T O P I C R E V I E W |
rampitsch |
Posted - 2011/02/06 : 20:35:06 Hej
Har under hösten ägnat en del tid i labbet med byggandet av ett RIAA-steg tillsammans med en kamrat. Vi har byggt varsitt exemplar med lite olika detaljlösningar.
Den gemensamma nämnaren är att detta är ett budget-bygge! Då vi båda är/var studenter så var pengakontot som vanligt lågt, och just dessa rör låg på hyllan, så vi satsade på detta bygget: http://phonoclone.com/diy-pho3.html Alla delar som gått att få tag i gratis/billigt är också införskaffade på det viset.
Nu när det mesta är byggt och allting är i hopkopplat kan vi konstatera att min kamrat har ett brott någonstans, hans steg är tyst.
Mitt producerar däremot musik, men i gengäld är det kraftigt brum.
Min fråga är nu om det är något som vet eller har tankar om hur signaljorden ska hanteras. Har lite svårigheter att tyda schemat, och sägs ingenting om hur jorden ska hanteras.
Tackar ödmjukast för de förslag och idéer ni kan tänkas ge till vårat första rörbygge.
MVH Johann Rampitsch
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
reVintage |
Posted - 2011/03/22 : 11:29:37 quote: Nätbrunnens jordning säger du, dvs chassijord? Om det är chassijorden du menar, så ställer jag mig mycket tveksam till att inte ansluta chassijorden till elnätets jord. Har sett alldeles för mycket olyckor för att inte ansluta den. Men var kanske inte alls den du menade?
Nu får du nog ta dig en liten tänkare och läsa om hela min text!
Ang. elolyckornas antal i Sverige så ligger de statistiskt sett, tack och lov, på en fh låg nivå. Men det skadar inte att vara försiktig om man inte är van.
quote: Avvakta med nätbrunnens jordning samt lägg den, om den behövs, till chassi vid nätbrunnen. Bara en av de apparater som är inblandade ska jordas, annars finns stor risk för "groundloops".
|
rampitsch |
Posted - 2011/03/22 : 09:29:36 reVintage: Nätbrunnens jordning säger du, dvs chassijord? Om det är chassijorden du menar, så ställer jag mig mycket tveksam till att inte ansluta chassijorden till elnätets jord. Har sett alldeles för mycket olyckor för att inte ansluta den. Men var kanske inte alls den du menade?
Här finns en bild på hur enheten ser ut: http://i1212.photobucket.com/albums/cc455/rampitsch/IMG_1733_red.jpg?t%201297442113
Som synes på den bilden är det tyvärr inte alls så mycket plats kvar att vrida på kort eller byta plats på saker. Men ska göra vad jag kan! Att vända på det stora kortet så att ingången till kortet är korrekt kan nog låta sig göras. Anledningen till det är att ingångssignalerna lättare störs än utgångssignalen? Och att dra glöden utmed chassit är i princip gjort redan. Om man kikar på den senaste bilden så ses ett några tvinnade kablar (vit/gul/orange/grå) längs frontpanelen, det är till glöden. Dock passerar den i nuläget under HT-spänningen, men kan förläggas om.
Skivspelarjorden har jag faktiskt inte borrat in ännu, tack! den ska givetvis också med där.
Ska se till att koppla in RIAAt enligt skissen ovan, och försöka vända på kortet, så får vi se om det fungerar över huvudtaget. I nuläget är ju enheten totaldöd.
MVH Rampitsch |
Bardis |
Posted - 2011/03/22 : 08:22:15 Glödspänningen dras utmed chassiets vägg helst utan att korsa HT-spänningen. Det kanske är möjligt att vrida korten till HT- respektive glöden för att få mer fördelaktg kabeldragning? |
reVintage |
Posted - 2011/03/22 : 07:29:21 Avvakta med nätbrunnens jordning samt lägg den, om den behövs, till chassi vid nätbrunnen. Bara en av de apparater som är inblandade ska jordas, annars finns stor risk för "groundloops".
Byt plats på in och utgångsjackar samt lägg in-kablaget på andra sidan kortet, så långt från nätdelen som möjligt. Men vänd helst på hela rasket så att ingångarna på kortet sitter närmast baksstycket.
