T O P I C R E V I E W |
cittroman |
Posted - 2010/08/09 : 11:12:11 Tradera fynd jag har haft liggandes kan kanske vara ngt för öppen baffel? Överkomligt pris om man köper ett gäng. Har ngn handlat från detta ställe?
http://tinyurl.com/3afgqaa
Finns även i 6,5" http://tinyurl.com/32yg8fd
|
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Fuling |
Posted - 2010/08/12 : 01:38:25 Circlo: Säger inte emot, men sen kan man diskutera prioriteringar. Bygger man med åttor i öppna bafflar så inbillar jag mig att man främst söker andra kvaliteter än "attack" och "klipp" men nu är jag bara ute och gissar fritt. |
Circlomanen |
Posted - 2010/08/11 : 20:25:24 Höga Qvärden är motsatsen till "attack" och "klipp". Qvärdet är ett numeriskt värde av resonansbenägenhet och resonansbenägenhet ger inte spelglädje.
Prova att hänga upp en gräsklipparmotor i gummiband, kopplad till växellådan via en elastisk axel och driv en bil med den, så får du en bra bild av hifielement med högt Q-värde. (Överdrivet exempel) Visst är kanske inte 0,78 så fasligt högt, men efter att lyssnat på div dipoler med element med högt Q så säger jag utifrån min egen erfarenhet att jag föredrar lägre Q.
Prova gärna, framförallt om det inte kostar så mycket. Jag hade hellre provat ett bra PA-element. Jag är en "sucker" på just attack och djeavlar-annama så det färgar såklart mina inlägg. Jag tycker att högre Q ofta gör att det låter lite mer fylligt och köttigt, men på bekostnad av spelglädjen, dynamiken och transientåtergivningen.
Mvh Johannes. |
Fuling |
Posted - 2010/08/11 : 19:10:31 Vet inte om jag tycker 0,78 är för högt för ÖB, jag spelade ett tag på ett par tolvor med Qts 1,34 i öppna bafflar utan att märka några negativa bieffekter. |
cittroman |
Posted - 2010/08/11 : 18:04:32 Så Qts 0,78 är för högt för öppen baffel.
Men visst används väl element med t.o.m högre Qts i öppen baffel projekt, tycker mig ha sett ett par.
Qts kan man väl sänka lite med extra magnet för att öka motorstyrkan? |
Circlomanen |
Posted - 2010/08/09 : 11:15:34 Jag tycker att ett Qts på 0,78 ser högt ut. En stor risk att attack och spelglädje uteblir. Ett Qts på 0,5 skulle väl passa bättre i öppen baffel?! |