HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Oscilloskop skall inhandlas

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
more10 Posted - 2010/12/08 : 15:05:52
Jag "behöver" ett oskilloskop för mätning av förstärkare.

Jag har kollat vad som finns på elfa. Jag tycker PC-oscilloskop verkar vettigt, det borde ju bli billigare utan display på själva skåpet. Pico ser ju trevliga ut, men dom har bara 8 bitars upplösning. Dessutom levereras dom utan probe. Sen finns ju Velleman, men jag litar inte riktigt på deras kvalitet.

Så jag har börjat titta efter begagnade skåp också. Frågan är bara hur mycket prestanda man behöver. Så jag vänder mig till forumet för att få lite råd från er som har lite mer erfarenhet än mig.

Kraven (som jag behöver hjälp med):
* PC?/Analogt?/Digitalt?
* 2? kanaler
* 400V mätområde.
* 10? MHz
* 100? ms delay (PC eller Digitalt)

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
more10 Posted - 2010/12/10 : 07:54:31
quote:
http://stores.ebay.com/mib-instruments



quote:
270,00 GBP säljs för
3 051,86 SEK



Moms och tull tillkommer förstås.
mr. Triatic Posted - 2010/12/09 : 23:28:01
quote:
Men med svensk garanti.

Japp....eller köp två så har du alltid en som fungerar

http://stores.ebay.com/mib-instruments
more10 Posted - 2010/12/09 : 22:08:06
quote:
i listan ovan så kostar samma Rigol 6300.-


Men med svensk garanti. Köper man från USA så är det ingen garanti tyvärr. Det är fortfarande bästa pris/prestanda.

http://www.pricerunner.se/pl/346-93023103/Goer-det-sjaelv-tillbehoer/Rigol-Digitalt-oscilloskop-DS1052E-priser?ref=redirect&q=rigol%20ds1052e&search=rigol%20ds1052e&other_hits= &sort=4. 10% rabatt hos Conrad fram till 1/1. 6295 - 630 = 5665 kr.

http://www.instrumentcenter.se/?contentpage=showproduct&id=2952&kategori=115. 4795 exkl moms = 5994 kr.

http://www.eevblog.com/2009/04/05/full-review-of-the-rigol-ds1052e/. Full review of the Rigol DS1052E.
mr. Triatic Posted - 2010/12/09 : 21:36:46
Jag citerar mig själv igen:
quote:
Jag köpte ett DSO från Rigol på ebay, http://www.rigolna.com/products/digital-oscilloscopes/ds1000e/ds1052e/
inklusive frakt blir det strax under 3500.- -svårslaget



i listan ovan så kostar samma Rigol 6300.-
more10 Posted - 2010/12/09 : 21:28:04
Priser utan moms. RIGOL är en stark kandidat.

Namn                 |Pris|Uppl|Kan|Bandbredd|Samp rate|FFT|Probar|Minne k|Garanti
=====================+====+====+===+=========+=========+===+======+=======+=======
RIGOL DS1052E        |5040|8   |2  |50 MHz   |1 GS/s   |ja |2     |1000   |3 år
VOLTCRAFT DSO-4022   |4000|    |2  |25 MHz   |250 MS/s |   |2     |4      | 	
TEKTRONIX TDS1001B   |6600|8   |2  |40 MHz   |500MS/s  |ja |2     |2 x 2,5|5 år
LeCroy WAVEACE 101   |6150|8   |2  |40 MHz   |500MS/s  |ja |2     |4      |	
GW Instek GDS-2062   |8850|8   |2  |60 MHz   |1 GS/s   |   |      |       |
Agilent DSO1002A     |8300|8   |2  |60 MHz   |2 Gs/s   |   |      |2 x 10 |	
UNI-T UTD2102C       |8741|    |2  |100 MHz  |500 MS/s |ja |2     |2 x 512|	
TEKTRONIX TDS2001C   |8200|    |2  |50 MHz   |2 Gs/s   |ja |2     |       |
TENMA 72-8225        |3660|    |2  |40 MHz   |500 MS/s |ja |      |1024   |	
B&K PRECISION BK2530 |4650|8   |2  |25 MHz   |250 MS/s |ja |      |2 x 4  |	
Gaffa Posted - 2010/12/09 : 20:52:12
quote:
Enligt min personliga åsikt så är både prestanda (främst brus) och handhavande (vettiga knappar och reglage; jag tycker INTE om att behöva använda en mus och tangentbord när jag mäter) bättre för ett analogt skåp i den prisklassen.

