T O P I C R E V I E W |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/05/16 : 09:39:26
Jag har grunnat lite på detta med "skärmad och oskärmad" när det gäller kabel.
Finns det någon "tumregel" för när man använder vad? Hur gör Ni?
Bakgrunden är att jag mätt WBO:n och har en "dämpbox" mellan datorn och WBO:n. Mellan "boxen" och datorn är det skärmat. Mellan WBO:n och "boxen" oskärmat. Multimetern har oskärmat.....
Dehöver lite råd och tips!
|
11 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/05/17 : 20:27:32
quote: Även om uppfinnaren Max Wien var verksam i Jena var det alltså amerikaner som bidrog till spridningen av uppfinningen och kanske de myntade WBO?
Inte en susning.....de var bara jobbigt att skriva (och stava)Wien Bridge Oscillator så det blev "WBO:n".
quote: Har du plankat lösningen i Thorens TD125 rakt av?
Du sak veta att jag har fått det bästa tänkbara uppbackning av forumisterna. Anders "Bubbel" har spionerat och levererat ett underlag som går utanpå det mesta jag skådat under min tid som utvecklingsingenjör. Underlaget från Thorens har varit tre olika. TD125 givet vis och två till, som vi "snodde" strömförsörjningen på i inlednings skedet. Det ska ärligt sägas att Thorens "oscillator" begriper jag inte hur den funkar, och därför lite svår att "låna" rakt av. Nä....Anders satte 8 st olika oscillatorer i min näve....vi gick på den som såg enklast ut. En oscillator byggd kring TL072 och glödlampa (för det fick Thorens att funka) som skulle användas i en tongenerator. På forumisternas begäran byggde vi den tvåfasig, förskjuten 90 grader. Och det var inga problem det heller. Det har varit drivsteget som har slukat dom största resurserna, till dax datum. Vi har testat två och på väg med den tredje. Men även det ser ut att vara på väg att lyckas. Silvervarg förslog att vi utnyttjar LM3886T och en helt ny strömförsörjning. Och det är vad jag i skrivande stund försöker pilla ihop.
Trådens egentliga frågeställning har att göra med planerna som ligger efter att själva drivningen är klar. Vi ska försöka kartlägga hur man använder en synkron motor bäst. Och då inser jag att vi behöver mäta och analysera tex vibrationer från motorn. Vibrationerna ska ställas mot andra egenskaper tex vridmoment. Och de.....ska Ni veta....ska bli "skit" spännande. Anders "Bubbels" ande svävar även över detta jobb. Han snokade reda på hur Thorens gjorde när dom mätte "bakgrunds brus". Så ambitioner är att hitta en "egen" DIY-vänlig metod byggd på Anders underlag. Fina motorer har vi fått som donationer. Så det är bara för mig att jobba på!
|
lennartj |
Posted - 2011/05/17 : 16:12:04 @markusA: det kan men behöver det inte vara din.
@Gubben i Kalmar: jag förväntade mig inte en treställig anglicistisk akronym för Wien-brygga, men med lite research noterade jag att Hewlett-Packard sägs ha varit först med att använda Wien-bryggan i en praktisk tillämpning, en tongenerator med låg distorsion. Även om uppfinnaren Max Wien var verksam i Jena var det alltså amerikaner som bidrog till spridningen av uppfinningen och kanske de myntade WBO? Har du plankat lösningen i Thorens TD125 rakt av? |
markusA |
Posted - 2011/05/17 : 14:35:51 lenartj> Pratar du om min anläggning ovan eller? ;) Tror det mesta har sagts ovan men regel nummer 1 är att ha koll på apparaternas anslutningar och hur det är kopplat. När man vet hur utgångarna/ingångarna är kopplade så kan man säga vad som behövs.
|
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/05/17 : 09:43:20
Man tackar för Era inlägg. Vist tror jag det klarnar en smula.
quote: Vad är en WBO? Jag trodde jag kände till alla begrepp i branschen, med 50 års hifi-intresse i ryggen.
Det gör Du nog "lennartj". Ursäkta min användning av "fikonspråk". WBO är en förkortning av "Wien Bridge Oscillator". Ska ha det till att ge två sinus signaler, förskjutna 90 grader, för att driva en skivspelar motor.
Detta kanske inte är "klockren HiFi" utan kanske mer "mätteknik", men tar upp det i alla fall. Opethic har tydligen, som jag grubblat lite på frågeställningen. Frågeställningen han tar upp är intressant för mig. För förr eller senare är jag där också.
Det är två saker man ska uppmärksamma, om jag fattat Er korrekt. Först den allmänna "brusnivån" eller "bakgrundsbruset". Den bör man ha ett mått på. Det andra är enskilda frekvenser som sticker upp över brusnivån. Om jag titta i ett oscilloskop ser man en "spik" vid/på 50 Hz. Den "spiken" är säkert en klassiker.
^^^^^^^^^^
Jag kunde inte låta bli att testa hur detta funkar i praktiken. Om man kopplar in "jord" till dämp-boxen, reduceras 50 Hz piken med en faktor 10. Slarvigt mätt; 700uV till 70uV??????? Borde det vara mer?
