HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Skärmad och oskärmad kabel?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/05/16 :  09:39:26  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Jag har grunnat lite på detta med "skärmad och oskärmad"
när det gäller kabel.

Finns det någon "tumregel" för när man använder vad?
Hur gör Ni?

Bakgrunden är att jag mätt WBO:n och har en "dämpbox" mellan
datorn och WBO:n.
Mellan "boxen" och datorn är det skärmat. Mellan WBO:n och
"boxen" oskärmat.
Multimetern har oskärmat.....

Dehöver lite råd och tips!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/05/16 :  13:47:50  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Vad är en WBO?
Jag trodde jag kände till alla begrepp i branschen, med 50 års hifi-intresse i ryggen.
Oskärmat till en multimeter gör inget, med den mäter du väl bara en spänning eller ström?
Då gör det inget om det "smiter" med små störningar, kanske -40 dB (för att hugga till med något) relativt nyttosignalen som du mäter, men när du ska lyssna på musik vill du sannolikt ha bättre signal/störförhpllande än så.
Man kan komma undan med oskärmade signalkablar i en hifi-anläggning om de är få, korta och omsorgsfullt placerade i förhållande till elkablar och andra potentiella störningskällor.
Omsorgsfullt flätade oskärmade signalkablar blir betydligt okänligare för störningar, men varför strula med sådant när det finns bra skärmade kablar?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/05/16 :  14:52:50  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Vad är en WBO?

Jag har för mig att det har nått med boxning att göra, och Alexander Bard

Jag har också funderat lite på det här med skärmat vs. oskärmat.
Är det viktigt att skärmen är ansluten någonstans, eller räcker det med att den omger ledarna och på så vis skyddar från "strålning"?
Och hur är det med ferriter?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/05/16 :  15:09:33  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
När det gäller hemma-hifi har vi i allmänhet obalanserade anslutningar mellan apparaterna, med bara en ledare per kanal och använder en jordförbindelse -skärmen, som är ansluten till hylsan på RCA-kontakterna som referens. En spänning uppkommer ju och mäts mellan två punkter, där den ena kan vara jord, men behöver inte var det.

Alltså, med RCA-kontakt och en ledare måste skärmen vara ansluten i båda ändar.

Behöver jag dra hela lektionen om balanserad överföring, partvinnat med och utan skärm, halv- eller fuskbalanserad anslutnning mm. ?

Läs helst Wikipedia först http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_XLR så tar jag följdfågorna sedan.

Jag uppptäckte just att det finns massor skrivet på svenska, kolla här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Ljudteknik

/lennartj

Edited by - lennartj on 2011/05/16 15:14:39
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/05/16 :  15:30:31  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
När det gäller hemma-hifi har vi i allmänhet obalanserade anslutningar mellan apparaterna, med bara en ledare per kanal och använder en jordförbindelse -skärmen, som är ansluten till hylsan på RCA-kontakterna som referens. En spänning uppkommer ju och mäts mellan två punkter, där den ena kan vara jord, men behöver inte var det.
Alltså, med RCA-kontakt och en ledare måste skärmen vara ansluten i båda ändar.
OK, men jag menar mera i sammanhang (DIY?) där man kanske inte har signaljord som skärm (köpekabel) - utan en skärm som omger och skyddar både +/signal & -/signaljord.
Måste en sådan skärm vara ansluten?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/16 :  16:07:49  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Oftast är skärmen då ansluten till sändarsidan. Frågan om den behöver anslutas alls är dock intressant.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/05/16 :  16:39:27  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Har man redan plus och minus, så skärmen bara är skärm och inte samtidigt returledare/jordreferens, behöver skärmen inte vara ansluten alls.
Sedan finns varierande åsikter, och det är bäst att säga "det beror på om..." på andra forum kan det annars leda till "religionskrig"

Gäller frågan fortfarande hifi i hemmiljö förordar jag att ansluta skärmen i ena änden av signalkabeln och att anslutna skärmar vänds mot samma punkt, i mitt fall förförstärkaren som jag har jordad el-anslutning till.
En form av stjärnjord, alltså. När förförstarkaren, som min, har känslig MC-ingång samt en massa andra källor anslutna är detta både logiskt och praktiskt den bästa lösningen för mig.

Den som har en minimalistisk anläggning med bara en volymkontrollförsedd DAC optiskt ansluten till dator och balanserade XLR-kablar till slutstegen får gå på den andra jordningregeln,
att ansluta skärmen i mottagaränden ( slutstegen i det här fallet).

Givetvis kan man ansluta skärmen i båda ändar också, men man riskerar problem, i synnerhet om flera apparater ansluts till varandra via sina signalkabelskärmar och om de dessutom är anslutna till jordade el-uttag, i värsta fall på olika faser. Då blir det lätt brum på grund av att jorden inte inte är lika på alla ställen och man har byggt sig jordslingor där det börjar flyta ström som orsakar brum.
På många proffsutrustningar finns en omkopplare "ground lift" som man kan experimentera med on/off i olika kombinationer mellan apparterna för att finna ut vilken kombination somn är tystast.

Om man lämnar skärmen oansluten i båda ändar funkar det antagligen bra i "snäll miljö", men då kanske oskärmnat fungerar lika bra.

En jordad skärm kan leda bort eventuella störningar vilket ger dig större marginaler.