Missa inte heller att behöver ha en skivspelarjord(4mm bananjack) som även den läggs till den gemensamma. |
rampitsch |
Posted - 2011/03/21 : 22:24:09 Frågan var om det var temporär blindhet, och svaret är kort och gott ja . Kan inte förklara det på annat vis, missade det totalt, ber om ursäkt.
Här är en skiss då hur jag tolkar att jordningen ska gå till:
Är det korrekt att ingångarna ska vara skilda från chassi, och att signaljorden ska läggas på jordbanan på kretskortet? Utgångarna och änden på jordbanan går sedan till utgångskontakterna, som sitter i chassi, och där ansluts också chassijord samt B-, kan detta stämma?
MVH Rampitsch |
Bardis |
Posted - 2011/03/21 : 11:18:34 Skissa upp din tänkta layuot vet jag. Så är det lättare att tycka till. En bild säger mer än tusen ord. |
reVintage |
Posted - 2011/03/21 : 11:03:58 quote: Det som jag däremot fortfarande inte, trots alla trevliga svar, har fått någon klarhet i är hur jag ska koppla B- samt signaljordarna. Har kikat lite i tråden om jord- och ledningsdragning, och ur den kan jag tyda att allting ska dras till stjärnpunkten (förenklat sett), i sina egna bussystem. Är det så jag ska gå tillväga?
Temporär blindhet? Du fick svar tre posts upp! |
rampitsch |
Posted - 2011/03/21 : 10:45:55 Aha, en tanke värd att fundera på, absolut.
Att det blev som det är, är troligen för att rören skulle hamna i frontpanelen, och att layouten verkade vettig, men inget är ju hugget i sten ;)
Det som jag däremot fortfarande inte, trots alla trevliga svar, har fått någon klarhet i är hur jag ska koppla B- samt signaljordarna. Har kikat lite i tråden om jord- och ledningsdragning, och ur den kan jag tyda att allting ska dras till stjärnpunkten (förenklat sett), i sina egna bussystem. Är det så jag ska gå tillväga?
Tacksam för hjälp i denna fråga.
MVH Rampitsch |
Bardis |
Posted - 2011/03/21 : 10:10:52 Att ha rören en bit från övriga komponenter är inte idealt. Man skall alltid efterstäva korta signalvägar kablar och komponentben. I ett RIAA är det ännuviktigare. Komonenter som gridstoppers(R2 och R8) skall sitta direkt på rörsockeln. Jag sulle gjort ett nytt kort med rören centralt och med jorden vid utgånsjacket och så att jord, glöd och signalslingor inte möts. |
reVintage |
Posted - 2011/03/21 : 07:14:42 Glömde, C3 ska bytas till minst 0,47u.
Detta fungerar: Jorden från respektive utgång tillsammans med jorden från nätdelen möts vid utgångsjackarna där dessa också jordas till chassi. Ingångsjackarana ska vara isolerade från chassi, gärna tvinnande signalkablar istf skärmade. |
rampitsch |
Posted - 2011/03/20 : 23:32:20 Okey, då ska detta införas i konstruktionen!
Någon kunskap om hur jag ska ansluta B- och signaljord in samt ut?
MVh Rampitsch |
reVintage |
Posted - 2011/03/20 : 22:57:36 quote: Så riaa-standarden/kurvorna är ändrade sen detta schema gjordes
Dels så har den s.k. "konstruktören" inte vrait kapabel att göra ett fullgott jobb, dels så finns det en allmännt accepterad fjärde tidskonstant(Neumann) till vilken det inte tagits hänsyn. Byt R5 till 86k och lägg ett motstånd på 330ohm mellan C2 och jord så ser det hyfsat ut. |
rampitsch |
Posted - 2011/03/20 : 21:09:06 Hej och tack för svaren.
Ja, nu blir jag ju orolig när du säger så där Bardis. Men för att ge den sanna bilden, här kommer det schema som allting är byggt efter:
Stämmer inte detta? Var det ursprungliga schema som vi drog ned från nätet i sensommras, och när jag sedan i julas skulle söka efter det igen, så hittade jag bara den tidigare visade varianten.
reVintage: Så riaa-standarden/kurvorna är ändrade sen detta schema gjordes? Stora förändringar?
