T O P I C R E V I E W |
markusA |
Posted - 2011/01/25 : 12:22:28 Det verkar som alla andra former av horn får rätt mycket uppmärksamhet förutom den här särlingen så varför inte ha en tråd där vi kan prata om horn för mellanbas?
Även om vi kan spruta idéer på alla plan så tänkte jag dra upp lite riktlinjer för att göra det intressant för mig och mina specifika behov.
10" element verkar vara en bra storlek så vi håller fokusen primärt på 10" även om andra idéer är välkomna de med.
Övre delningsfrekvens ca. 300Hz. Nedre frekvens, så djupt vi kan utan att tumma på kvalitet.
Branthet på filter: Jag skulle tro att det får bli hyfsat brant delning uppåt, 18 eller kanske tom 24dB/oktav?
För min del så ska det paras ihop med en elektrostat framöver.
Förhoppningsvis finns det fler som tycker att en sån här variant kan vara intressant?
Alla medel tillåtna, FLH eller TH är väl mina egna tankar så här i början?
Så, vad skulle ni hitta på?
Förhoppningsvis kan tråden bli en idébank samt kanske ett ställe att utbyta mer genomtänkta byggförslag?
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
reVintage |
Posted - 2011/03/08 : 09:52:14 Läs dessa posts ang. constant directivity/power response rel. directivity/pressure response:
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/119854-hornresp-174.html#post2495165 |
markusA |
Posted - 2011/02/09 : 08:02:41 Som ett litet experiment så kopierade jag More10's data från tidigare i tråden. Att simma on-axis ger som bekant en SPL kurva med ramp utseende. Vid 30-40 grader off-axis är kurvan nästan helt plan? Jag vet inte vilken betydelse det har? För mig med begränsade kunskaper inom ämnet så verkar ju off-axis lyssning optimalt? Alla vill ju ha en rak frekvensgång... ;) Mina egna experiment med toe-in har varit enkla och ytliga. Jag har upplevt att toppen försvunnit vid lyssning off-axis vilket sannolikt har med spridningsegenskaperna vid högre frekvenser att göra. När vi pratar delning vid 300Hz är jag inte säker på hur stora skillnaderna är? Så mycket roligt att experimentera med och bara 24 timmar om dygnet. ;)
|
PetterPersson |
Posted - 2011/02/09 : 05:53:25 Ingen vill lyssna på lowther rakt på är väl förklaringen
Spridningsmönstret är som du skrev helt annorlunda på mycket korta horn och med längre avstånd blir det inte lika kritiskt. Jag hade optimalt 46 grader mellan lyssningsposition och högtalarna.
Jag provade inte med en extra baffel då det helt enkelt inte fick plats men jag har svårt att tro att det skulle göra någon större skillnad om den inte är mycket stor och akustiskt icketransparent = Väldigt tung och styv för låga frekvenser. 80 Hz har ju ca 5 meters våglängd, så baffeln behöver vara stor för att göra inverkan. |
reVintage |
Posted - 2011/02/08 : 22:12:12 quote: Det är mycket stor skillnad rent subjektivt på att ha middarna rakt ut längs sidorna och att rikta in dem.
Som den här då?
Skämt åsido så blir problemen små/mindre i ett extremt kort och flackt horn som detta. Hos Bo är det inga problem alls då hans rum har generös längd. |
markusA |
Posted - 2011/02/08 : 21:52:31 Glädjedödare. ;) Skämt åsido så förstår jag precis vad du menar. Har du provat med extra baffel? Dvs att vinkla hornet som du vill ha det och låta en extra skiva gå in till väggen? Nästan som att ha ett "hörn horn"? |
PetterPersson |
Posted - 2011/02/08 : 21:41:40 Tyvärr. Därför gör man inte så. Det är mycket stor skillnad rent subjektivt på att ha middarna rakt ut längs sidorna och att rikta in dem. Man bygger alltså i 2pi. |
markusA |
Posted - 2011/02/08 : 21:06:52 Då är det off-axis som gäller antar jag?
|
PetterPersson |
Posted - 2011/02/08 : 20:54:12 Mynningen måste stå dikt an väggen. Det lärde jag mig efter mina midbashorn... |
markusA |
Posted - 2011/02/08 : 20:50:35 Oj, här är man borta några dagar och det skrivs en massa intressant. :) Placeringsfrågan verkar vara lite av en nyckelfråga? Jag fick precis planlösningen för min nya lägenhet. (Ska snart flytta) Vardagsrummet är 3,6mx5,6m så man borde kunna ställa ett par horn i hörnen på kortsidan? Frågan är toe-in vs lyssna off-axis? Vid vilken vinkel/avstånd avtar väggens positiva inverkan (toe-in) samt vid vilken frekvens blir riktingsverkan betydande så att man får ljudförsämringar av att lyssna off-axis? Många frågor, tyvärr inte så många svar. :/ |
Imperial |
Posted - 2011/02/08 : 19:57:51 Tjenare!
