HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fisher X100A

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Thzar Posted - 2011/05/23 : 21:03:39


Är det så här två par brända 7189/EL84 ser ut ?




25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
pix Posted - 2012/05/01 : 19:36:50
Hmm
Klurigt det här med spänningsdelare
Men om jag inte ser fel så är matas Anodspänningen (B+) via en spänningsdubblare, men gallerspänningen matas via en halvågslikriktad orinär spänningsmatning
Om C1 ger sig, och därmed halveras, så kommer G3 forfarande leverera 340V

Dvs B+ ca 190V, G3 ca 340V

Vad tror du om det Erik?
/Pix

Erik Andersson Posted - 2012/05/01 : 19:10:04
Roligt, nu kom en servicemanual upp. Här kommer en liten nöt att knäcka för de som bygger egna rörförstärkare och pular i största allmänhet med rörförstärkare. Likriktarkretsen i X100 är utförd som spänningsdubblare bestående av 2 dioder och elektrolyterna C1+C2a. Om C1 torkar ut vilket händer, sjunker anodspänningen till ungefär sitt halva värde,vilket är mindre kul. Men nu kommer frågan: Samtidigt blir motstånder R61 onormalt upphettat! Det borde det inte bli vid så låg spänning, men det inträffar faktiskt. Vad beror detta fenomen på? De tre först öppnade rätta svaren, får en klapp på axeln.
Thzar Posted - 2012/04/24 : 21:57:32
Service Manualen
Thzar Posted - 2012/02/24 : 18:04:01








Erik Andersson Posted - 2012/01/27 : 14:24:07
Stajo: Jag kan besvara din Quad-fråga. Metallkondensatorn har en kapacitans till höljet på cirka 30Pf. Vissa exemplar av Quads utgångstransformatorer har en svag högfrekvent ringning, den elimineras genom denna kondensatorverkan. Man kan alltså vid kondensatorbyte löda in en extern kondenstor med samma värde.Ska jag vara ärlig tror jag inte ens Quad själva hade koll på detta.
mr. Triatic Posted - 2012/01/25 : 22:36:42
Jag är inte van vid necroposting..
Thzar Posted - 2012/01/25 : 21:53:29
...inte rikigt svar på min fundering jag ställde igår men självklrt duger den lösningen. Ni kan även läsa att Den piskade Darkthrone redan i maj månad så det betyder att den startade som den skulle.

My 5 cents.

mr. Triatic Posted - 2012/01/25 : 21:10:12
quote:
Har ingen möjlighet med en formatering. Blir full patte direkt från väggen. Om ni inte har nått snabbt macyver tips?



Nog tyckte jag att jag hade ett McGyver förslag till mjukstart med hjälp av en glödlampa, men det dög alltså inte
Lycka till.
Thzar Posted - 2012/01/25 : 19:14:57
Mycket om ingetting. Vad har Softstart med lampor,AGA:s radio 1471, Quad KT66 med min Fisher med bollibompa bas att göra?
Stajo Posted - 2012/01/25 : 07:20:09
Quad IIans KT66or har en kopplingskondensator av metallhölje som genom sin konstruktion och i sin position även kopplar ca 18 pf till jord. Utan det blir signalen annorlunda. Hur kompenserar man för det vid byte?

Staffan
mr. Triatic Posted - 2012/01/24 : 23:54:37
Ingen L utan C och tvärtom
Erik Andersson Posted - 2012/01/24 : 23:48:37
Påminner mig om DX-lyssnarnas dröm förr i tiden, AGA:s radio 1471, I den mottagaren ingick ett stort spolsystem av märket Torotor. Mitt i detta system mellan två jordskenor satt en liten rörkondensator.Verkar tokigt att sätta en kondensator mellan jord och jord.Men om denna kondenstor koppas ur, slutar lokaloscillatorn att svänga! Grunna på det ni!
mr. Triatic Posted - 2012/01/24 : 23:28:52
har du ingen vridtrafo att "mjuka igång" grejor med så ta en förlängningskabel och en lampsockel, klipp ena ledaren i kabeln och koppla in lampsockeln där så att lampan blir seriekopplad.
Använd 25, 40, 60W lampor att stega upp med som "mjukstart"

