HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Volym- och Tonkontroller

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Gastone Posted - 2010/11/06 : 14:31:02
Jag har sett lite olika schema där poten sitter antingen på ingången, på utgången och nånstans mellan ingångssteget och resten av kretsen.

Vill man då också, som jag, ha en "TAPE-out", så ska den väl sitta i det sistnämda tillsammans med ev. tonkontroller ?

Spelar det nån roll om volymen sitter efter tonkontrollerna ?

Och hur räknar man ut värdet på volympoten ? Trial by error !?

Nån som kan slänga in sina 2-cent..

Anledningen till frågan är att jag håller på att modifiera ett försteg med E88CC och/eller ECC82/83.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Gastone Posted - 2010/11/29 : 22:17:04
Tack grabbar. Jo, jag tar det lugnt numera(tror jag)...
Imperial Posted - 2010/11/28 : 19:19:12
Tjenare!

Jo! Ua är den korrekta benämningen.
Det är jag som slarvar med termerna.

B+ får man ju ifrån nätdelen.
Ua kan man ändra på utan att ändra B+.


Gastone:230/139[:0
]Dom menar att du ska ta det lugnt å inte stressa varken fysiskt eller psykiskt.

Jag hade 140/90 å med min medicin så har jag 125/75 å i mitt fall så var det för att förebygga migrän.

/
reVintage Posted - 2010/11/27 : 21:46:30
Oooops!
Krya på dig!
Gastone Posted - 2010/11/27 : 17:16:36
Hej på er...är tillbaka från akuten nu ... har legat sen i torsdags på medicinen för högt blodtryck, 230/139 !! Vad menar dom ?
reVintage Posted - 2010/11/22 : 19:03:37
quote:
väldigt känsliga för olika B+


Tjena,
Förutsätter att du menar Ua?
Imperial Posted - 2010/11/22 : 18:19:13
Tjenare!

Dom 88'or som du nämner är oftast utbytbara med varandra i audio sammanhang.
6922 har ibland getts lite bättre värden, men irl så vete fxxn.

En sak dom har gemensamt är att dom är låg Ohmiga å kan ha vissa kvalitets problem.
Ofta märkesberoende.

Det är säkrast å ha några av varje å prova när man skall bygga med 88 så att man kan utesluta ev problem.
Det gäller många andra rör åxå.
ECC88 familjen kan vara lite kinkiga å få tyst på om man ligger på gränsen till vad dom är specade för och dom är väldigt känsliga för olika B+.
Har man väl hittat rätta arbetspunkten å trimmat in hela kretsen så blir man belönad med välljud.

/
soundbrigade Posted - 2010/11/22 : 18:11:51
Du har ett litet bra rörprogram som hjälper dig leta rördata och ekvivalenter, TDSL PE från www.duncanamps.com.
Gastone Posted - 2010/11/22 : 09:08:36
Jag anade det, men bättre ställa dumma frågor än att ta för givet...

En dum fråga till:
Är 6DJ8 ingången ena halvan (U3=V1a) av samma rör som på utgången (U4=V1b)
eller...
ena halvan(V1a) + (V2a) av två rör för vänster resp. höger kanal ?

I min värld är 6DJ8, ECC88, E88CC, 6922 i princip samma rör!?
reVintage Posted - 2010/11/21 : 14:23:06
Det kan väl inte vara så svårt att räkna ut att R2/R3 är en 100k och R4/R5 en 500k pot.

Ang. matningspänning så är det inte svårt att ändra. Se till att du har 4-5mA Ia och 100-120V Ua.
Gastone Posted - 2010/11/21 : 11:43:56
"kunna se ut" ?
Ok, detta är alltså inte den slutgiltiga lösningen...nää, jag ser inga potar och HT är lite för hög för den givna trafon, kan iofs köpa en annan...och CCS också...
reVintage Posted - 2010/11/20 : 16:15:13
Så här skulle det kunna se ut:

Gastone Posted - 2010/11/20 : 12:19:39
OK! alt. 2 verkar vettig. Jag har schemat på fig. 12 sedan innan, och funderat lite på den, men med 10-band så blir det 19.5 rör... inte så kul.
Ska iofs flytta till ny lägenhet där hushållsel ingår, hähä.

Har lämnat lite EK-pinnar till snickeriet för fräsning till foder, för ramen till stegen. Alla mina DIY-prylar ska ha samma design =)
reVintage Posted - 2010/11/20 : 08:23:39
Återkommer när jag letat.

Sug på den här så länge:

http://gilmore2.chem.northwestern.edu/projects/equal_prj.htm br /

För att inte krångla till det för mycket så kan 1b alt. 2 vara alernativ. Ska spajsa dem med rör.
Gastone Posted - 2010/11/20 : 02:33:32
*bump*
Gastone Posted - 2010/11/16 : 11:21:25
Nu är jag på benen igen, någerlunda iaf...

LARS!
Har du ett schema på den skalade kretsen ?
Gastone Posted - 2010/11/12 : 11:08:26
Hurra, jag visste det! Tack Lars.

Jag har läst lite på nätet och kommit fram till att för att undvika parasitkapasitanser, så ska varje kontroller ska ha sitt eget drivsteg, alltså en "aktiv" kontroll. Detta kan ju vara en missuppfattning av mig, men det verkar vettigt.
Det är därför jag inte vill ha "Volym" & "Ton" tillsammans utan där finns ett steg imellan.
Men jag vet ju ingentig så er hjälp är guld värt. Just nu är jag förkyld som faen, sängläge med 40gr feber, men jag kollar här varje dag.
reVintage Posted - 2010/11/11 : 20:07:45
Som jag förstått är det 1ggr förstärkning som gäller. Har analyserat tonkontrollsteget som Anders visade. Med E88CC och "nerskalat" till 100k potar(samt div komponentjusteringar)tål steget mycket hård last. I princip samma som en CF.
Imperial Posted - 2010/11/11 : 19:55:12
Tjenare!