Så då återstår än fler frågor. Är steget som det är nu helt felkonstruerat, och var ska de fem kablarna anslutas (B- samt signaljord in och signaljord ut)??
MVH Rampitsch |
reVintage |
Posted - 2011/03/20 : 16:18:16 RIAA-korrektionen avviker en del från den idag vedertagna. Passa på att ändra detta när du nu plockat isär. Komponentvärden kan du få senare. |
Bardis |
Posted - 2011/03/20 : 13:24:00 quote: Dock har jag inte R7, C8, C9 på min lösning, då jag hade en äldre variant av schemat, som nu är ersatt av denna. Detta torde dock inte utgöra mitt problem.
Lite förvirrat kanske? R7 måste du ha annars funkar inte biasen till röret. C8 tillhör glättningen på högspänningen. Bra att ha men du kanske har en annan lösning. C9 hittar jag inte alls? |
rampitsch |
Posted - 2011/03/19 : 11:09:31 Hej igen
Har nu satt mig ned med detta RIAA-steg som ger mig allt fler kluringar än jag trodde från början. Är tydligt att man inte är haj på detta med rör.
I nuläget är det så att jag är osäker på inkopplingen till rören. Hoppas ni kan hjälpa mig med dessa, troligen ganska enkla, problem.
Jag har som sagt använt mig av denna ritning för att knåpa ihop mitt RIAA-steg: http://i1212.photobucket.com/albums/cc455/rampitsch/riaa_schema.jpg (Detta är en äldre variant, den som finns på nätet nu har lite fler komponenter (R12, C7-8, som inte finns på min lösning).
Så här ser mitt kort ut, med båda kanalerna, där allting på ritningen ovan ingår, utom rören som sitter en liten bit bort:
Inritat på detta foto är B+, samt signal-plus för båda kanalerna in samt ut.
Nu till mina frågor: det är 5st kablar som jag inte är säker på var de ska anslutas och hur de ska kopplas in: B-, dvs minuskabeln från spänningskortet som ger B+ spänningen. Ska denna kopplas till stjärnjordpunkten måhända?
De resterande 4 är signaljordningen, dvs signaljord in för båda kanalerna samt signaljord ut för båda kanalerna. Ska dessa också till stjärnjordpunkten?
Riktigt tacksam för hjälp! Ett fel hittat hittils, där en för klen likriktarbrygga var vald, som därmed brunnit, men detta problem gäckar mig just nu.
MVH Rampitsch
|
rampitsch |
Posted - 2011/03/01 : 17:22:25 Hej
Nu har jag äntligen kommit in till labbet och tagit fram RIAA-steget.
Började med att kontrollera så signalen och signaljord ej ligger emot varandra, och anslöt sedan signaljord till vanlig jord (chassi) med ett motstånd. Fortfarande brum. Testade att kortslutna de vita drosslarna för att se om dem var felkällan; inget resultat. Fortfarande brum. Började nu koppla ihop en spänningsdelare för att lägga en potential på 40V mellan B+ och glöden.
Några frågor kring detta:
Jag har på göden en transformator, sedan likriktare och konding, därefter går spänningen till 2st olika LM-kretsar, som försörjer varsitt rör. Är det ok att koppla på sig innan spänningen delas på dessa två LM7806-kretsar då?
På B+ sidan kopplar jag in mig på B+ helt enkelt, innan den går ut till rören?
Hur ska nu denna kopplas in. Om vi tar denna bild, kan detta stämma:
Dår 200V in är B+, och 40V ut sedan ansluts till glöden enligt ovan? Men var ska jord i figur kopplas in, till chassit kanske?
Återigen tacksam för hjälp och känner mig som en riktig novis på området!
MVH Rampitsch |
rampitsch |
Posted - 2011/02/12 : 19:07:51 Anledningen till att jag valde de vita drosslarna var för att de var gratis, och att jag läst på 2 ställen, varan detta är det ena, att det torde fungera.
