HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Märkligt bas/midbas-horn i Hornresp

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
reVintage Posted - 2011/03/07 : 13:25:12
Liten lek med en surrelistisk kombination av ingredienser. Det är nog inte helt självklart att det kommer att fungera IRL. On-axis ser det ut att bli rakt till över 1kHz. Nettovolym=190dm3, Rg=2ohm. Gissa:

9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
reVintage Posted - 2011/03/08 : 08:08:28
quote:
Jag antar att du noterat att man kan styra basreflexens inverkan genom att bestämma avståndet i förhållande till hornmynningen.

Jodå, dessutom anar jag att denna funktion inte är helt tillförlitlig. Lägger iaf öppningen bakåt i första skedet. Protolådan är brutto BHD 50*70*20cm i 22mm MDF.

Ska snarast sätta elementen(414-8A) på inspelning. De har legat i massor av år och Fr är, direkt ur lådan, ca 10Hz för hög.

EDIT: Glömde bifoga importfilen till Hornresp http://www.revintage.se/tf.txt

Kör "Spara mål som..." och spara i importmappen i Hornresp.
Fuling Posted - 2011/03/08 : 00:05:57
Bekanta klumpar. Väntar spänt på resultat! Jag antar att du noterat att man kan styra basreflexens inverkan genom att bestämma avståndet i förhållande till hornmynningen.
reVintage Posted - 2011/03/07 : 22:45:57
Det handlar naturligtvis om en hornreflex. Rejält extrem med full 200Hz LeCleach och 414-8A, 1,5:1, i 150dm3 BR-låda. Dock verkar det som om "Combined" ger lite konstiga/absurda värden i denna kombination. Så vi lämnar denna.

Jag har dock skissat på en kompakt midbass med samma koncept. Prototyp-hornen(najs Fuling) är klara, väntar nu på materialet till BR-lådorna. Fhvis låg verkningsgrad.
Hornresp klarar inte att simulera "Combined" och "Directivity"(har utgått från 20 grader). Hornen ska stå på golv mot sidovägg. Rummet är dessvärre för smalt för annan placering.

FForsman Posted - 2011/03/07 : 21:40:25
quote:
jag har själv funderat på hur det skulle gå att lasta baksidan av konen med en (ML)TL eller kvartsvågspipa. Vet inte om sånt går att simulera i Hornresp.
MJK diskuterar hur bakkammaren blir en kvartsvågsresonator i bakladdade horn, om jag tolkat honom rätt. Första stycket på sid 19.

/mvhff

Ingvar.Ahlberg Posted - 2011/03/07 : 20:58:19
Jaha, voice of the theater 828, en "liten" variant av originalet, genom åren bestyckad med otaliga varianter av Altec 15", ursprungligen 816 tror jag, inte 803 som 825:an var konstruerad för.

Men Du har 2 ohm, tänker Du använda 4st 6,5"? eller vad pågår för spännande planer?

Ingvar
Fuling Posted - 2011/03/07 : 20:13:58
Basreflex är väl det mest rimliga, men jag har själv funderat på hur det skulle gå att lasta baksidan av konen med en (ML)TL eller kvartsvågspipa. Vet inte om sånt går att simulera i Hornresp.
reVintage Posted - 2011/03/07 : 19:20:33
2000-talets version av VOTT/828.

Betvivlar dock att Hornresp tänker helt rätt.....
PetterPersson Posted - 2011/03/07 : 18:35:21
Som basreflex

Samt hörnplacering och lätt kon.
Fuling Posted - 2011/03/07 : 17:13:44
Ett frontladdat horn med någon specialare istället för sluten bakkammare?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000