T O P I C R E V I E W |
more10 |
Posted - 2010/09/02 : 17:15:53 Det går inte att få tag på JBL 2202H :-(
Så jag funderar på om det är värt att bygga ett 80Hz horn med PD121. http://www.precision-devices.com/showdetails.asp?id=8.
Dessutom är dom billigare än begagnade JBL :-). http://www.thomann.de/se/search_dir.html?xsid=604d80194cf778b5549532e86caa8b9f&sw=pd121
Är det någon som har prövat dessa element i midbashorn? |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
more10 |
Posted - 2010/09/07 : 00:46:13 Jag lägger upp en ny tråd med mina planer för 2202H, så inte rubriken blir missvisande. |
PetterPersson |
Posted - 2010/09/05 : 12:39:22 Visserligen blir det kortare, men då måste hornet ligga dikt an väggen och då får du problem med spridningen... |
more10 |
Posted - 2010/09/05 : 11:53:31 quote: Jag fick mycket bättre resiltat när jag vinklade mina middar rakt mot lyssningspos. Gav betydligt bättre tryck och homogenitet i ljudet.
Simulera alltid i 2pi av den anledningen.
Till att börja med ska jag göra ett försök med horn placerade vid en vägg, 1pi alltså. Dom blir typ 35 cm kortare än horn konstruerade för 2pi. Sen kan jag ju ställa 2 st sådana horn bredvid varandra om jag vill ställa dom fritt i rummet.
Jag håller på med en autocadritning för detta. Lägger upp den här innan jag sätter igång med att bygga. |
PetterPersson |
Posted - 2010/09/05 : 07:59:20 quote: Med constant directivity=0 så går e145 i princip spikrakt upp till 700 Hz. Om jag har förstått saken rätt så kommer ett sånt horn att låta finfint om man tittar rakt in i tratten. Vid 30 grader går det i princip rakt till 400 Hz. Jag har ju tänkt att ställa hornen vid höger och vänster vägg, så det kan ju fungera.
Japp, det stämmer. Jag fick mycket bättre resiltat när jag vinklade mina middar rakt mot lyssningspos. Gav betydligt bättre tryck och homogenitet i ljudet.
Simulera alltid i 2pi av den anledningen. |
more10 |
Posted - 2010/09/04 : 22:16:40 Med constant directivity=0 så går e145 i princip spikrakt upp till 700 Hz. Om jag har förstått saken rätt så kommer ett sånt horn att låta finfint om man tittar rakt in i tratten. Vid 30 grader går det i princip rakt till 400 Hz. Jag har ju tänkt att ställa hornen vid höger och vänster vägg, så det kan ju fungera.
2220H ökar med 3 dB från 80 till 400 Hz vid 30 grader. Det är väl inte helt orimligt. Fast elementens frekvenskurva sjunker nog några decibel på dessa oktaver.
2204H ökar med 2 dB från 80 till 500 Hz vid 30 grader. Vid 0 grader så ökar den med 5 dB mellan 80 och 700 Hz, men bara 2 dB mellan 80 och 300. Det är dessa element som jag tänker konstruera med till att börja med, för jag har handlat ett par av dessa idag!
Jag ska dela uppåt vid 300 Hz. Det gäller alltså att utforma hornen så att mittaxeln inte pekar för långt bakom lyssningsplatsen.
Tack Petter för att du lärt mig något nytt!
|
PetterPersson |
Posted - 2010/09/04 : 16:51:32 Ah, my bad... Directivity -> Response. Välj 0 grader. Då får du hur det kommer bli rakt frammifrån. Den kurva du får upp från början är en summering av all utstrålad energi.
Constant directivity är ett namn på horn som sprider alla frekvenser inom sitt arbetsområde på samma sätt. |
Fuling |
Posted - 2010/09/04 : 14:38:09 Hmm, nu verkar det råda lite begreppsförvirring här: Man simulerar väl antingen med constant directivity (vilket känns lite märkligt eftersom det väl kräver en särskild form på hornet?) eller går in på tools-directivity och väljer en vilken vinkel i förhållande till centrumaxeln man ska simulera i? Blir inte riktigt klok på det där, contant directivity är väl benäningen på en hornkonstruktion där man offrar nivå på högfrekvensen för att få jämn spridning över hela området. Om man å andra sidan väljer directivity= 0 grader så blir oftast resultatet för bra för att verka rimligt, man kan få väldiga bandbredder ur vilket slött element som helst. |
PetterPersson |
Posted - 2010/09/04 : 09:51:04 Vid SPL-grafen, gå in under tools och Directivity pattern har jag för mig. |
more10 |
Posted - 2010/09/04 : 09:40:28 quote: Du simulerar väl med "Constant directivity = 0 grader"?!
Den inställningen har jag inte hittat.
quote: Edgarhornet går upp till 500 hz innan tonkurvan börjar falla med E130. Uppmätt.
Då ska jag prova att simulera med E130 också. |
more10 |
Posted - 2010/09/04 : 09:38:36 quote: Förutsätter att kollat in www.volvotreter.de.
Det har jag. Är det nåt jag har missat? |
PetterPersson |
Posted - 2010/09/04 : 08:25:46 Du simulerar väl med "Constant directivity = 0 grader"?!
Edgarhornet går upp till 500 hz innan tonkurvan börjar falla med E130. Uppmätt. |
reVintage |
Posted - 2010/09/04 : 07:40:58 Förutsätter att kollat in www.volvotreter.de. |
more10 |
Posted - 2010/09/04 : 00:49:21 Jag får det inte att funka att länka till bilder på Lansing Heritage forum, här är länken till tråden där ifall någon vill se på simuleringsbilder: http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?29311-Best-JBL-driver-for-a-HiFi-80-Hz-horn/page2&p=294730#post294730
|
more10 |
Posted - 2010/09/04 : 00:29:43 quote: Det är inte att rekommendera att ha så låg bandbredd. Få gärna midden att gå upp till åtminstånde 400/600 Hz. Mitt förra midhorn gick upp till 550 Hz och jag delade 12 dB vid 500. Det gick bra men då räknade jag också in "baffelsteget" i filtret.