Jag har kört med 6SN7 åsså en Lundahl 1660 SE kopplad 4,5:1 som linje steg å det spelar bra.
Vill man ha tonkontroller så är det bara att ha dom innan röret.

1660 funkar även bra med ECC88.

Jag har även en Remus å den har liknande koppling som ditt första schema.

Dessa försteg har helt olika karaktär.
6SN7 med LL järn är mycket bra men kan bli lite väl ren å tråkig.
Remus'en däremot är roligare på rock å pop.

Nu har jag helt olika rör i dessa försteg så en jäförelse rakt av är inte rättvis.

Ett försteg som jag lade ner många timmar på att prova olika katod å anod motstånd var en variant på Remus med 2C51 å ECC88, med 88'an som CF å det lirade på riktigt bra.
88 är däremot känliga för B+ kontra anodförlust som CF.
Jag har även byggt med Pentoder som CF å det funkar mycket bra.

Jag kan inte säga att nån variant är bättre än den andra.
Bygg 2 varianter så kan du byta efter dags form


Lite OT

Jag har fått i uppdrag att kolla ett par studio burkar som brummar
Det är balanserat in å ut.
På ena "fasen" har man kopplat en dubbel ECC83 på 36V B+ medans den andra går rakt igenom burken.

Tillverkarn sa att det är nog det switchade nät agget som är för klent å därför brummar det.
Den ger 36V DC 1,5A

/
reVintage Posted - 2010/11/11 : 10:47:51
Lägg volymkontrollen direkt efter volymen. Den första "tube amp" måste vara en CF. Dessutom räcker troligtvis anodföljaren i tonkontrollen som utgångsteg. Antar att du vill ha 1 ggr förstärkning.

Spajsade tonkontrollen med E88CC igår och den är oerhört känslig för fg stegs utimpendans, som måste var LÅÅÅG. Skalade ner den till 100k pot och då kräver den ännu lägre Zsource. Ska testa med att lasta tonk. ikväll.

Har letat balanskontrller och det enda som verkar finnas i vettig(?) prisklass är Audio Note för ett par hundringar styck.
Gastone Posted - 2010/11/09 : 23:21:45
Tack Lars!

Förutsättningarna är:(önskamål)
Trafo 1sec: 244V
2sec: 10V
2st E88CC/6922 + nåt annat som buffer efter Volymkontrollen, ev ECC81/82/83/6N2P/6N6P och Baxandall tomkrets.
Volymen ska INTE sitta direkt tillsammans med tonkontrollen.
Typ blockschemat nedan.

Balance är dock inte nödvändigt...

reVintage Posted - 2010/11/09 : 13:50:19
Googlade och hittade "din" också. Om du använder AF på ingången också så slipper du ingångskondensator.

Har en annan idé men den kräver 12B4 alt. 6H30 på ingången.

Ska testa att skala ner allt till 100k potar och E88CC ikväll.

Det andra jag hittade var denna:



SRPP ECC83 kan ju bytas ut.

EDIT: Glömde nästan Audio Research:



Gastone Posted - 2010/11/09 : 10:06:40
Hittade en "enrörs" Baxadall

Jag skulle kanske använda denna kretsen istället då det är en PF, anode follower !?

Det går kanske att byta ut 12AX7 mot E88CC rakt av och bara ändra glödspänningen
Nån som kan ge en fingervisning vad jag bör byta för att anpassa...
Gastone Posted - 2010/11/08 : 15:01:29
Tack Lars.
Jag önskade att nån skulle rata det övre schemat då ideén är att använda bara ett(1) rör/kanal.

Då ska jag rita lite...

Jag har en idé att bygga tonkontrollen som en extern enhet, givetvis med rör den också, men det blir kanske onödigt mycke med anpassningar hit & dit...

EDIT: Vid närmare beräkningar för en rördriven 10-bands EQ går det åt ca 20 rör, så det skippar jag.
Jag trycker in en Baxandall...
reVintage Posted - 2010/11/08 : 12:12:23
Hej Anders!

Låt bli steget du har i första exemplet. Det har över 50x förstärkning samt hög dist i CF:n. Om man uttrycker sig milt kan man fråga sig om konstruktören har alla hästar hemma eller för litet hattnummer, om steget nu är avsett för linje.

Tape-out bör sitta före volymkontrollen.

Du behöver ingen katodföljare direkt efter CDn. Det är fullständtgt onödigt. En CD har lägre utimpedans än CFn. Mao behöver du normalt inget annat än en volymkontroll typ 10k ut till slutsteget.

Nackdelen är då att utimpedansen blir beroende på volymkontrollens läge. Detta medför dock att steget kan bli mer kabelkänsligt. Så CF eller AF är inget fel efter volymkontrollen. AF:n är nog bättre då man inte behöver ingångskondensator.

Gastone Posted - 2010/11/08 : 11:02:17
Aha, jag missförstod dig men det ligger nog utanför projektets användningsområde likväl som mina kunskaper i programmering och digitalteknik över lag. Men jag ska se vad jag kan hitta för lösningar...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000