HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tappat horn med 2 * Beyma 12LX60V2

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Fredrichc Posted - 2011/01/03 : 16:02:02
Nytt år och nya ansatser!

Då mitt förra projekt gick åt skogen (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78900) så har jag fått lägga lite tankemöda på ett (förhoppningsvis) bättre koncept.

Just nu lutar det åt en integrerad tv-bänk med 2 st tappade horn inbyggda i bänken. Valet av element föll på Beyma 12LX60V2 som verkar sjukt bra i små tappade horn Jag skulle uppskatta synpunkter på vald konfiguration och kanske lite tips på vägen

Vad händer exempelvis om jag väljer att, såsom på nedersta bilden, välja att ha öppningen ned mot golvet?

Nedanstående är hur jag tänkt mig utseendet. Ber om ursäkt för mina Sketchup-skills

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Mathias på Öckerö Posted - 2011/02/07 : 21:48:37
Ja? 12" Beyma kanske är "lagom"...
Guru Posted - 2011/02/06 : 22:30:36
Hur har det gått med detta TH ? Kommer det en slutgilting simulering klar för att byggas ?
PetterPersson Posted - 2011/01/07 : 16:12:31
Intressant tanke asto, men i ett rent subhorn har det marginell
betydelse. Ska det upp över 100 Hz börjar det få lite betydelse,
större skillnad blir det med större element. Det kan dock till och
med vara en fördel att elementet sitter läng med hornet och inte
har en sådan gång som du visar eftersom högre frekvenser alstrade
från konen (läs distorsion) kommer till viss del släcka ut sig
själv efter som de kommer i olika fas från olika ställen på konen.

Frerichc, din sista simulering är på väg åt helt rätt håll. Bra
jobbat. Lite större hängmatta vill jag ändå ha, sen är vi hemma
Grupplöpstiden ökar eftersom knäet vid avstämningsfrekvensen blir
skarpare. Detta är helt i sn ordning men i det byggda hornet kommer
ju tonkurvan att ha jämnats ut i och med vecket, så det byggda
hornet kommer bli om om du hade simuelrat med en snyggare tonkurva.
asto Posted - 2011/01/07 : 12:20:50
Ni får ursäkta min enkla skiss Jag har aldrig testat detta men funderar på att göra det till mina frontladdade horn.

Fredrichc Posted - 2011/01/07 : 11:34:00
Hej Asto, jag är inte helt säker på att jag förstår hur du menar. Jag är med på att S1 ska vara så nära elementet som möjligt, vilket är lite mera än radien på elementet, i mitt fall 16.2 cm. Eller har du något trick som gör att man kan komma ännu närmare S1?
asto Posted - 2011/01/07 : 11:28:45
Angående förbättrat impulsvar så bör elementet vara så nära S1 som möjligt. Om man monterar elementet bakifrån på mellanskivan. Gör ett rektangulärt hål som motsvarar arean på S1 placerat vid centrum av elementet och låter hornet börja där. Skulle inte det kunna fungera?
Fredrichc Posted - 2011/01/07 : 11:09:29
Så, nu börjar det nog likna något tror jag. Ny simulering, kanske en av de sista? Jag har nu fått med en liten hängmatta och har dessutom förskjutit hornets början så att L34 hamnar på 0.1 och inte negativt. På köpet fick jag då en Helmholtz att leka med om andan faller på

Horngången är nu 410 cm och totala längden på TV-bänken ligger på cirka 230cm. Nu har Group Delayen ökat markant, är det ett reellt problem eller kan jag blunda för det?

PetterPersson Posted - 2011/01/06 : 17:57:40
Nej, det går inte. Du får sätta den till 0,01 och hoppas på att det inte kommer skilja allt för mycket i den byggda versionen.
Fredrichc Posted - 2011/01/06 : 17:50:05
Ok då tar jag och skippar att ha S1 till 1 i fortsättningen med då!
Tyvärr kan jag inte ha mynningen åt sidan av olika skäl, så jag får försöka lära mig att simulera med negativt L34 istället. Fast hur sjutton då? Jag har försökt och googlat men lyckas mycket dåligt. Har du möjligen något tips?
PetterPersson Posted - 2011/01/06 : 16:24:48
Ja, vi höll på med det förut och hade S1 till 1, men i realiteten tror
jag det kvittar faktiskt. Jag hade byggt som på sista skissen om jag
skulle bygga nytt nu. Du bör ha 2-3 dB hängmatta med den veckning du
har nu. Låt gärna mynningen vara åt sidan, som more10 skrev. Annars
får du simulera med negativt L34.
Fredrichc Posted - 2011/01/06 : 15:01:51
Som jag förstått det så är det ett vanligt sätt att föbättra impulssvaret att dra S1 mot 0 på det vis jag har gjort. Exempelvis Dahlbergs version har just en sådan S1. Sen om det är dåligt för elementet i längden, det har jag faktiskt ingen aning om.
Mickel-mackel Posted - 2011/01/06 : 14:20:59
Ska (kan?) verkligen L12 gå från 1 cm?
Blir inte kompressionen för stor och får konen att "kantra".
Fredrichc Posted - 2011/01/06 : 13:07:27
Mycket stort tack för allas engagemang!!