Kan nog säga att du och jag är på samma våglängd angående detta...


f95toli Posted - 2010/12/09 : 16:35:33
quote:
Det verkar inte finnas några digitala skåp under 10000 kr som har mer än 8 bitar. Det är ju lite märkligt med tanke på att 10-bitars kostar ungefär som 8-bitars. Minne är ju inte heller särskilt dyrt.


Det beror som sagt på att det normalt inte behövs mer än 8 bitar (en del av de skåp jag använder på jobbet kostar betydligt mer än 10 000 kr; de är forfarande 8 bitar).
Man använder ju som sagt normalt inte oscilloskåp för precisa mätningar utan snarare för att kunna se hur vågformen ser ut, så allt söm behövs är en A/D omvandlare med tillräckligt med bitar för att kunna placera ut pixlar på skärmen. Tänk också på att det är 8 bitar per mätområde; det sitter ju förstärkare före A/D omvandlaren och genom att variera förstärningen (dvs skruva på V/DIV knappen) så varierar man också förstärkningen (eller kanske till och med dämpar signalen) så att alla 8 bitarna används.

Visst går det att öka antalet bitar en del men det blir dyrt och (själv har jag en 10 MS/S 23-bitars digitizer i labbet; tokdyrt VXI-kort från HP) och de flesta är nog mer intresserade av bättre bandbredd.

f95toli Posted - 2010/12/09 : 16:27:19
Gaffa: Jo jag vet det (jag använder dagligen den typen av instrument); men det är stor skillnad mellan dessa och ett PC-oscilloskop för 2000 kr. Både vad gäller mjukvara och hårdvara.
Enligt min personliga åsikt så är både prestanda (främst brus) och handhavande (vettiga knappar och reglage; jag tycker INTE om att behöva använda en mus och tangentbord när jag mäter) bättre för ett analogt skåp i den prisklassen.



more10 Posted - 2010/12/09 : 16:21:13
quote:
Det enda negativa man kan säga om detta skåp är att det bara har 8 bitars vertikal upplösning. Eller är jag för petig?


Det verkar inte finnas några digitala skåp under 10000 kr som har mer än 8 bitar. Det är ju lite märkligt med tanke på att 10-bitars kostar ungefär som 8-bitars. Minne är ju inte heller särskilt dyrt.

Det är klass D-förstärkare som jag vill titta på. Så det lutar åt ett digitalt oscilloskop under 10000. Jag har gjort en liten marknadsanalys (några skåp från Elfa, Farnell och Conrad) som jag förhoppningsvis postar ikväll.
Gaffa Posted - 2010/12/09 : 14:58:54
quote:
PC oscilloskåp är jag inte alls förtjust i, personligen skulle jag hellre lägga de pengarna på ett begagnat analogt oscillosop med säg 10 MHz bandbredd.

Faktum är att många avancerade oscilloskop och spektrumanalysatorer från ex. Agilent idag är byggda på en PC: ett moderkort med Intelprocessor och ett Windows-baserat operativsystem. Jag har sett varianter med allt från Win-98 till Win-2000 och XP.
Gaffa Posted - 2010/12/09 : 14:53:40
quote:
Det enda negativa man kan säga om detta skåp är att det bara har 8 bitars vertikal upplösning. Eller är jag för petig?

Det beror på vad du hade tänkt att använda den till. Vid avancerad felsökning där du letar efter transienter, brus och andra störningar och vill zooma in mycket på en viss del av signalen, då kan det vara användbart med högre upplösning.

Men när man mäter vanliga signalnivåer genom att matcha en cursor mot en signal som man ser på skärmen, då är 8 bitar gott och väl tillräckligt, bättre än man ofta har på ett analogt oscilloskop.
f95toli Posted - 2010/12/09 : 14:48:29
"Problemet" med oscilloskop är att det i stort sett är omöjligt att specificera vad som är "tillräckligt" bra, det beror ju alldeles på vad du vill kunna göra med det så idealet är att ha några stycken att kunnna välja från...
"Mätning av förstärkare" är lite luddigt eftersom det ju också beror på VAD du vill kunna mäta: bara se hur signalen ser ut på olika ställen (låga krav på bandbredd, större krav på lågt brus och bra trigg); men vill du kunna mäta på klass-D förstärkare blir ju kraven de omvända (häg bandbredd etc).

Vill du dessutom ha "extra" funktioner såsom FFT (vanligt på moderna digitala skåp)? Ibland är det extremt användbart (även om inbyggd FFT aldrig är lika bra som en riktig spektrumanalysator).
"Bra att ha" är ju att kunna överföra/spara data till datorn via ex. USB, men det går ju bara att göra med digitala skåp.