Min lista ser ut som följer: 1. Kortsluta drosslarna och avgöra om brummet ökar/minskar. 2. Lägga in 40V mllan glöd och HT-spänning och se vad som händer
Men det var ingen som ur schemat kan urtyda hur signaljorden ska kopplas? Kan en dålig transformator orsaka brum?
Tack alla som tagit sig tid!
MVH Rampitsch |
pix |
Posted - 2011/02/12 : 18:12:51 En mättad drosselkärna blir i princip transparent om den mättas. Induktansen blir i princip som en luftlindad spole, och magnetfältet sprider sig långt utanför kärnan Detsamma gäller för en överbelastad trafo.
quote: De vita drosslarna borde ha tillsammans ett par Henry, just därför som det sitter 4st i. Kan dock testa att kortsluta dem nästa gång jag är i labbet för att se om brummet upphör. Risken är att man får självsvängning istället, men för en kort stund lär det ju inte skada?.
Om filtret är byggt som i schemat ovan, dvs Konding - Drossel - Konding, så skall det inte vara några problem att kortsluta drosseln Orsakar detta självsvängning så har du andra problem. Möjligen att B+ stiger några volt. Ökar ripplet (brummet) med denna manöver så gör drosslarna en viss nytta. Sjunker det så vet du vad du skall göra med dem
Om du har tillräckligt hög spänning från likriktingen så kan du isf ersätta drosslarna med effektresistorer (C - R - C). Räcker inte spänningen till för detta så återstår bara ett rent C filter
Mvh /Lars
|
manw |
Posted - 2011/02/12 : 12:07:47 Om man mättar kärnan i drosslarna så sjunker ju induktansen rejält, men håller man sig väl under den gränsen så borde det funka. I ett linjerörsteg så byggde jag ett filter kring en MOSFET istället för drossel, litet billigt o helt fritt från brum :) |
reVintage |
Posted - 2011/02/11 : 23:35:21 Är de där vita sakerna verkligen avsedda för DC? Om inte, så lär de inte göra någon nytta. |
pix |
Posted - 2011/02/11 : 22:09:50 quote: Om jag har förstått dig rätt så ska jag ta två högohmiga (hur högt är det, och vilken effekt ska dem klara?) och lägga på B+, varav den ena ska ha en liten kodning parallellkopplad över sig (samma sak här, spänning och storlek på denna?)? Men hur ser jag till att jag får en spänningsdiff på 40V?
Om vi antar att du har en B+ spänning på 300V. Om det övre motståndet är på ca 250kOhm och det nedre på ca 38kOhm så får du ut ca 40V över det nedre.
Lägger du sedan en e-lyt konding på ca 10-47uF/(min 50 V) över den nedre resistorn så tas allt rippel bort.
Vill du räkna med andra spänningar för motstånden så googla på "voltage divider calculator" Tex http://www.raltron.com/cust/tools/voltage_divider.asp
Det behöver ej vara exakt 40V så ta motstånd i närheten, det duger gott. Man skall dock inte höja glödkretsen mer än nödvändigt, och ofta brukar rörtillverkarna säga max 90Volt
Mvh /Lars |
rampitsch |
Posted - 2011/02/11 : 20:12:38 Kan ana att det smög sig in ett skämt där på slutet, men blir snabbt rörigt i dessa sammanhang
Om jag har förstått dig rätt så ska jag ta två högohmiga (hur högt är det, och vilken effekt ska dem klara?) och lägga på B+, varav den ena ska ha en liten kodning parallellkopplad över sig (samma sak här, spänning och storlek på denna?)? Men hur ser jag till att jag får en spänningsdiff på 40V?
Hela spänningssteget finns med i ritningen på denna sidan: http://phonoclone.com/diy-pho3.html Det är det första varianten av spänningssteg. Det som skiljer mitt mot det på ritningen är att glöden är likriktad och pålagd en konding ifall det blir strömavbrott, så hänger glöden kvar en liten stund efter spänningen har försvunnit. |
pix |
Posted - 2011/02/11 : 19:45:43 quote: Är inte riktigt säker på vad du menar med glödsteget. Det är kopplat så att efter avsäkring går 230V till en brytare, som skickar på spänning på glödtransformatorn och förser rören med glöd samt skickar spänningen vidare till brytare nr 2. När brytare nr 2 slås till, får den stora transformatorn spänning och förser resten med spänning (antar att det är detta du kallar för HT-spänningen). Så det kanske är att betrakta som separat strömslinga då? Dock vet jag inte hur man kan lösa det annars, eftersom glöden måste ju vara på en stund innan HT-spänningen?