Jag har nu simulerat en variant som mer liknar Dahlbergs version. Volymen på lådan tredubblades(!) och längden på hornet blev ungefär dubbelt så långt. Med tanke på att vi faktiskt har en mycket liten tv så får jag nog satsa på ett element istället för två om jag ska stämma den så djupt. Sen borde jag också hantera längden på hornet i tidsdomänen, det är något jag inte har möjlighet till idag men som jag får lösa senare.

Angående vilka högtalare jag ska matcha hornet mot så är svaret; de finns inte idag. Jag gör om allt med nya huset och då börjar jag med det roligaste :) Så jag kommer alltså ha möjlighet att kompensera hornet med mer eller mindre kapabla frontar. Helst vill jag dock hålla ner storleken på dessa. Tanken är att de dessutom ska kunna stå på bänken.

Vad gäller Group Delay så har den försämrats något, iaf om man jämför frekvens för frekvens. Nu är toppen lite längre ner i registret, något som borde vara positivt?

Simuleringen blev riktigt fin med nya Beyman tycker jag, det som jag slogs av direkt var att impulssvaret ser mycket trevligare ut med den djupare avstämningen, någon som har en idé om varför?

Veckningen "måste" göras på nedanstående vis för att inte tappa formatet på TV-bänken. Bänken blir med nya simuleringen ca 200cm * 35 * 50. Det jag nu undrar är om jag borde simulera med hängmatta på grund av veckningen?

(Strunta i den högra öppningen mot golvet, den finns itne men jag och Sketchup är inte vänner ännu)

PetterPersson Posted - 2011/01/06 : 10:55:31
Vi med tjockTV är ett utdöende släkte
DahlbergAudio Posted - 2011/01/06 : 00:26:33
Blir nog rätt så knepigt att få ihop det till en tv-bänk
med två sådana här

PetterPersson Posted - 2011/01/05 : 20:26:41
quote:
Jag tycker också att du ska stämma av lite djupare. Hade inte Dahlberg hittat nån bra medelväg?

Jo, jag fick också den uppfattningen. Ritning finns ju dessutom redan fast till den äldre elemenvarianten.
Mickel-mackel Posted - 2011/01/05 : 17:24:42
Jag har inte kommenterat group delayen än ...
Du har ju fått rätt låga och bra värden vid högre frekvenser.
Kan du få ner den något vid 37Hz-toppen så är det bra. Antagligen ingen katastrof nu heller.

Angående avstämningen så tycker jag det måste bero lite på vad hornet ska samsas med.
Vad ska spela som toppar?
Bernt Jansson Posted - 2011/01/05 : 17:23:45
Jag tycker också att du ska stämma av lite djupare. Hade inte Dahlberg hittat nån bra medelväg?
Fredrichc Posted - 2011/01/05 : 17:04:15
Bernt: Ja, jag får snart skriva att det är en total kopia av ditt horn
Hornet kommer inte stå mot väggen som är 3.7, men ganska nära ena hörnet på den 12m långa väggen. Så ena änden av hornet hamnar cirka 1 meter från hörnet, men det är en dörröppning där också.

Petter: Jo, det har du helt rätt i. Fokus är dock på musik och film-muller är inte så högt prioriterat. Hellre mer attack än avgrundsdjup
(Bästa hade kanske varit om man med ett enkelt handgrepp kunde växla mellan dessa lägen)
Bernt Jansson Posted - 2011/01/05 : 16:53:36
Ska den stå mot väggen som är 3.70?
PetterPersson Posted - 2011/01/05 : 16:46:41
Det är ju ett smidigt formt, men du kommer knappast att få någon
djupbas. Ska den vara TV-bänk så skulle jag iallafall vilja kunna
se på film med behållning med basen inkopplad. Vi alla tycker
olika, men jag ser gärna att -10 dB (simulerat) ligger på 20 Hz.
För dig med stort rum bör du sikta på ca -5 dB @ 20 Hz. Svårare att
få till? -Ja. Inget är enkelt.
Bernt Jansson Posted - 2011/01/05 : 15:59:22
Nu är det ännu mer likt mitt, fast med rak innervägg i stället för min snedställda.
Fredrichc Posted - 2011/01/05 : 15:18:36
Nu har jag funderat lite till och kommit fram till att jag nog ska stämma av hornet lite högre! Jag har dessutom simlerat en helr rak version och jag tror jag gillar tanken på att bygga den så.

Kanske lite högt Q-värde men vid simulering med 1Pi så ser det bättre ut. Då jag inte har hörnplacering av hornet så tror jag att det blir ok.

Jag har även läst in mig på push-pull konfigurerade TH-konstruktioner (tack more10!) och ser att det finns fördelar med det. För att få till de yttre fysiska måtten så att det passar till min tv-bänk så har jag funderingar på om nedanstående principskiss skulle ge samma eller liknande egenskaper? Förlusten är att jag måste spela i mono, men jag har ändå tänkt dela vid max 80Hz så det är egentligen inte något problem.

Bilden visar hornet underifrån. Tyvärr får jag nog skicka ner öppningen mot golvet (för övrigt ett bjälklagsgolv) för att fortfarande få grönt ljus för bygget :)

Hela skapelsen är nu på totalt 122 liter netto

Edit: Rummet som spelas i är 12x3.7x2.2
PG Jeppsson Posted - 2011/01/04 : 19:37:12
Den här tråden kommer jag att hålla ett öga på.........

PG
PetterPersson Posted - 2011/01/04 : 19:05:23
Jag tror som du.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000