HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur lagar jag kanten på basen?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2010/12/18 :  17:12:51  Show Profile Send weedo a Private Message  Reply
Jag har köpte ett par ScanSpeak 15W/4531G00 för en billig peng. Dom är helt ok så när som på att förra ägeren satte en skruvmejsel i kantupphängningen. Det är dock en "snygg" skada då inget har lossnat helt. Det ser ut som det borde gå bra att laga och få dit den lilla "läppen" igen.



Frågan är bara hur jag bäst fixar skadan... Kanske jag bara kan fast hålla den lilla "läppen" och fästa med lämplig lim? Materialet i kanten är gummi (som en slang till en cykel ungefär). Jag har hittat dessa lim i affären. Kan det funka?



Grejen är ju att limmet ska hålla bra men aldrig torka och bli stelt.

Är det någon som har fixat något liknande?

Anders Cöster www.coster.se

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/18 :  17:19:47  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Liquisole tycker jag blir för hårt.

Jag skulle provat kontaktlim. Först försökt få de ytterst smala kanterna att hålla ihop lite.
Sen lagt ytterligare ett tunt skikt kontaktlim ovanpå.

Men har du någon skrotad högtalare med skumgummikanter kan du klippa ut en liten lagningslapp.
limma tunt med kontaktlim på bägge sätta dit efter det blivit yttorrt.
(som kontaktlim-instruktionerna säger).
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2010/12/18 :  17:56:47  Show Profile Send weedo a Private Message  Reply
Tack för tips!
quote:
Liquisole tycker jag blir för hårt.

Jag testade med lite Liquisole på en yta. Det är nu ca ett dygn gammalt och inte ens i närheten av hårt men fäster mycket bra på utan. Det är som en gummifilm. Hur lång tid tar det innan det blir hårt?

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/18 :  18:04:31  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag kan ha fel.
Jag hade lite liquisol på några gummistövlar för typ 20 sedan, så jag kan ha glömt hur hårt/mjukt det var.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/12/18 :  20:26:25  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
liquisole har jag också dåliga erfarenheter av. tycker också det blir för hårt. Det absolut bästa jag använt är packningsklister..
Blir ungefär som silikon.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/12/18 :  21:41:04  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag skulle kanske sätta mitt hopp till Cyanoakrylat. Brukar funka bra på gummi.



/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2010/12/18 :  23:59:36  Show Profile Send weedo a Private Message  Reply
Var kan man hitta packningsklister? Hos Mekonomen eller liknande?

En annan idé jag kom på är Sikaflex, dvs silicon av det slag man använder på båtar. Det lär ju i alla fall hålla sina elastiska egenskaper länge. Här är ett exempel:

SIKAFLEX 291i SVART TUB 100ML Elastiskt 1-komp. polyuretanbaserat lim-, tätnings- och fogmassa. Slip- och övermålningsbar efter uthärdning samt stöt- och vibrationsdämpande. Väder- och saltvattenbeständig. Skinnbildningstid ca 60 min. Härdningshastighet ca 3 mm efter 24 tim. Lösningsmedelsfri.



Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Mr. Pink
Member

61 Posts

Posted - 2010/12/19 :  09:31:54  Show Profile  Visit Mr. Pink's Homepage Send Mr. Pink a Private Message  Reply
Loctite 406 Ca-lim gjort för plast och gummi.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46763
36-elements Line Array

Edited by - Mr. Pink on 2010/12/19 09:32:16
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/12/19 :  10:30:38  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Har för mig jag köpte mitt packningsklister på OK/Q8

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/12/19 :  10:48:40  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Om det är "gummi".

Använd vanligt "vulklösning",
klister du använder när du fixar
punkor på cyklar. (Stall-tips)


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2010/12/19 :  17:39:42  Show Profile Send Nygga a Private Message  Reply
Fäst o fogmassa, denna är elstisk http://www.liwellkemi.se/fastofogmassa.html. Jag brukar använda denna vid limning av diverse prylar.

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2010/12/22 :  09:34:32  Show Profile Send weedo a Private Message  Reply
Hmm... nu har jag en hel räcka med förslag. Alla verkar vettiga.

Liquisole
kontaktlim
packningsklister
Cyanoakrylat (superglue eller Loctite 406)
Sikaflex
vulklösning
Liwell Fäst & Fogmassa

Ett nytt element kostar dryga 2.000 så jag ska nog testa lite innan jag ger mej på det riktiga. Det är ju en rätt knepig grej att limma. Samtidigt som limmet måste vara starkt och klara vibrationer och rörelser så får det ju aldrig torka och/eller bli sprött.

Jag ska försöka få tag på någon tunn gummiduk som jag kan experimentera med. Kuntze har ju en massa sån't. Jag behöver nog duken som förstärkning också.

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000