EDIT: Jag kunde inte låta bli......... Om man mäter med multimertern blir motsvarande faktor ca:30
|
RuneStone |
Posted - 2011/05/16 : 19:40:37 Om du Inte kopplar in en skärm i någon ände har störningarna ingenstans att ta vägen och kommer då leta sig in i ledarna för att ta närmaste vägen till jord.. |
lennartj |
Posted - 2011/05/16 : 16:39:27 Har man redan plus och minus, så skärmen bara är skärm och inte samtidigt returledare/jordreferens, behöver skärmen inte vara ansluten alls. Sedan finns varierande åsikter, och det är bäst att säga "det beror på om..." på andra forum kan det annars leda till "religionskrig"
Gäller frågan fortfarande hifi i hemmiljö förordar jag att ansluta skärmen i ena änden av signalkabeln och att anslutna skärmar vänds mot samma punkt, i mitt fall förförstärkaren som jag har jordad el-anslutning till. En form av stjärnjord, alltså. När förförstarkaren, som min, har känslig MC-ingång samt en massa andra källor anslutna är detta både logiskt och praktiskt den bästa lösningen för mig.
Den som har en minimalistisk anläggning med bara en volymkontrollförsedd DAC optiskt ansluten till dator och balanserade XLR-kablar till slutstegen får gå på den andra jordningregeln, att ansluta skärmen i mottagaränden ( slutstegen i det här fallet).
Givetvis kan man ansluta skärmen i båda ändar också, men man riskerar problem, i synnerhet om flera apparater ansluts till varandra via sina signalkabelskärmar och om de dessutom är anslutna till jordade el-uttag, i värsta fall på olika faser. Då blir det lätt brum på grund av att jorden inte inte är lika på alla ställen och man har byggt sig jordslingor där det börjar flyta ström som orsakar brum. På många proffsutrustningar finns en omkopplare "ground lift" som man kan experimentera med on/off i olika kombinationer mellan apparterna för att finna ut vilken kombination somn är tystast.
Om man lämnar skärmen oansluten i båda ändar funkar det antagligen bra i "snäll miljö", men då kanske oskärmnat fungerar lika bra.
En jordad skärm kan leda bort eventuella störningar vilket ger dig större marginaler.
OBS! Detta är mina åsikter, inte fakta.
Edit: städat upp mina olydiga fingrars felslag |
huzze |
Posted - 2011/05/16 : 16:07:49 Oftast är skärmen då ansluten till sändarsidan. Frågan om den behöver anslutas alls är dock intressant. |
opethic |
Posted - 2011/05/16 : 15:30:31 quote: När det gäller hemma-hifi har vi i allmänhet obalanserade anslutningar mellan apparaterna, med bara en ledare per kanal och använder en jordförbindelse -skärmen, som är ansluten till hylsan på RCA-kontakterna som referens. En spänning uppkommer ju och mäts mellan två punkter, där den ena kan vara jord, men behöver inte var det. Alltså, med RCA-kontakt och en ledare måste skärmen vara ansluten i båda ändar.
OK, men jag menar mera i sammanhang (DIY?) där man kanske inte har signaljord som skärm (köpekabel) - utan en skärm som omger och skyddar både +/signal & -/signaljord. Måste en sådan skärm vara ansluten? |
lennartj |
Posted - 2011/05/16 : 15:09:33 När det gäller hemma-hifi har vi i allmänhet obalanserade anslutningar mellan apparaterna, med bara en ledare per kanal och använder en jordförbindelse -skärmen, som är ansluten till hylsan på RCA-kontakterna som referens. En spänning uppkommer ju och mäts mellan två punkter, där den ena kan vara jord, men behöver inte var det.
Alltså, med RCA-kontakt och en ledare måste skärmen vara ansluten i båda ändar.
Behöver jag dra hela lektionen om balanserad överföring, partvinnat med och utan skärm, halv- eller fuskbalanserad anslutnning mm. ?
Läs helst Wikipedia först http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_XLR så tar jag följdfågorna sedan.
Jag uppptäckte just att det finns massor skrivet på svenska, kolla här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Ljudteknik |
opethic |
Posted - 2011/05/16 : 14:52:50 quote: Vad är en WBO?
Jag har för mig att det har nått med boxning att göra, och Alexander Bard
Jag har också funderat lite på det här med skärmat vs. oskärmat. Är det viktigt att skärmen är ansluten någonstans, eller räcker det med att den omger ledarna och på så vis skyddar från "strålning"? Och hur är det med ferriter? |
lennartj |
Posted - 2011/05/16 : 13:47:50 Vad är en WBO? Jag trodde jag kände till alla begrepp i branschen, med 50 års hifi-intresse i ryggen. Oskärmat till en multimeter gör inget, med den mäter du väl bara en spänning eller ström? Då gör det inget om det "smiter" med små störningar, kanske -40 dB (för att hugga till med något) relativt nyttosignalen som du mäter, men när du ska lyssna på musik vill du sannolikt ha bättre signal/störförhpllande än så. Man kan komma undan med oskärmade signalkablar i en hifi-anläggning om de är få, korta och omsorgsfullt placerade i förhållande till elkablar och andra potentiella störningskällor. Omsorgsfullt flätade oskärmade signalkablar blir betydligt okänligare för störningar, men varför strula med sådant när det finns bra skärmade kablar? |