HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 "Täta" MDF innan målning?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/02/07 :  08:58:05  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Håller på att fräsa ramar till ett par nya elektrostathögtalare.

Bygger två ramverk i 19mm och 16mm MDF som skall skruvas ihop till ett paket.

Det blir en hel del frästa kanter på ramarna som jag vill "täta" innan lack för att fibrerna inte skall resa sig.

Jag har testat att måla med utspätt trälim och det fungerar bra, men jag tycker att ytan blir lite för mjukt vilket gör det svårt att efterslipa.

Finns det något annat sätt att täta som ger en hård lättslipad yta?

(Den ena ramen skal målas med vattenburen lackfärg och den andra troligtvis med tvåkomponentslack)

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2011/02/07 :  09:19:30  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
schellack eller kvistlack.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2011/02/07 :  09:31:58  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Jag brukar köra med snickerispackel å andra sidan kanske du har så bra passform att spackling är ointressant och då blir det ju bara mer jobb annars löser ju spackel problemet på ett utmärkt sätt.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/02/07 :  09:46:24  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Tack för tipsen - skall provas!

Passformen är bra (förutom en fräsmiss som fixades till ) men jag har spacklat alla skarvar med 2-komp.spackel.

Problemet är de frästa kanterna där MDFen "ruggas upp" och sedan reser sig vid målning. Limmet som jag provat att måla med, blir lite "segt" i ytan och det är lätt att det blir repor när jag slipar ner ytan.
Skall handla lite shellack på vägen hem då den ju har fördelen att torka snabbt.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2011/02/07 09:47:33
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2011/02/07 :  09:55:11  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Tvåkomponents-grundfärg används i den här tråden .
Hett tips på sista sidan också

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74652&whichpage=1&SearchTerms=finn%2Cfem
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/02/07 :  11:11:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Lamineringsepoxi är superbra till det. Stark, hårt och mångsidigt. Det går att göra spackel av bla..
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/02/07 :  19:32:32  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag tror KMJ experimenterade med utspätt trälim med gott reslultat. Om jag minns rätt är huvudbeståndsdelarna väldigt lika i trälim och schellack eller kvistlack.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2011/02/08 :  07:02:33  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Utspätt trälim är inte detsamma som riktig Shellack, dock är det exakt samma sak som det nyare kvistlacket.
Då det var ett tag sedan jag pillade med det och minnet är lite si/så så länkar jag helt enkelt till tråden.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79489

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2011/02/08 07:02:55
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/02/08 :  20:48:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Grunda, på med spackel, sprayspackel och topplack ... kanske.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/02/08 :  23:16:12  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Faktiskt ett problem jag ägnat dagen åt. Med gott resultat.

Utspätt trälim fungerar säkerligen som förseglare och kan vara en bra lösning i ett trängt läge. Vad som talar för är enkelheten och priset. Vad som talar emot (enligt mig) är att ytan blir svår att efterbehandla om man vill ha toppfinish. Det kan bli en gummilik hinna med egenskaper jag tror är svåra att jobba med. Dels för att den blir värmekänslig (vid slipning och friktion) som gör ytan än mer gummiaktig och istället för att slipa ned fibrer etc. "böjer" man dem och ruggar den sega ytan och kan "klibba" fast dammet istället för att släppa det. Vidare har sällan de färger man lägger ovanpå detta limskikt samma egenskaper i rörelse, krympning osv. vilket kan ge oönskade effekter och svårt att få till en hög finish.

Det tråkiga är att det finns inga genvägar till ett snyggt "ändträ" på mdf. Det är ett huvudbry inte bara för ensam gör-det-självare utan också för hela mdf-förändlingsbranschen. Nedan visar en bild från dagens skörd. 40mm mdf, snedställd fräst kant med rundade över och underkanter.

Din vän till snyggvefinish heter: sandpapper. Det är lätt att misströsta men tro mig, det går enklare än man anar.

Slipa ned den ruggade ytan (ändträet som blir när man sågar/fräser i mdf). Gärna med maskin om möjligt. Här syns tydligt (någorlunda) vart det är slipat och inte på den breda kanten maskinen vilar på. Där det är slipat är fibrerna kapade och en massa fint damm packat i håligheter vilket gör att ytan ser ljusare ut. På bilden syns även mjuka slipdukar som används till de rundade kanterna. Efter en slipomgång blir det förvånansvärt slätt. 180-papper på allt.

Blås av materialet "lätt" för att få bort det värsta dammet. Grundmåla - ändträet! Gärna med sprutfunktionsverktyg. Gärna två ggr (beroende på hur tunn grundfärgen är). Suger det för mycket har man slipat för dåligt - det är vikigt att det är lent och slätt. Ju slätar desto mindre suger det. Slipa igen. Blås av allt damm. Grunda igen. Slipa igen och grunda nu hela ämnet.

Och där har vi ett grundmålat stycke som är redo för en riktigt snygg topplack (med allt vad det innebär).

/M
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2011/02/09 :  00:55:26  Show Profile Send lagun49 a Private Message  Reply
Kommer man inte runt detta med MDF-"ändträ" genom att göra 45 graders giringar på alla räta vinklar?

Lars G

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/02/09 :  07:36:26  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Problemet är att materialet är en sammanpressad fibermassa som tillverkas för att ha två släta sidor och vara lätt att maskinarbeta som egenskap. Så fort man bryter genom någon av de släta ytorna får man ett snitt som exponerar den inre, mer porösa, fibermassan. Dessa fibrer ligger huller om buller. Det är det som ställer till det. Oavsett om man kapar, fräser eller borrar i valfri vinkel, så finns där alltid fibrer som reser sig och den mer porösa inre strukturen suger mer färg. Att slipa denna yta skapar ett ytskikt mer likt de som återfinns på materialets ovan och undesida.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/02/09 :  08:21:16  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Tack för alla svar!

Jag ägnade åter ett par timmar i verkstaden igår.
Börjar ångra att jag valde MDF då jag har många frästa ytor på mina ramar = mycket att slipa och täta!

Har slipat och lagt på grundfärg på den ena ramen men jag har för mig att jag körde med 80 eller 120-papper på "ändträt" så det är väl bara att koppla in slipmaskinen ikväll igen!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2011/02/09 :  10:49:18  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Utspätt trälim fungerar säkerligen som förseglare och kan vara en bra lösning i ett trängt läge. Vad som talar för är enkelheten och priset. Vad som talar emot (enligt mig) är att ytan blir svår att efterbehandla om man vill ha toppfinish. Det kan bli en gummilik hinna med egenskaper jag tror är svåra att jobba med.

Ytan får inte samma egenskaper som outspätt trälim.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000