HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Funderingar kring vikta öppna bafflar

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Mattias S Posted - 2010/11/21 : 20:40:04
Satt och funderade över vilka eventuella, om några alls, problem som kan uppstå om man tar en stor baffel av given storlek och sedan viker den till en mer traditionell lådform förutom bakstycke då givetvis. Detta för att få ner storleken till en mer visuellt presentabel form.

Tankar och förslag om detta ?

Mvh // Mattias
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
jonasz Posted - 2010/11/23 : 22:46:55
Här är lite info angående basregistret. Ska tydligen vara en del effektivare (6 dB) än H-baffel.

http://www.musicanddesign.com/u_frame.html

http://www.musicanddesign.com/NaO-II-U-frame.html
tordnilsson Posted - 2010/11/23 : 21:18:34
Norske Forsman hade ett par modeller byggda enl principen "vikt dipol" för ett antal år sen, vet inte mycket mer om dessa annat än att de var dyra och fick rätt fin kritik i test i ngn tidning.
/Tord
PetterPersson Posted - 2010/11/23 : 17:27:40
En låda utan baksida = kvartsvågspipa.

Mycket bra om lådan är ett par meter lång men görs den kortare och
eq:as är det verkligen att gå över ån efter vatten. Bygg en hederlig
H-baffel istället om det är den extra massladdningen den medsvängnande
luften bidrar med du vill åt.
Egil Posted - 2010/11/23 : 16:33:04
Tycker då detta funkar ypperligt! men jag har aldrig testat med paralella väggar, då kan man säkert få liknande fenomen som man har i en lådhögtalare.
Fuling Posted - 2010/11/23 : 11:18:39
Till ren bas funkar det nog bra men när jag testade med en bredbandare blev det inte bra, hela den "öppna karaktären" från en öppen baffel gick förlorad men man fick ändå inte den bas man hade kunnat få från en riktig låda av samma storlek. Naturligtvis skiljer sig resultatet mellan olika element och konstruktioner men de gånger jag testat blev det aldrig bra.
markusA Posted - 2010/11/23 : 08:01:54
Denna typ av "vikt" baffel brukar väl användas för en del dipol-basar?
levande Posted - 2010/11/22 : 23:06:23
quote:
stoppar man i dämpmaterial för att ta bort dessa blir resultatet...skumt, i brist på bättre ord.


Fuling hur menar du nu då?
Jag har ju testat just detta och det funkade
Fuling Posted - 2010/11/22 : 23:01:13
Efter diverse praktiska prover måste jag nog hålla med Circlo här.
Veckar man ihop baffel till en låda utan bakstycke uppstår en massa konstiga resonansfenomen en bit upp i frekvens, stoppar man i dämpmaterial för att ta bort dessa blir resultatet...skumt, i brist på bättre ord.
Circlomanen Posted - 2010/11/22 : 06:33:37
Om du viker en baffel till en mer lådaktig form så får du resonanser och reflektioner mellan väggar. Luftmassan kan börja bete sig som en kvartsvågsresonator.

I djupaste basen så går det bra, bara du delar djupt och brant. I högre register är det dumt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000