Ett ljudkort kan aldrig ersätta en riktigt oscilloskop pga den begränsade bandbredden. PC oscilloskåp är jag inte alls förtjust i, personligen skulle jag hellre lägga de pengarna på ett begagnat analogt oscillosop med säg 10 MHz bandbredd.

8 bitar räcker i 99% av alla fall; faktum är att ocilloskop med mer än 8 bitar är extremt ovanligt (jag har aldrig sett något, även om jag antar att det finns). Även de dyraste instrumenten vi har på jobber är 8 bitar, man gör ju så gott som aldrig några egentligt mätningar med oscilloskåp (för det använder man multimetrar, DAQar eller digitizers)

Värt att tänka på är att ett dåligt modernt digitalt oscilloskop är betydligt sämre än ett gammalt men bra analogt skåp (eller för den delen ett nytt analogt skåp, de är oftast helt ok); jag använder ganska många olika modeller av oscilloskop på jobbet och enligt min erfarenhet så måsta man upp ganska rejält i pris för att de digitala skåpen ska vara bra (ex. avskyr jag de små Tektronix skåpen, trots att de ju kostar rätt rejält med pengar).

Det är inte alls ovanligt att vi har 20-30 år gammla oscilloskåp i samma rack som modern mikrovågsutrustning som kostar hundratusentals kronor, ibland är ett lågbrusigt analogt skåp precis vad som behövs.


(kanske ska tillägga att jag numera på jobbet mest använder ett Agilent DSO7000 skåp med 4 kanaler; jag är väldigt nöjd med det).
more10 Posted - 2010/12/09 : 14:24:09
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
RIGOL DS1052E. Det är ju en sån man vill ha!
--------------------------------------------------------------------------------



Jag säger ju det.....

Till det priset och med tanke på vad man får i prestanda så funderar jag nästan på att köpa ett till.


Det enda negativa man kan säga om detta skåp är att det bara har 8 bitars vertikal upplösning. Eller är jag för petig?
mr. Triatic Posted - 2010/12/09 : 07:30:43
quote:
RIGOL DS1052E. Det är ju en sån man vill ha!


Jag säger ju det.....

Till det priset och med tanke på vad man får i prestanda så funderar jag nästan på att köpa ett till.
more10 Posted - 2010/12/09 : 01:32:16
quote:

Titta gärna på eev's eminenta youtubesnuttar om oscilloskop, lärorikt!
http://www.youtube.com/watch?v=JTG6jWL0ZqA
se även hans review av pc-baserade oscilloskop om du nu väljer att köpa ett sådant så får du bra tips där!


Har kollat hans videor samt http://www.youtube.com/watch?v=sO5iGwHpmHc&feature=channel, där han öppnar en RIGOL DS1052E. Det är ju en sån man vill ha!

more10 Posted - 2010/12/09 : 00:59:19
quote:
du har inte skrivit din maxprislapp...
Jag köpte ett DSO från Rigol på ebay, http://www.rigolna.com/products/digital-oscilloscopes/ds1000e/ds1052e/
inklusive frakt blir det strax under 3500.- -svårslaget


Jag har inte satt en maxprislapp för jag tycker kraven är viktigare. Om ett nytt blir för dyrt så får det bli begagnat.

http://shop.conrad.se/websale7/RIGOL-DS1052E-DGT.-OSCILLOSKOP-50MHZ.htm?shopid=conrad-swe&act=product&prod_index=122422&cat_index=SHOP_AREA_17625_1113030. RIGOL DS1052E, 6300 kr hos Conrad, det är dubbla priset!
lennartj Posted - 2010/12/08 : 23:56:12
Mickel-mackel Posted - 2010/12/08 : 23:33:51
quote:
Med mina anspråkslösa krav duger Velleman PCSGU250 gott. Ca. 2500 SEK.

Kostar dessutom endast 1700:- idag på kjell.com
http://www.kjell.com/?item=48204&path=552500000,561000000
lennartj Posted - 2010/12/08 : 23:28:36
Med mina anspråkslösa krav duger Velleman PCSGU250 gott. Ca. 2500 SEK.
http://www.sagitta.se/handledning/60661%20Infoblad%20eng.pdf
Burken är ju mer än bara oscilloskop, funktionsgeneratorn har jag stor nytta av.
Ett annat plus är att USB1.1 duger, så jag har fått användning för en 8 år gammal laptop som jag funderade på att skrota.
Gubben i Kalmar Posted - 2010/12/08 : 21:55:12

Pix@

Hur "kalibrerar" man ett ljudkorts "skåp"?