Du kan ju köra mot vägg och golv. Då får du något större horn men lättare å integrera i hemmet.
/ |
more10 |
Posted - 2011/02/08 : 19:36:30 Jag har ju funderat en del på midbashorn också. Petters råd är raka golvplacerade horn. Men det blir stort och långt.
Det är lockande med hörnplacering. Frågan är hur långt ifrån hörnet kan man ha hornöppningen? Över 300 Hz blir det ju problem med spridning, så i detta tankeexperiment ska hornet gå att dela vid 300 Hz. |
reVintage |
Posted - 2011/02/08 : 12:31:38 Har kört trial&error i Hornresp med en kombination av Rauna Chaverex midhorn=Lowther Audiovector Auditorium med Altec 414-8A (12") i basreflexlåda. Ex.vis Altec 816(se hoktuna) och VOTT är av samma konstruktion men med exponentialhorn.
Kan vara kul att testa då jag ändå har hornen stående. Totalvolymen blir tacksamt liten.
Hornen är tänkta att stå på golv mot sidovägg, därför 1Pi. Det simmar "snyggast" med porten avstämd i trakten av 40-50Hz.
Frekvensgång(enbart hornet i grått), fasgång och input data:
|
Imperial |
Posted - 2011/02/07 : 18:34:50 Tjenare!
Det där var intressant! Radax experimenterade mycket med olika faspluggar å olika 2 komponents massor för att kunna gjuta faspluggarna. Många 2 komponents massor ändrar form när dom härdar å kan då bli svåra att gjuta med speciellt den sista faspluggen.
Det är väldigt noga med att faspluggen är hård å inte vibrerar. Att köra med trä där är inge vidare.
/ |
reVintage |
Posted - 2011/02/07 : 17:17:09 Ännu mer MDF-pyssel. Stötte just på den här:
http://www.centauriaudio.com.au/diy/plugs.html
|
Joda |
Posted - 2011/02/04 : 13:57:14 Undrar hur PR i stället för port beter sig. Bör ju minska missljud från mellanregistret något. Och använder man en högtalare kan man ju variera resistansen över spolen och därmed Q.
Kanske ger lite intressanta möjligheter att använda mindre bakkammare och få bättre anpassning men fortfarande behålla resonansfrekvensen. Lite svårt att simma dock. |
Frode |
Posted - 2011/02/01 : 21:44:14 Litt fra mitt system. Først Directivity 0 deg for hornet(1Pi):
Combined response(1Pi):
Måling med Audiolense fra lytteposissjon(4-5m):
Til slutt et bilde av høyttalerplassering:
Frode
|
Fuling |
Posted - 2011/02/01 : 20:39:28 Midbashorn med portad kammare har jag funderat och torrsimmat en del kring, med varierande resultat. Skulle man kunna böja portarna och smeta ut resonanserna lika som i tappade horn? |
PetterPersson |
Posted - 2011/02/01 : 19:47:22 quote: Vid högre frekvens borde ev. utsläckning alt. addering ske. Funderingen var att dessa borde på verkas av dämpningen. Mao skulle lämpligt applicerad dämpning fungera som lågpassfilter om teorin är riktig.
Jo, men det var ju det jag menade med portresonanser. Utan dessa resonanser hade ju inget högfrekvent jox kommit ut och allt hade varit frid och fröjd
Dämpmaterial kan hjälpa lite, men det är avsevärt viktigare att porten börjar på rätt ställe i lådan där porten inte exciteras av de frekvenserna. Asto har labbat lite med detta i vanliga basreflexlådor. |
PetterPersson |
Posted - 2011/01/30 : 19:10:42 Portresonansen kommer sjunka i och med den skenbart ökade volymen. Inget annat kommer hända om man bortser från reflexer från kammaren och portresonanser. Erfarenheter från andra basreflexkonstruktioner säger att det kommer låta mindre bongotrumma om dämpmaterial används. |
reVintage |
Posted - 2011/01/30 : 18:59:12 quote: Dämpmaterialet kommer öka volymen i bakkammaren, isotermisering och förhindra reflexer från bakvägg ut genom membranet igen. Om 350-500 Hz beror på portresonanser är man rökt iallafall
Tror du missuppfattade min fundering. Det gällde inte resonanser eller reflexer i port eller låda, även om dessa självklart påverkar egenskaperna. Frågan är om och hur den kombinerade återgivningen från horn och port påverkas av dämpmaterial i det aktuella området. |
more10 |
Posted - 2011/01/30 : 17:59:50 quote: Jag hoppas att det finns fler än jag som är intresserad av nybörjarfrågor. Det är nämligen en aning genant att behöva ställa dem...