edit:
Någon nämnde att du inte skall routa om kablar i förstärkaren, förr visste de sannerligen vad de gjorde, speciellt i radiosammanhang där den extra lilla loopen med kabeln i rörsockeln skapade en kapacitans mot en annan kabel eller komponent för att kompensera för eller skapa en återkoppling.
Byter man då sockel och klipper kabeln så loopen försvinner har man rubbat HF-återkopplingen och/eller kopplingskapacitansen som var gjord med flit, därför skall man tänka efter både en och två gånger innan kan kablar om i en förstärkare.
Visserligen är det främst i högfrekventa radiosammanhang detta förekom men konstruktörerna av LF-slutsteg var inga dumhufvuden som inte visste hur de kunde kompensera för dåligare komponenter
Thzar Posted - 2012/01/24 : 22:07:07
Används flitigt nu i dessa kalla tider men den hade världens bollibompa bas. Tvungen att dra ner basreglaget helt, då låter den helt oki. Varför sådan bollibompa bas ?
Erik Andersson Posted - 2011/09/03 : 10:53:53
Hur är ljudkvaliten från dessa äldre amerikanska rörförstärkare? Jag tänker på nämnda The Fisher, Dynaco, Scott, MacIntosh mfl. Med dagens mått mätt presterar de ett ljud som är flummigt, odistinkt och platt. Men det var så man gjorde förstärkarna på den tiden. Dåtidens kringutrustning och de flesta inspelningarna var inte heller av bästa klass, även om det fanns undantag. Spelar man huvudsakligen akustisk jazz eller klassik musik fungerar det hyfsat, men till dagens transientsnabba rock och popmusik blir dessa förstärkare mindre lämpade. Bla blir basåtergivningen "fläskig" och långsam. Men vi må tänka att den typen av musik inte existerade då dessa förstärkare konstrurerades, så dåtidens konstruktörer är ursäktade tycker jag. Idag finns rörförstärkare där dessa problem är eliminerade.
Erik Andersson Posted - 2011/08/30 : 12:27:12
Ändra bara inte till sk fixed bias, de e lort som dansken säger
Fuling Posted - 2011/08/29 : 21:21:34
Näe...
Erik Andersson Posted - 2011/08/29 : 20:02:16
Visst låter det sig göras, men,men ääär det inte synd på något sätt?
Fuling Posted - 2011/08/29 : 15:11:46
Personligen hade jag svikit för det inre trycket och byggt om hela glöd/biashärvan till någonting vettigare. Med tanke på P2P-uppbyggnaden borde det inte vara några problem och fattas det sen glödmatning till smårören så ryms det säkert en liten extra trafo någonstans.
Erik Andersson Posted - 2011/08/29 : 08:18:02
För att spara rören i X100A föreslås ofta att sänka strömmen i slutrören tex med lägre skärmgallerspänning, men om detta görs kommer grammofonstegens rör att arbeta med för låg glödspänning det är altså ingen höjdare. Hur vi än vänder oss här har vi akterpartiet bakåt.
Erik Andersson Posted - 2011/08/29 : 08:13:33
Biassystemet i X100A är lite kufiskt, Det fungerar som följer, då som tidigare nämnts matas phonoförstärkarens 3 rör från slutrörens katoder. Till det erfodras c:a 30 volt. Men stop nu! 30 volt kommer att helt blockera en EL84! Det är en lagom spänning för EL 34 mm. Men för att lösa detta användes ett av de matade rören som spänningsdelare där c;a 18 volt tappas ut och matas in på slutrörens styrgaller över en gallerläcka på 330 kohm. Plusspänning på styrgallret vad är detta för nonsens? Vi får då jämföra med katodens potential på 30 volt och erhåller på detta sätt en biasspänning till rören med 12 volt. Denna biasspänning kombinerat med för EL84 mycket hög spänning bildar driveffekten. Ganska lustigt i sammanhanget är att om ett av grammofonförstärkarens rör avlägsnas eller får glödavbrott blockeras slutrören! Det hela är egentligen ganska smart tänkt, nackdelen är att hela kopplingen är en smula riskabel och känslig för störande moment i form av kortslutning/strömrusning i något slutrör etc.
Erik Andersson Posted - 2011/08/28 : 18:42:28
X100 A:n är en typisk halvruffig amerikansk konstruktion. Man använder tex gemensamt katodmotstånd för samtliga fyra slutrör katodmotstånder är dessutom paralellkopplat med glödtrådarna i 3 st småsignalrör, ett billigt sätt att förse dessa med likströmsglöd!
Slutrören går för fullt spett och vissa rörexemplar klarar inte detta utan anodplåtarna börjar rödfärgas. Jag är dock av den åsikten att apparaten skall bli orörd i den mån det går. Vad som däremot bör bytas är de fyra gallerkondensatorerna till slutrören (0,047 mfd)de brukar läcka DC, detta trots att det är filmkondenstorer och inte usla pappersdito.
reVintage Posted - 2011/06/02 : 21:46:53
quote:
Du skrev fel det ska vara bruna ögat


Imperial Posted - 2011/06/02 : 21:22:57
Du skrev fel det ska vara bruna ögat
time Posted - 2011/06/02 : 21:18:39
Thzar, du får onda ögat !

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000