OBS! Detta är mina åsikter, inte fakta.

Edit: städat upp mina olydiga fingrars felslag

/lennartj

Edited by - lennartj on 2011/05/16 21:45:41
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/05/16 :  19:40:37  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Om du Inte kopplar in en skärm i någon ände har störningarna ingenstans att ta vägen och kommer då leta sig in i ledarna för att ta närmaste vägen till jord..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/05/17 :  09:43:20  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Man tackar för Era inlägg. Vist tror jag det klarnar
en smula.

quote:
Vad är en WBO?
Jag trodde jag kände till alla begrepp i branschen, med 50 års hifi-intresse i ryggen.

Det gör Du nog "lennartj". Ursäkta min användning av "fikonspråk".
WBO är en förkortning av "Wien Bridge Oscillator". Ska ha det till
att ge två sinus signaler, förskjutna 90 grader, för att driva en
skivspelar motor.

Detta kanske inte är "klockren HiFi" utan kanske mer "mätteknik",
men tar upp det i alla fall. Opethic har tydligen, som jag grubblat
lite på frågeställningen. Frågeställningen han tar upp är intressant
för mig. För förr eller senare är jag där också.

Det är två saker man ska uppmärksamma, om jag fattat Er korrekt.
Först den allmänna "brusnivån" eller "bakgrundsbruset". Den bör
man ha ett mått på.
Det andra är enskilda frekvenser som sticker upp över brusnivån.
Om jag titta i ett oscilloskop ser man en "spik" vid/på 50 Hz.
Den "spiken" är säkert en klassiker.

^^^^^^^^^^

Jag kunde inte låta bli att testa hur detta funkar i praktiken.
Om man kopplar in "jord" till dämp-boxen, reduceras 50 Hz piken
med en faktor 10. Slarvigt mätt; 700uV till 70uV???????
Borde det vara mer?

EDIT:
Jag kunde inte låta bli.........
Om man mäter med multimertern blir motsvarande faktor ca:30

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2011/05/17 12:42:00
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/05/17 :  14:35:51  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
lenartj> Pratar du om min anläggning ovan eller? ;)
Tror det mesta har sagts ovan men regel nummer 1 är att ha koll på apparaternas anslutningar och hur det är kopplat.
När man vet hur utgångarna/ingångarna är kopplade så kan man säga vad som behövs.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/05/17 :  16:12:04  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
@markusA: det kan men behöver det inte vara din.

@Gubben i Kalmar:
jag förväntade mig inte en treställig anglicistisk akronym för Wien-brygga, men med lite research noterade jag att Hewlett-Packard sägs ha varit först med att använda Wien-bryggan i en praktisk tillämpning, en tongenerator med låg distorsion.
Även om uppfinnaren Max Wien var verksam i Jena var det alltså amerikaner som bidrog till spridningen av uppfinningen och kanske de myntade WBO?
Har du plankat lösningen i Thorens TD125 rakt av?

/lennartj
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/05/17 :  20:27:32  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Även om uppfinnaren Max Wien var verksam i Jena var det alltså amerikaner som bidrog till spridningen av uppfinningen och kanske de myntade WBO?

Inte en susning.....de var bara jobbigt att skriva (och stava)Wien
Bridge Oscillator så det blev "WBO:n".

quote:
Har du plankat lösningen i Thorens TD125 rakt av?

Du sak veta att jag har fått det bästa tänkbara uppbackning av
forumisterna. Anders "Bubbel" har spionerat och levererat ett underlag
som går utanpå det mesta jag skådat under min tid som
utvecklingsingenjör.
Underlaget från Thorens har varit tre olika. TD125 givet vis och två
till, som vi "snodde" strömförsörjningen på i inlednings skedet.
Det ska ärligt sägas att Thorens "oscillator" begriper jag inte hur
den funkar, och därför lite svår att "låna" rakt av.
Nä....Anders satte 8 st olika oscillatorer i min näve....vi gick på
den som såg enklast ut. En oscillator byggd kring TL072 och glödlampa
(för det fick Thorens att funka) som skulle användas i en
tongenerator.
På forumisternas begäran byggde vi den tvåfasig, förskjuten 90 grader.
Och det var inga problem det heller.
Det har varit drivsteget som har slukat dom största resurserna, till
dax datum. Vi har testat två och på väg med den tredje.
Men även det ser ut att vara på väg att lyckas. Silvervarg förslog att
vi utnyttjar LM3886T och en helt ny strömförsörjning.
Och det är vad jag i skrivande stund försöker pilla ihop.

Trådens egentliga frågeställning har att göra med planerna som ligger
efter att själva drivningen är klar.
Vi ska försöka kartlägga hur man använder en synkron motor bäst. Och
då inser jag att vi behöver mäta och analysera tex vibrationer från
motorn. Vibrationerna ska ställas mot andra egenskaper tex vridmoment.
Och de.....ska Ni veta....ska bli "skit" spännande. Anders "Bubbels"
ande svävar även över detta jobb. Han snokade reda på hur Thorens
gjorde när dom mätte "bakgrunds brus".
Så ambitioner är att hitta en "egen" DIY-vänlig metod byggd på Anders
underlag. Fina motorer har vi fått som donationer. Så det är bara
för mig att jobba på!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000