HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Chipp förstärkare för +/- 24V

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Tomas J Posted - 2011/05/18 : 20:24:49
Hallå, jag letar efter färdigbyggda chippförstärkare avsedda för +/- 24V matning.

Anledningen är att jag har två färdiga monoblockslådor med färdiga nätdelar och med två uppbrunna förstärkarkort.

Jag vill helst inte sitta och löda en massa själv, jag vill bara få det att fungera...

Jag har kikat på 41hz, en deras moduler kräver så höga spänningar
har också kikat på chipamp.com, med deras byggsattser ger ut lite lågt med effekt + att de inte är färdigbyggda...

Har någon förslag på andra trevliga moduler?
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
time Posted - 2011/05/27 : 11:52:14
Du kan väl titta på någon digitalgrej med 48V matning ? "jorda" minussidan och vips har du 48 V !
Gubben i Kalmar Posted - 2011/05/19 : 17:27:41

mr.olle.norell@

quote:
Den går utmärkt på 34VDC om du har 8ohms högtalare!
Vid 4ohm blir chippet lite varmare, och det är väl rekommenderat att köra något lägre spänning då.

34Vdc...24Vac ut mot lasten.....
Att köra med högre impedans än 8 ohm...16, 32, 64 ohm, kan det
var något som bör undvikas?
Eller blir värmen bara mindre, kanske?
Tomas J Posted - 2011/05/19 : 11:17:12
hm, jag har ju i och för sig kört med LM4780 tidigare i mina monoblock, och det är ju två st lm3886, så kylning finns det så att det borde räcka... men jag tror att för enkelhetens skull så kommer jag nog att köra Ucd180, de är enkla och jag har sedan tidigare provat ucd400 med gott resultat.

Jag tackar för hjälpen och skickar iväg en beställning till hifikit =)
mr.olle.norell Posted - 2011/05/19 : 10:46:24
Du får nog utgå ifrån lasten. Den avgör förstärkarbehovet!

Det finns kort att köpa på nätet med två bryggkopplade LM3886 per kanal.
Dock kan jag tycka att 24VAC är för mycket spänning för en sådan konfiguration om du ska driva 8ohm. Det blir en del värme då.
4ohm är kört!

Om du har 4ohms högtalare finns andra lösningar.
Två LM3886 parallellkopplade ger ungefär 100W i 4ohm med din matning!

Om du tycker det räcker är det kanske ett alternativ!
Tomas J Posted - 2011/05/19 : 08:19:30
Ok, ni har rätt båda två, det är en trafo med 2x24V jag har.
jag snöade in på att mina föredetta moduler har likriktning och nätdel på kortet, därför tänkte jag lite fel.

Lm3886 har jag byggt med förut, men ett chipp räcker inte till för mitt behov, i så fall skulle jag behöva brygga två st, finns det färdiga kort med bryggade Lm3886?

Annars så är ju inte hypexarna så dumma i så fall... jag behöver bara kompletera med likriktarbrygga och kondensatorer, det kan jag väl ordna =)
jonasz Posted - 2011/05/18 : 23:32:22
Jomen om dina trafos är på +-24V så blir det ca +-34V efter likriktning vilket passar alldeles utmärkt till UcD180 som är specade för spänningar mellan 30V och 45V för "optimal performance". +-50V är maximum vad de klarar av.

Om dina trafos ger +-24V efter likriktning så funkar dock inte UcD180.

mr.olle.norell Posted - 2011/05/18 : 23:12:05
Är det +-24VAC-traf du har?

När det står chipförstärkare avsedda för +/- 24V matning tror man lätt att det är DC-spänningen som avses.

En 24VAC-traf med dubbel sekundär ger ung. +/- 34VDC matningsspänning till förstärkarmodulen.

Den antagligen mest byggda DIY-förstärkaren är byggd kring Nationals LM3886.
Den går utmärkt på 34VDC om du har 8ohms högtalare!
Vid 4ohm blir chippet lite varmare, och det är väl rekommenderat att köra något lägre spänning då.
Tomas J Posted - 2011/05/18 : 23:01:59
Det kräver för höga spänningar, jag vill gärna använda de transformatorer jag har, +/- 24 V, 300VA.
jonasz Posted - 2011/05/18 : 20:29:15
Hypex skulle nog passa utmärkt.

http://www.hifikit.se/index.php?id=2942

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000