HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 "Rotary woofers"?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
JohnA Posted - 2010/07/25 : 19:08:26
Att det är en svår konstruktionsuppgift att flytta stora mängder luft för att åstadkomma den extrema djupbasen är knappast någon nyhet, men
kan det vara så att de flesta som försöker använder fel teknik?

Jag kanske är en av de sista i detta forum att höra talas om
så kallade rotary woofers, men jag tycker tekniken verkar så pass
intressant att den bara måste få luftas lite:

http://www.rotarywoofer.com/

Vad det går ut på är helt enkelt att istället för en tradidionell
högtalare montera en FLÄKT (!) med ställbara propellerblad i en rund öppning t.ex. mellan två våningsplan i huset. Vinkeln på fläktens
blad styrs av ett vanligt system med talspole/magnet. Frekvenser ned
till noll Hz kan återges med förhållandevis extremt tryck.

Verkar hur coolt som helst, och faktiskt ganska lämpligt för DIY!
Jag kan tänka mig att den stora utmaningen är att få till fläktblad som inte susar allt för mycket och att fläktbladens länkage blir glappfritt och tyst. En del oljud kan säkert dämpas effektivt med
absorberande material i luftkanalen på samma sätt som i ventilationssystem.

Någon som vet mer om detta och som har sett lyckade DIY-projekt?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
RuneStone Posted - 2010/08/03 : 09:05:16
en rotary sub har länge legat på ritbordet, men tiden, pengarna och kunskapen tryter ofta..

Hade varit väldigt kul att bygga men jag ser väldigt lite användning för den samt många brister...
Men för att enkelt testa principen borde man ju kunna köpa en liten rc-helikopter och skrota, då är ju större delen av arbetet klart redan.
Fuling Posted - 2010/08/01 : 21:35:01
Ett svänghjul kamske vore nåt för att hålla varvtalet konstant? Tänker mig en variant med svänghjulet format som en ring ute i perifering, då får man möjlighet att hänga upp fläktbladen både vid navet och ute i spetsarna vilket borde öka stabiliteten på hela konstruktionen markant. När får vi se den första DIY-fläktbasen byggt av ett gammalt cykelhjul med blad av kretskortslaminat...?
Circlomanen Posted - 2010/08/01 : 21:24:58
Jag tror oxå att ett konstant varvtal är viktigt för att det inte skall uppstå dist.

Skall man nu prata om rotationsbaserade högtalare så tycker jag isåfall att Tom Danleys "Cyclone" tillverkad av PhoenixGold verkar vara en bättre ide. Det borde gå att göra nått ganska skoj av kolfiber och mycket neodynium-magneter. Den konstruktionen borde "vinna" mycket på att skalas upp ett antal tum. En 30 tums bas kanske?
Att just PhoenixGolds version inte bidde nått berodde mer på billig undermålig kvalitet än principen. Tom Danley brukar ju kunna det här med bas. Han specade delar av aluminium och en bra byggkvalitet, men PhoenixGold byggde i billig plast med allt för stora toleranser för att den skulle prestera som tänkt.
Fuling Posted - 2010/08/01 : 13:52:55
Föreställer mig att varvtalet nog är ganska viktigt, borde det inte bli lustiga modulationsfenomen om varvtalet sackar när bladvinkeln ändras?
Jorma Posted - 2010/07/30 : 00:25:20
quote:
Jorma, Har du någon uppfattning om hur mycket max vinkelutslag som Eminent hade på sin fläkt?
/Lars



Nej, det har jag inte en aning om. Det går att se hur propellerbladen rör sig på den här filmen och där kan du få en uppfattning om vinkeln, men om det är maxutslag som visas vet jag inte:

http://www.youtube.com/watch?v=BDkKQdRDNzQ
Bernt Jansson Posted - 2010/07/29 : 23:10:27
Är varvtalet så viktigt? Det betvivlar jag. Jag tror en vanlig synkronmotor gör rotationsjobbet
tillräckligt bra. Vinkeln på bladen kan nog ställa till det betydligt mer.
Fuling Posted - 2010/07/29 : 21:45:24
Tror fortfarande att borstlösa växelströmsmotorer för modellbruk kan vara intressant. Vad jag förstått kan man styra varvtalet exakt via återkoppling till reglerkretsen, vridmoment finns så det räcker och man kan köpa billiga varianter från Kina som enligt min erfarenhet funkar utmärkt. För hastighetskontroll använder man lämpligtvis ett för samma ändamål avsett fartreglage (också billiga från Kina) som man styr med en pulsbreddsmodulerad 50Hz fyrkantvåg.
RuneStone Posted - 2010/07/29 : 21:37:07
Jorma: Om jag inte minns fel så har då svenska rotosub använt en servomotor för att lyckas att bibehålla varvtalet. Det är nästan omöjligt för en vanlig elmotor att hålla konstant varvtal då belastningen hela tiden ändras, vilket den gör då frekvensen ändras, ju högre frekvens desto högre belastning..