Jo, att låta glöden bli varm (starta upp först) är smart. Men om jag förstår dig rätt så har glödströmmen ingen refferenspunkt mot HT-spänningen (HT-spänningen = den höga spänningen). Det är mao två helt separata kretsar utan någon som helst koppling till varandra
-så vill vi ju ha det också, men genom att skapa en punkt som ligger 40v över jord på HT-spänningen, och sedan koppla denna (enbart denna) till glödkretsen så låser man den senares läge i förhållande till den första. Genom att denna koppling enbart sker i en punkt (dvs 40V) så kommer ingen ström att gå mellan kretsarna, men man låser dess potential i förhållande till varandra.
För även om, HT-spänningskretsen och glödkretsen är två separata kretsar finns en kapacitiv koppling mellan rörets Katod, (tillhör HT-ketsen) och glödtråden (tillhör glödkretsen). Genom att knyta glödkretsen till en fast potential i förhållande till HT-spänningen så minskar den kapacitiva kopplingen.
Att lägga glöden 40V är vanligt med dessa rör
Hoppas jag inte rörde till det mer Mvh /Lars
[Edit] quote: De vita drosslarna borde ha tillsammans ett par Henry, just därför som det sitter 4st i. Kan dock testa att kortsluta dem nästa gång jag är i labbet för att se om brummet upphör. Risken är att man får självsvängning istället, men för en kort stund lär det ju inte skada?.
Om jag inte har fel så utgör dessa drosslar ett Pi-filter tillsammans med C1-C4 (lila kondensatorer i höger nederkant i bilden)? Dvs C - L - C efter likriktningen. Genom att kortsluta L så bildar kondensatorerna ett rent C-filter Det skall inte orsaka självsvängning om allt annat funkar. Möjligen att HT-spänningen ökar något, men inte värre än några volt.
Du kanske skulle rita en skiss hur nätdelen är kopplad
Mvh /Lars
|
rampitsch |
Posted - 2011/02/11 : 19:28:04 Hej Lars
Jo, innan vi startade insåg vi att det är en utmaning att bygga ett phonosteg just av den anledningen. Dock så var det det enda som var lämpligt, eftersom ekonomin inte fanns till ett slutstegsbygge som var tanken från början (kommer längre fram i tiden).
Är inte riktigt säker på vad du menar med glödsteget. Det är kopplat så att efter avsäkring går 230V till en brytare, som skickar på spänning på glödtransformatorn och förser rören med glöd samt skickar spänningen vidare till brytare nr 2. När brytare nr 2 slås till, får den stora transformatorn spänning och förser resten med spänning (antar att det är detta du kallar för HT-spänningen). Så det kanske är att betrakta som separat strömslinga då? Dock vet jag inte hur man kan lösa det annars, eftersom glöden måste ju vara på en stund innan HT-spänningen?!
De vita drosslarna borde ha tillsammans ett par Henry, just därför som det sitter 4st i. Kan dock testa att kortsluta dem nästa gång jag är i labbet för att se om brummet upphör. Risken är att man får självsvängning istället, men för en kort stund lär det ju inte skada?.
Japp, skyddsjorden ligger i höljet i en stjärnpunkt, dit andra delar som ska ha skyddsjord också är dragna. Du säger att man kan ha ett motstådn eller dioder mellan skyddsjord och signaljord. Menar du kan ha eller ska ha?
Ingångskontakterna = RCA ingångarna för signal in till steget? Dessa kontakter är inte jordade till något alls. Sågade upp ett stort hål på baksidan i chassit, monterade en isolerande platta och monterade kontakterna i denna.
Stort tack för alla tips. Ska testa och leka lite när jag kommer till labbet igen. Dock får du gärna vidareutveckal det där med glöd-spänningen.
MVH Rampitsch |
|
|