HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 "Täta" MDF innan målning?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
McGyver Posted - 2011/02/07 : 08:58:05
Håller på att fräsa ramar till ett par nya elektrostathögtalare.

Bygger två ramverk i 19mm och 16mm MDF som skall skruvas ihop till ett paket.

Det blir en hel del frästa kanter på ramarna som jag vill "täta" innan lack för att fibrerna inte skall resa sig.

Jag har testat att måla med utspätt trälim och det fungerar bra, men jag tycker att ytan blir lite för mjukt vilket gör det svårt att efterslipa.

Finns det något annat sätt att täta som ger en hård lättslipad yta?

(Den ena ramen skal målas med vattenburen lackfärg och den andra troligtvis med tvåkomponentslack)

/R
13   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kmj Posted - 2011/02/09 : 10:49:18
quote:
Utspätt trälim fungerar säkerligen som förseglare och kan vara en bra lösning i ett trängt läge. Vad som talar för är enkelheten och priset. Vad som talar emot (enligt mig) är att ytan blir svår att efterbehandla om man vill ha toppfinish. Det kan bli en gummilik hinna med egenskaper jag tror är svåra att jobba med.


Ytan får inte samma egenskaper som outspätt trälim.
McGyver Posted - 2011/02/09 : 08:21:16
Tack för alla svar!

Jag ägnade åter ett par timmar i verkstaden igår.
Börjar ångra att jag valde MDF då jag har många frästa ytor på mina ramar = mycket att slipa och täta!

Har slipat och lagt på grundfärg på den ena ramen men jag har för mig att jag körde med 80 eller 120-papper på "ändträt" så det är väl bara att koppla in slipmaskinen ikväll igen!

/R

rannagarden Posted - 2011/02/09 : 07:36:26
Problemet är att materialet är en sammanpressad fibermassa som tillverkas för att ha två släta sidor och vara lätt att maskinarbeta som egenskap. Så fort man bryter genom någon av de släta ytorna får man ett snitt som exponerar den inre, mer porösa, fibermassan. Dessa fibrer ligger huller om buller. Det är det som ställer till det. Oavsett om man kapar, fräser eller borrar i valfri vinkel, så finns där alltid fibrer som reser sig och den mer porösa inre strukturen suger mer färg. Att slipa denna yta skapar ett ytskikt mer likt de som återfinns på materialets ovan och undesida.
lagun49 Posted - 2011/02/09 : 00:55:26
Kommer man inte runt detta med MDF-"ändträ" genom att göra 45 graders giringar på alla räta vinklar?

Lars G
rannagarden Posted - 2011/02/08 : 23:16:12
Faktiskt ett problem jag ägnat dagen åt. Med gott resultat.

Utspätt trälim fungerar säkerligen som förseglare och kan vara en bra lösning i ett trängt läge. Vad som talar för är enkelheten och priset. Vad som talar emot (enligt mig) är att ytan blir svår att efterbehandla om man vill ha toppfinish. Det kan bli en gummilik hinna med egenskaper jag tror är svåra att jobba med. Dels för att den blir värmekänslig (vid slipning och friktion) som gör ytan än mer gummiaktig och istället för att slipa ned fibrer etc. "böjer" man dem och ruggar den sega ytan och kan "klibba" fast dammet istället för att släppa det. Vidare har sällan de färger man lägger ovanpå detta limskikt samma egenskaper i rörelse, krympning osv. vilket kan ge oönskade effekter och svårt att få till en hög finish.

Det tråkiga är att det finns inga genvägar till ett snyggt "ändträ" på mdf. Det är ett huvudbry inte bara för ensam gör-det-självare utan också för hela mdf-förändlingsbranschen. Nedan visar en bild från dagens skörd. 40mm mdf, snedställd fräst kant med rundade över och underkanter.



Din vän till snyggvefinish heter: sandpapper. Det är lätt att misströsta men tro mig, det går enklare än man anar.

Slipa ned den ruggade ytan (ändträet som blir när man sågar/fräser i mdf). Gärna med maskin om möjligt. Här syns tydligt (någorlunda) vart det är slipat och inte på den breda kanten maskinen vilar på. Där det är slipat är fibrerna kapade och en massa fint damm packat i håligheter vilket gör att ytan ser ljusare ut. På bilden syns även mjuka slipdukar som används till de rundade kanterna. Efter en slipomgång blir det förvånansvärt slätt. 180-papper på allt.

Blås av materialet "lätt" för att få bort det värsta dammet. Grundmåla - ändträet! Gärna med sprutfunktionsverktyg. Gärna två ggr (beroende på hur tunn grundfärgen är). Suger det för mycket har man slipat för dåligt - det är vikigt att det är lent och slätt. Ju slätar desto mindre suger det. Slipa igen. Blås av allt damm. Grunda igen. Slipa igen och grunda nu hela ämnet.

Och där har vi ett grundmålat stycke som är redo för en riktigt snygg topplack (med allt vad det innebär).

/M
soundbrigade Posted - 2011/02/08 : 20:48:08
Grunda, på med spackel, sprayspackel och topplack ... kanske.
Kmj Posted - 2011/02/08 : 07:02:33
Utspätt trälim är inte detsamma som riktig Shellack, dock är det exakt samma sak som det nyare kvistlacket.
Då det var ett tag sedan jag pillade med det och minnet är lite si/så så länkar jag helt enkelt till tråden.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79489
FForsman Posted - 2011/02/07 : 19:32:32
Jag tror KMJ experimenterade med utspätt trälim med gott reslultat. Om jag minns rätt är huvudbeståndsdelarna väldigt lika i trälim och schellack eller kvistlack.

/mvhff
Circlomanen Posted - 2011/02/07 : 11:11:23
Lamineringsepoxi är superbra till det. Stark, hårt och mångsidigt. Det går att göra spackel av bla..
DahlbergAudio Posted - 2011/02/07 : 09:55:11
Tvåkomponents-grundfärg används i den här tråden .
Hett tips på sista sidan också

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74652&whichpage=1&SearchTerms=finn%2Cfem
McGyver Posted - 2011/02/07 : 09:46:24
Tack för tipsen - skall provas!

Passformen är bra (förutom en fräsmiss som fixades till ) men jag har spacklat alla skarvar med 2-komp.spackel.

Problemet är de frästa kanterna där MDFen "ruggas upp" och sedan reser sig vid målning. Limmet som jag provat att måla med, blir lite "segt" i ytan och det är lätt att det blir repor när jag slipar ner ytan.
Skall handla lite shellack på vägen hem då den ju har fördelen att torka snabbt.

/R
bibl Posted - 2011/02/07 : 09:31:58
Jag brukar köra med snickerispackel å andra sidan kanske du har så bra passform att spackling är ointressant och då blir det ju bara mer jobb annars löser ju spackel problemet på ett utmärkt sätt.
matsj Posted - 2011/02/07 : 09:19:30
schellack eller kvistlack.

mats

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000