubben i Kalmar Posted - 2011/06/26 : 20:31:23
Tack för Din support FForsman.
Det var inte meningen att "kapa" tråden.
Men det du och Mickel-Mackel / Gastone
skriver tar jag till mig av, "kylpasta"
ska det vara också.

Hoppas Klas får igång sin "skapelse"!
markusA Posted - 2011/06/26 : 15:26:01
Det ser ju prydligt och fint ut. :)
Priset är ju inte hissnande heller.
Det ska bli kul att höra omdömen när bygget är kopplat.
FForsman Posted - 2011/06/26 : 13:55:44
quote:
På förstärkar kortet sitter out och gnd brevid varandra, antar att dom ska till varsin terminal, men vilken var ?


Om jag hittat rätt bild från länken i första posten så tror jag (utan att göra anspråk på att veta) att out på kortet kopplas till plus på högtalaren och gnd på kortet kopplas till minus på högtalaren.



/mvhff
FForsman Posted - 2011/06/26 : 13:49:56
quote:
Och TA (Tambient) vågar man nog sällan sätta till 25°C i en hemförstärkar-konstruktion.
Håller helt med, dåligt valt exempel.

/mvhff
Klas Posted - 2011/06/26 : 13:01:11
Tänkte inte blanda in någon jord, funderade bara på hur man skulle koppla. På förstärkar kortet sitter out och gnd brevid varandra, antar att dom ska till varsin terminal, men vilken var ? :]
Mickel-mackel Posted - 2011/06/26 : 12:27:40
Och TA (Tambient) vågar man nog sällan sätta till 25°C i en hemförstärkar-konstruktion.
Ja om det inte är fläktkylning eller att kylflänsarna är oerhört fint exponerade för fri luft och öppet för konvektion
kring flänsarna.

Ty tillverkarna anger inga termiska resistanser med marginaler, inte. Det är värden som gäller under absolut bästa förhållanden.

I det där diagrammet skulle jag arbeta med 40°C som TA.
FForsman Posted - 2011/06/26 : 10:36:56
Detta kan vara lite Off Topic, i så fall kan vi ta denna diskussion i separat tråd..

quote:
när jag testade LM1875:a,
på max matnings spänning, "eldade" jag upp två stycken,
trots "mina" beräkningar.
Vet inte hur LM1875 datablad ser ut men för LM3886 är det mycket utförligt. Bland annat hittar man ett enkelt diagram, se nedan, där man ganska enkelt kan läsa av ungefär vilken termisk resistens kylflänsen måste ha.



Jag har ritat in hur jag tolkat diagrammet för en matningsspänning på +/- 30V, det vill säga Vcc=60V och en högtalare om 8 ohm. Notera att kylbehovet ökar drastiskt om man vill driva högtalare med lägre impedans.

/mvhff

Gastone Posted - 2011/06/26 : 10:23:55
Kylpasta ska man ALLTID ha, själv använder jag silikonduk, dels för att slippa kladdet med pasta och dels för att det funkar på både isolerade chip och icke isolerade.
Mjukstart behöver du bara om trafon är på 1000VA och däröver...

Den enda jord du ska ha är ev. den från nätkabeln, som jordas i chassiet.

In & utgångar ska vara isolerade från chassiet, där jordreturen ska kopplas till "kretsjord" , d.v.s. Noll(0) på korten.
Gubben i Kalmar Posted - 2011/06/26 : 09:06:08

Följer tråden med intresse!


Men jag undrar, finns det någon som kan förklar hur
man beräknar/uppskattar hur stora kylflänsar som behövs?


Databladet har jag läst, men är mycket osäker på att
jag fattat "elektronik engelskan" rätt.

Energilagarna säger ju att man inte kan ta bort/kyla bort
mer energi än man tillfört.
5 [Ws] tar jag ut. +-40 Volt matar jag med och tar ut en liten
ström.

Själv tycker jag det var enkelt. Men när jag testade LM1875:a,
på max matnings spänning, "eldade" jag upp två stycken,
trots "mina" beräkningar.
Det är något jag inte har koll på!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000