Jaha, då har jag fortfarande motstridiga konstruktionskrav.
15" går inte tillräckligt högt, utom JBL 2227H som går upp till 400 Hz. Det gick en 2227H på ebay i USA för 150$ idag, men dom är väl ganska ovanliga.
Det får väl bli dubbla 12" i mina horn istället.
Fast Edgar har väl löst detta med sina 80 Hz-horn? Hur högt går dessa med vilken sorts element?
|
more10 |
Posted - 2010/09/04 : 00:17:23 quote: Om man kör Hypex 0,6 hamnar man på 5,1:1 med en längd om dryga 160cm.
Stämmer ganska precis med min simulering. PD.121 alltså. |
more10 |
Posted - 2010/09/04 : 00:14:45 quote: Nej, övre gränsfrekvens beror på membranets massa och magnetens styrka i kombination med kompressionsgraden
Jag uttrycker mig väl lite otydligt. De 15" jag har simulerat har alla en övre brytpunkt på 300 Hz. De 12" jag har simulerat har en över brytpunkt på c:a 500 Hz. Det beror väl på att 12" har mindre massa i konerna än 15". |
reVintage |
Posted - 2010/09/03 : 22:24:42 Tumregeln 2:1 gäller snarare bashorn. Low-midar tål säkerligen högre ratio. Kompressionsdrivers har ofta 10:1. 121:an hamnade högt, om jag inte missminner mig så hamnade den någonstans vid 30-40:1 med ren exponential. Om man kör Hypex 0,6 hamnar man på 5,1:1 med en längd om dryga 160cm. |
PetterPersson |
Posted - 2010/09/03 : 20:07:32 quote: 15" har lägre övre gränsfrekvens än 12".
Nej, övre gränsfrekvens beror på membranets massa och magnetens styrka i kombination med kompressionsgraden
quote: Kommer det att fungera att dela vid 300 Hz (24 dB Linkwitz-Riley) när brytpunkten för hornet är 300 Hz?
Det är inte att rekommendera att ha så låg bandbredd. Få gärna midden att gå upp till åtminstånde 400/600 Hz. Mitt förra midhorn gick upp till 550 Hz och jag delade 12 dB vid 500. Det gick bra men då räknade jag också in "baffelsteget" i filtret. |
more10 |
Posted - 2010/09/03 : 18:40:33 quote: Vill man få kortare horn får du titta på större element, 15" eller använda flera element och låta dem mynna i samma horn.
Det har jag också upptäckt igår. Det går också designa horn för kvartsrymd, det vinner man typ 25 centimeter på.
15" har lägre övre gränsfrekvens än 12". Kommer det att fungera att dela vid 300 Hz (24 dB Linkwitz-Riley) när brytpunkten för hornet är 300 Hz? |
more10 |
Posted - 2010/09/03 : 18:34:50 quote: Kollade också 2204 som var på tapeten nyss och den är inte helt bra heller även om den inte kräver fullt så mycket komp. Den går också som nämnts inte särskilt högt upp.
Det var 2202H jag simulerade med, skrev fel på ett ställe bara. |
PetterPersson |
Posted - 2010/09/03 : 17:58:49 Massan på elementet i fråga ser ut att vara relativt hög och magneten för stark.
reVintage, varför tror du inte att en kompression på över 2 skulle fungera? Själv ser jag inga hinder i det bara den inte blir absurt stor...
Vill man få kortare horn får du titta på större element, 15" eller använda flera element och låta dem mynna i samma horn.
more10, du behöver någon form av mätutrustning för att mäta den akustiska vägen för ljudet till lyssningsposition, då kan du placera elementen så att de hamnar på samma avstånd från dina öron i samma vertikala plan. |
reVintage |
Posted - 2010/09/03 : 16:45:27 Om man gör en dimensionering enl. Leach(Hornresp bygger på densamma) så visar denna att 121 är inte är lämplig till ett midhorn. Detta pga att man måste ha en extrem komprimering för att det öht ska fungera. Generellt kan man väl säga att 1:2 är gränsen. Kollade också 2204 som var på tapeten nyss och den är inte helt bra heller även om den inte kräver fullt så mycket komp. Den går också som nämnts inte särskilt högt upp.
|
more10 |
Posted - 2010/09/03 : 15:57:13 Berätta mer om XTZ-grunkan Harry. Jag har bara ställt dit mina element med magneterna hyfsat linjära. Sen hade jag tänkt att skicka in fyrkantvåg och titta på resultatet med något ljudmätningsprogram i min bärbara.
Sen någon gång i framtiden så har jag väl tänkt att försöka få subbasarna faslinjära med fördröjning av topparna. |
Harry_up |
Posted - 2010/09/03 : 10:45:20 Det kan säkert räcka att placera dom på rätt ställe. Min erfarenhet är dock att rätt ställe inte är precis där talspolen börjar i de olika elementen. Mättte med XTZ-grunkan och det skiljde 14cm mellan mellanregister och diskant ifrån talspole kanten. Och det lät också bättre att flytta dom dit XTZ-grunkan ville ha dom. |
more10 |
Posted - 2010/09/03 : 10:17:10 Harry, jag kör redan aktivt. LAB ACN och Zachry. Jag trodde det skulle räcka med att justera placeringen av elementen. Varje element sitter i en egen låda. |