T O P I C R E V I E W |
dsv |
Posted - 2011/02/20 : 21:27:24 Tänkte bygga in en liten förstärkare i en högtalare.
Förstärkarkortet har två kanaler så min tanke var att låta en driva diskant och en driva bas (tjänar jag något på detta över huvud taget?) i stället för att låta en kanal vara oanvänd.
Delningsfiltret i sin nuvarande form är inte anpassat för biampning så min fråga är om jag kan göra följande uppdelning av filtret?
|
13 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
dsv |
Posted - 2011/03/10 : 10:27:39 Körde filtret som det är och använde bara ena kanalen.
Tack för all input.
Resultat: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=83343 |
dsv |
Posted - 2011/02/24 : 22:27:54 Tror steget redan är bryggat internt så bryggkoppling fungerar antagligen inte. Parallellkoppla verkar inte vara någon bra idé.
Aktivt verkar lite lockanda att laborera med.. men det här var tänkt som ett budgetprojekt att koppla ipoden till.
Verkar vara lite delade meningar om om det går att biampa? Men förtjänsten skulle ändå vara liten? |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/02/24 : 10:14:02 Du kan dela upp filtren på det sätt du ritat upp. Då får du samma egenskaper på högtalaren som innan, dvs troligen är det redan korrigerat för baffle-step och annat som påverkar ljudet menligt (enligt tillverkaren då).
Du kan vinna en del på det, men troligen rätt litet. Men det blev en aktiv högtalare i alla fall.
Lite coolare är det att göra aktiva filter och det kan eventuellt ge stora fördelar i form av bättre kontroll över basen t.ex. Men det kan också skita sig rejält och få basen att bli alltför tunn. Det beror på en massa designparametrar tillverkaren av högtalaren har valt, gjort och bemästrat. Man kan t.ex. vinna lite mer fläsk i basen genom att höja q-värdet lite mha filterkomponenterna och sånt.
Aktiva filter blir dessutom ett betydligt större projekt.
Du ska i vilket fall inte parallellkoppla förstärkarutgångarna, det kan bara gå dåligt. |
Mcz |
Posted - 2011/02/24 : 09:20:57 more10, dsv:
Effektsteg är spänningsåterkopplade och ger alltså inte mer spänning än de blir tillsagda att leverera. Detta är väldigt förenklat, men räcker i det här exemplet.
Jag skulle allra helst kört på aktiv delning, blir det för komplicerat så bryggkoppling utav kanalerna ifall de klarar av det. Om inte, så biamping. Att parallellkoppla dom är inte att rekommendera, skiljer gain (högst troligt) så kommer kanalerna att motarbeta varandra.
MVH Martin |
more10 |
Posted - 2011/02/23 : 16:32:24 Nu är jag ingen expert på förstärkare, så tänket kanske inte är 100% :-)
Enligt min kompis Ralf så är det oftast så att sluttransistorerna i ett effektsteg är strömförstärkare. Filtret ger högt motstånd för bastoner vilket då innebär att spänningen blir hög och förstärkaren börjar klippa.
Ett filter mellan förförstärkare och effektförstärkare måste dimensioneras för förförstärkarens utgångsimpedans och effektförstärarens inimpedans. Det är alltså ingen bra idé eftersom du inte kan byta förförstärkare.
Du har egentligen bara 4 val: 1) Aktivt filter. 2) Bryggkoppla och kör filtret som du har rakt av. 3) Parallellkoppla och kör filtret som du har rakt av. 4) Använd bara en kanal och kör filtret som du har rakt av. |
dsv |
Posted - 2011/02/22 : 20:47:48 quote: Förstärkaren som ska mata diskanten kommer att uppleva oändligt motstånd i basregistret. Hur hanterar förstärkaren detta?
Är detta negativt? Utveckla gärna vidare
|
more10 |
Posted - 2011/02/22 : 11:49:29 quote: Eftersom du tänker 2-vägs så behövs nog ett baffle-step filter också. Det har jag inte någon riktig koll på hur man konstruerar när man delar aktivt.
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#5. Både aktiva och passiva baffle step-filter. |
more10 |
Posted - 2011/02/22 : 10:40:13 Det finns väl en nackdel med detta. Förstärkaren som ska mata diskanten kommer att uppleva oändligt motstånd i basregistret. Hur hanterar förstärkaren detta? Jag tror att det blir sämre eftersom förstärkaren antagligen förstärker ström.
Vad du istället kan göra är att parallellkoppla båda stegen och på så sätt öka dämpfaktorn.
Eller så kan du kanske göra ett passivt filter på ingångarna till förstärkaren, det blir ju andra värden på kondingar och spolar så det kommer ju att kosta en smula. |
Magils |
Posted - 2011/02/22 : 09:46:35 Svårt att säga att du tjänar på det. Vi kan vända på resonemanget och säga att jag tror inte du förlorar något. Mer än tid och lite kabel
Att 4 förstärkare ger mer effekt/mindre dist borde vara rätt, men de moduler du ha kanske delar nätdel och då begränsar den en del. Många faktorer spelar in.
mvh
Magnus |
dsv |
Posted - 2011/02/21 : 22:05:21 Tack, filter är ny mark för mig.
Tjänar jag något på att göra det? |
Magils |
Posted - 2011/02/21 : 21:21:02 Visst funkar det, det är ju ett sk. parallellfilter och de kan delas upp just för biamping. |
dsv |
Posted - 2011/02/21 : 19:35:27 Tack more, vore ju kul att köra aktivt förstås...
Högtalaren och filtret har jag redan så jag tänkte att jag kunde använda det jag redan har
Fungerar det att dela upp filtret och och biampa?
|
more10 |
Posted - 2011/02/21 : 13:15:08 Det vanliga sättet är att sätta in ett aktivt delningsfilter. Elliot har till exempel detta: http://sound.westhost.com/project09.htm. Det är ett 24 dB Linkwitz-Riley filter som är faslinjärt. Filtret kommer före förstärkarna. Om du ska ha ett filter i varje högtalare så monterar du endast hälften av komponenterna.
Det går säkert med passiva filter efter förstärkarna också, men jag tror att det blir bättre med ett aktivt filter. Ett aktivt filter lär inte kosta väldigt mycket mer är det passiva.
Eftersom du tänker 2-vägs så behövs nog ett baffle-step filter också. Det har jag inte någon riktig koll på hur man konstruerar när man delar aktivt.
|