Jag kör ett annat "kostabilligt" (gratis) "skåp",
"Soundcard Scope".
http://www.zeitnitz.de/Christian/scope

Det är klart att skickar jag på en signal på 1 Vac (peak)
så ska jag kunna läsa av 1 Vac(peak).

Men jag har en "spak" som det står "Amplitud [1/Div]".
Ska den stå på "1", under kalibreringen?


EDIT:
Jag slänger upp dämpningen också.

Funkar utmärkt.
pix Posted - 2010/12/08 : 21:07:18
Hej Rolf
Nja, riktiga instrument är bättre
Riktiga knappar och bättre bild.
Men ifrån inget så visst är detta värt att prova

Goggla på Visual analyser så hittar du säkert downloaden
Sen är det bara att koppla in en lämplig kabel till mickingången på ljudkortet, kallibrera VA mot en känd spänning och tura och köra
Vill du använda VA som en signal generator flyttar du bara kabeln till hörlursutgången på ljudkortet

Inte är det som ett riktigt instrumet inte, men testa så får vi se vad du tycker. Det kostar ju inget
Ev. kan ljudkortets kvalitet också vara en faktor vilken bandbredd man kan mäta.
Men bara för att följa en signal så funkar det fint

Har du ljudkort i stereo så har VA två kanaler för skåpet. Jag har bara testat en kanal dock

En skärmdump på VA:


/Lars

Rolf-san Posted - 2010/12/08 : 18:31:01
Du får förklara lite mer. Det här luktar ju gratis och bra dessutom.
pix Posted - 2010/12/08 : 18:23:26
Jag körde länge med "Visual analyzer" vilket är en gratis nerladdningsbar mjukvara till datorn.
Oscilloskop, spektrumanalysator, generator, viltmeter mm.
Allt via ljudkortet på datorn
Så det enda som man behöver komplettera med är en kabelstump (gärna skärmad) och en plugg från ett par gamla hörlurar.
Det är inte att jämföra med ett riktigt skop, men ofta vill man kanske bara veta om man har signal eller ej

Moderna digitala skåp är riktigt bra.
men de första tycker jag var långsamma och lite knepiga att tyda. Då använder jag hellre ett gamalt CRT-skåp (katod stråle).

Nu har jag ett gamalt 60Mhz Tektronix CRT-skåp vilket jag aldrig gått i taket på.
Precis lagom med finesser för min del.
Tyvärr har B-kanalen lagt av, men till dessa gamla trokärnare finns ju schema att ladda ner
Annars tycker jag HP´s skåp är väldigt fina, tyvärr också ofta lite dyrare än Tek.
Fast det är kanske en smaksak
/Lars

Edit
Exempel på Speckan i VA (minns inte vad jag mätt, tror det var bakrundsbruset när jag bytte till skärmad mätkabel via VA):


Exempel på skpået i VA (minns inte här heller, men vackert är det inte):


Edit II.

Om man lägger två seriella motvända diodpar i pluggen till ljudkortet, så har man begränsat insignalen (och tyvärr utsignalen) till 1,4Volt.
Då finns ingen risk att ljudkortet får för hög spänning.
Kan vara bra att kunna koppla bort dessa ibland då dioderna tillför lite 2H dist, om man skall mäta noggrant


mr. Triatic Posted - 2010/12/08 : 17:44:42
du har inte skrivit din maxprislapp...
Jag köpte ett DSO från Rigol på ebay, http://www.rigolna.com/products/digital-oscilloscopes/ds1000e/ds1052e/
inklusive frakt blir det strax under 3500.- -svårslaget

edit, 10MHz är lite gränssättande, 25 tycker jag är minimum även om du skall mäta audio, speciellt om du skall labba med klass-D eller -T.
Titta gärna på eev's eminenta youtubesnuttar om oscilloskop, lärorikt!
http://www.youtube.com/watch?v=JTG6jWL0ZqA
se även hans review av pc-baserade oscilloskop om du nu väljer att köpa ett sådant så får du bra tips där!
Egil Posted - 2010/12/08 : 16:38:31
Duger 9 bitar så fins denna.
http://www.softdsp.com/product/sds200a_03.htm

har kört min i 5-6 år o den funkar fint. Ingen superupplösning när man kör FFT men funkar..

Fins ju massa bara bestämma va för prisklass man vill lägga sig innom. tror jag betalade typ 8k men borde va klart billigare idag.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000