HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur lagar jag kanten på basen?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
weedo Posted - 2010/12/18 : 17:12:51
Jag har köpte ett par ScanSpeak 15W/4531G00 för en billig peng. Dom är helt ok så när som på att förra ägeren satte en skruvmejsel i kantupphängningen. Det är dock en "snygg" skada då inget har lossnat helt. Det ser ut som det borde gå bra att laga och få dit den lilla "läppen" igen.

Frågan är bara hur jag bäst fixar skadan... Kanske jag bara kan fast hålla den lilla "läppen" och fästa med lämplig lim? Materialet i kanten är gummi (som en slang till en cykel ungefär). Jag har hittat dessa lim i affären. Kan det funka?

Grejen är ju att limmet ska hålla bra men aldrig torka och bli stelt.

Är det någon som har fixat något liknande?
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
weedo Posted - 2010/12/22 : 09:34:32
Hmm... nu har jag en hel räcka med förslag. Alla verkar vettiga.

Liquisole
kontaktlim
packningsklister
Cyanoakrylat (superglue eller Loctite 406)
Sikaflex
vulklösning
Liwell Fäst & Fogmassa

Ett nytt element kostar dryga 2.000 så jag ska nog testa lite innan jag ger mej på det riktiga. Det är ju en rätt knepig grej att limma. Samtidigt som limmet måste vara starkt och klara vibrationer och rörelser så får det ju aldrig torka och/eller bli sprött.

Jag ska försöka få tag på någon tunn gummiduk som jag kan experimentera med. Kuntze har ju en massa sån't. Jag behöver nog duken som förstärkning också.
Nygga Posted - 2010/12/19 : 17:39:42
Fäst o fogmassa, denna är elstisk http://www.liwellkemi.se/fastofogmassa.html. Jag brukar använda denna vid limning av diverse prylar.
Gubben i Kalmar Posted - 2010/12/19 : 10:48:40

Om det är "gummi".

Använd vanligt "vulklösning",
klister du använder när du fixar
punkor på cyklar. (Stall-tips)
RuneStone Posted - 2010/12/19 : 10:30:38
Har för mig jag köpte mitt packningsklister på OK/Q8
Mr. Pink Posted - 2010/12/19 : 09:31:54
Loctite 406 Ca-lim gjort för plast och gummi.
weedo Posted - 2010/12/18 : 23:59:36
Var kan man hitta packningsklister? Hos Mekonomen eller liknande?

En annan idé jag kom på är Sikaflex, dvs silicon av det slag man använder på båtar. Det lär ju i alla fall hålla sina elastiska egenskaper länge. Här är ett exempel:

SIKAFLEX 291i SVART TUB 100ML Elastiskt 1-komp. polyuretanbaserat lim-, tätnings- och fogmassa. Slip- och övermålningsbar efter uthärdning samt stöt- och vibrationsdämpande. Väder- och saltvattenbeständig. Skinnbildningstid ca 60 min. Härdningshastighet ca 3 mm efter 24 tim. Lösningsmedelsfri.

FForsman Posted - 2010/12/18 : 21:41:04
Jag skulle kanske sätta mitt hopp till Cyanoakrylat. Brukar funka bra på gummi.

/mvhff
RuneStone Posted - 2010/12/18 : 20:26:25
liquisole har jag också dåliga erfarenheter av. tycker också det blir för hårt. Det absolut bästa jag använt är packningsklister..
Blir ungefär som silikon.
Mickel-mackel Posted - 2010/12/18 : 18:04:31
Jag kan ha fel.
Jag hade lite liquisol på några gummistövlar för typ 20 sedan, så jag kan ha glömt hur hårt/mjukt det var.
weedo Posted - 2010/12/18 : 17:56:47
Tack för tips!
quote:
Liquisole tycker jag blir för hårt.

Jag testade med lite Liquisole på en yta. Det är nu ca ett dygn gammalt och inte ens i närheten av hårt men fäster mycket bra på utan. Det är som en gummifilm. Hur lång tid tar det innan det blir hårt?
Mickel-mackel Posted - 2010/12/18 : 17:19:47
Liquisole tycker jag blir för hårt.

Jag skulle provat kontaktlim. Först försökt få de ytterst smala kanterna att hålla ihop lite.
Sen lagt ytterligare ett tunt skikt kontaktlim ovanpå.

Men har du någon skrotad högtalare med skumgummikanter kan du klippa ut en liten lagningslapp.
limma tunt med kontaktlim på bägge sätta dit efter det blivit yttorrt.
(som kontaktlim-instruktionerna säger).

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000