Du behöver inte skämmas. Om alla visste allt redan så fanns det ju inget behov av ett forum. Se det som att när man är tvungen att förklara något så lär man sig av detta, och om någon kommer med en tokig förklaring så kommer Petter att korrigera :-). Själv är jag glad nybörjare, har bara byggt ett tappat horn än så länge, men har funderat ganska mycket på konstruktionsproblemen.
quote: När man simmar i Pi-space, (dvs högtalare vid vägg) förutsätter hornresp att hornets mynning är i samma plan som väggen?
Antagligen är det väl så att hornresp förutsätter att hornet inte är i samma rum, men att placera hornet i samma rum är en bra approximation. För frekvenser över 300 Hz så kommer hornet att påverka spridningen.
quote: P.s.s. vilka är förutsättningarna för sim av horn i hörn? (0,5Pi-space) Jag gissar att detta är orsaken varför man simmar i 2Pi? Även ett veckat horn kommer ju att bli några dm djupt...
Man simmar i 2Pi när man vill ha ett golvplacerat horn. Man vill ha ett golvplacerat horn för att det är väldigt svårt att konstruera hörnhorn och vägghorn. Har du plats ska du definitivt bygga raka golvplacerade horn. Det är manligt med stora högtalare :-)
Här har du lite inspiration till klassiska hörnhorn:
http://www.volvotreter.de/khorn.htm. Klipsch K-horn (Korner horn?). Det finns massor av intressant läsning på Volvotreters hemsida.
http://www.audioheritage.org/html/profiles/jbl/hartsfield.htm. Hartsfield. Detta horn satte JBL på high end hifi i slutet av 50-talet.
Tydligen ska Klipsch ha för klent material i orginal, Hartsfield var bättre konstruerat. Hartsfield låter inge vidare enligt ryktet. Jag tror att ett av problemen med Hartsfield är att det försvinner en oktav eller så mellan bashornet och mellanregisterhornet. |
PetterPersson |
Posted - 2011/01/30 : 16:58:08 quote: Petter!
Vi har ju tidigare diskuterat Altec hornreflex kompromissen. Dessvärre kan man ju inte addera låddämpning då man kör den här typen av låda i Hornresp. Hur långt ner i frekvens tror du dämpningen påverkar "Combined response". Har lite "nastyness" i området 350-500Hz. Dessutom skulle m,an gärna vilja köra "Directivity" tillsammans med "Combined Response".
Jag har iofs MJKs Mathlab-applikationer som tar hänsyn till dämpning men har aldrig kört horn i dessa.
Dämpmaterialet kommer öka volymen i bakkammaren, isotermisering och förhindra reflexer från bakvägg ut genom membranet igen. Om 350-500 Hz beror på portresonanser är man rökt iallafall
quote:
En liten brasklapp för kompressionen, Petter har lite andra idéer. Minns inte vad vi kom fram till vid den diskussionen. Värt att notera är iaf att ju högre kompression, desta längre horn.
Jag ser på det här med kompression som ett sätt att anpassa elementet till hornet. Efter diverse egna försök med kompressioner upp till faktor 4 med en 12:a i tappat horn med 50 gram massa är jag inte ett dugg rädd för att öka kompressionen. Högre kompression betyder inte per automatik längre horn, det beror ju på hur stort elementet är. en 15" med 4 ggr kompression blir ju kortare än en 10:a med 2x kompression... Jag anser att man ska bygga med den kompression systemet själv "vill". Speciellt för hemmabruk är det nemas problemas. |
reVintage |
Posted - 2011/01/30 : 14:35:12 quote: Kom ihåg att alltid välja Tools, Directivity Response 0grader. Hornresp svarar med utgångsSPL-plotten hur ljudet ser ut i genomsnitt i alla riktningar från mynningen.
Missa inte Petters instruktion ovan! |
markusA |
Posted - 2011/01/30 : 14:27:06 Det ser jättebra ut. :) Jag hoppas att det finns fler än jag som är intresserad av nybörjarfrågor. Det är nämligen en aning genant att behöva ställa dem... När man simmar i Pi-space, (dvs högtalare vid vägg) förutsätter hornresp att hornets mynning är i samma plan som väggen?
P.s.s. vilka är förutsättningarna för sim av horn i hörn? (0,5Pi-space) Jag gissar att detta är orsaken varför man simmar i 2Pi? Även ett veckat horn kommer ju att bli några dm djupt... |
reVintage |
Posted - 2011/01/30 : 13:11:29 Testa att spara i *.PNG istället. Då brukar det bli ännu mer läsbart. |