HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ohm-fråga för blivande iphonedocka/spelare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
StefanW Posted - 2011/06/03 : 01:02:34
Har hittat 2 element jag vill kombinera i en Iphone-docka/spelare men mellanbasen är på 8 ohm och diskanten är på 6 ohm, kommer det funka, och i så fall vad/hur löser jag det ?

Edit: Stativarna blev en Iponedocka istället... =)
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
StefanW Posted - 2011/06/04 : 00:11:22
Har tänkt bygga mig en Iphone-docka/spelare och har tänkt följande:

Lepai 2020+ som förstärkare
eller: www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=300-380
Den senare verkar trevlig med batteridrift iofs.

www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=297-429 som "bas"
Står att den ska lira ner till 50hz, vad kan det bli i en basreflex på 2-3 liter ?

www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=297-409 som diskant

Sen skall detta kläs i ett elegant fodral, kanske med någon av ovan nämnda, men för mig helt nya varianter av gourmee-rätter och lite klarlack på.

Har någon förslag på andra element i samma prisklass (lite dyrare är också ok) tas förslag tacksamt emot, men vad jag läst så ska HiVi va bra pris/prestanda ! ?

Kan den 4" prestera lite "partybas" då denna anläggning mest är för skojs skull och som "köksradio" inte välljudshifi i första hand ?

Tänkte göra en bildtråd av detta senare om jag får ihop det som tänkt, till lika fråga många frågor på detta eminenta forum för att få ihop det, elektronikkunskaperna är inte riktigt lika bra som snickeri-dito !

Ryssen Posted - 2011/06/03 : 23:16:29
Man får väl räkna ut diskntfiltret för 6 ohm,om jag inte minn fel.
Gaffa Posted - 2011/06/03 : 21:12:12
Har aldrig haft en tanke på att hälla mintchokladsås på en fläskfilé men någon gång måste ju vara den första. Precis som när jag testade Louisiana hot-(vinäger)-chilisås på mina pankakor. Yummy!
Men ett 4-ohms HP-filter till en 6-ohms diskant?

Edit: Stefan, vad har du för verkningsgrader på elementen?
soundbrigade Posted - 2011/06/03 : 09:16:00
Visst funkar det!! Du får, när du räknar på delningsfilter, bara komma ihåg att dimensionera LP-filtret för 8 Ohms impedans och HP-såsen .. f'låt HP-filtret för 4 Ohm. Lätt som en Coer de Filet mignon med Pommes och chokladsås med hackade minttabletter.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000