Bernt: Ser ut som att svenska rotosub slutat med sin tillverkning, dom hade väldigt bra beskrivning på funktionen, men jag hittade en gammal artikel om deras produkt, där finns beskrivning http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article36317.ece

Här är bla. den gamla Phoenix Gold basen:
http://www.soundimage.dk/Different-col/LinearMotor.htm
Circlomanen Posted - 2010/07/29 : 18:32:18
Ideén med "tysta" vindsnurror är ju helt rätt, då man inte vill ha något egenljud från snurran, utan bara det varierande luftflödet.
Jag skulle tro att man kan nå mycket förbättringar med större snurra, optimerade bladgeometrier och låga varvtal. Det är såklart dyrt att tillverka, så storlek och utförandet är en kompromiss med ekonomin i ena vågskålen. Vill man ha återgivning ned till 0 Hz så är ju fläkten oslagbar.
Fuling Posted - 2010/07/29 : 16:50:58
quote:
Det är nog inte mycket vits med att ta fram så tystgående blad som möjligt, det blir ju inget ljud då


Finns en poäng i det, men det var ändå inte riktigt så jag menade. Jag syftar mer på "egenljud", brus eller vad man nu ska kalla det från fläktbladen. Nyttoljudet, signalen uppstår väl av luftmängden som drivs fram och tillbaka när bladvinkeln ändras.
Utger mig inte på något vis för att ha några expertkunskaper i ämnet utan det var bara en reflektion utifrån det jag läst om vindsnurror.
pix Posted - 2010/07/29 : 15:01:52
Jorma, Har du någon uppfattning om hur mycket max vinkelutslag som Eminent hade på sin fläkt?
/Lars
Jorma Posted - 2010/07/29 : 10:25:05
RuneStone:

Motorn vill jag inte kalla för servomotor, det är den som ger effekten till att få såpass höga ljudtryck i lågfrekvens.
Snarare är det propellrarna som är servokomponent.

Att en motor hörs är helt klart om man befiner sig i samma rum som motorn, men motorn sitter inte i lyssningsrummet.

Inget är för evigt och inget baselement eller något annat håller i evighet. Det är bara en fråga om hur länge bladen håller och hur lätt det är att byta ut dom. Dessa är lätta att byta ut.

Billigt? Eminent Technology tog då 2006 ca. 10 000 US dollar för den stora basfläkten. Det kostar en hel del att ta fram detta och det är ingen massförsäljning av den. Det är nog inte priset som stoppar utan det är installationen som kräver en del utrymme.

Fuling:

Det är nog inte mycket vits med att ta fram så tystgående blad som möjligt, det blir ju inget ljud då. Detta ska nog inte jämföras med
vindkraftverk, flygplanspropellrar eller fläktar.


Fuling Posted - 2010/07/29 : 07:51:05
För något år sedan läste jag på lite om DIY-vindkraftverk och utifrån de lärdomarna undrar jag om fläktbladen på bilden är särskilt optimalt utformade. Principerna kanske inte är jämförbara men för att få till tystgående och effektiva vindsnurror använder man trebladiga snurror med blad som smalnar av ut mot spetsarna.

Pratet om RC-grejor fick mig också att tänka på att det borde vara enkelt att servostyra en sån här konstruktion, hela talspolekonstruktionen sitter ju externt och kopplar till fläktbladen via stötstänger så det kan inte vara någon konst att montera någon sorts linjär lägessensor på samma axel.
pix Posted - 2010/07/29 : 07:30:21
Ett enkelt sätt att ändra stigningen på rotorbladen utan länkage mm vore ju att använda piezo material som böjer roten på rotorblafen.
/Lars
Bernt Jansson Posted - 2010/07/28 : 23:09:31
Hör Jorma inte ljudet så kan jag garantera att ytterst få skulle höra det.

Motorn går bara på konstant varvtal, supersimpelt. Vad jag skulle vilja se beskrivning
på är den mekanism som förstärkaren driver, för att ändra lutningen på rotorbladen.
RuneStone Posted - 2010/07/28 : 20:52:48
900Watt är ganska mycket effekt i min värld.. en sådan servo-motor är inte billig.. om jag ser rätt så är det där samma som ligger på youtube, där hör man absolut att motorn snurrar.. väldigt jobbigt ljud i längden..

Nej jag tror inte heller att han kommer att få problem med vingar på ganska länge.. men med tiden borde materialet stressas ganska rejält, detta borde leda till mer dist och till slut sönderfall.
Jorma Posted - 2010/07/28 : 12:09:21
Eminent technologys propellerbas behöver ingen stor effekt.
Motorn är en 900 watts lågvarvig motor (ca. 1000 varv/min) och den är nedvarvad med frekvenstyrning till 30 Hz för att gå på halva varvtalet 500 varv/min. Den går då tyst och hörs inte alls trots att den sitter rakt ovanför lyssningsplatsen.
Det blåser heller inte, detta är ingen ventilationsfläkt.
Distorsionen ligger på låga 5% i dom lägsta frekvenserna.
Det finns inga blåssljud eller annat som avslöjar för örat var högtalaren är placerad.
Förstärkarens uppgift är att vrida på propellerbladen och den behöver inte vara så stor. Problemen som Bruce haft under utvecklingen av basen har inte varit att propellebladen inte skulle hålla. Dom snurrar relativt långsamt i 500 varv. Det som var svårast att lösa var att motorlagret på propellersidan inte höll för vibrationerna.
Han löste det genom att byta ut kullagerna mot en annan typ med större anläggningsyta - rullager. Slutresultatet som syns på bilderna var då testade i kontinuerlig drift under ett års tid utan problem.

Här är en nöjd Bruce Tighpen som visar frekvensstyrningen på väggen och gallret till högtalaren syns i taket.



Här syns högtalaren på vinden. Den får en oaändlig baffel genom att vinden är öppen ut i fria luften. Lådan är dämpad inuti med isolerfiber. Spolen somn syns under motorn är en del av delningsfiltret.


Fuling Posted - 2010/07/27 : 22:21:02
Känns som att det finns mycket att hämta från RC-flygvärlden här: Principen från helikoptrarnas rotorhuvuden, lågvarviga borstlösa elmotorer med högt vridmoment (finns modeller på upp till flera kW) och rotorblad av kolfiber/epoxylaminat.
Personligen ser jag dock inte poängen i nåt liknande, finns det verkligen "nyttosignaler" under de frekvenser man kan återge med normala subbar?
Circlomanen Posted - 2010/07/27 : 21:30:22
Vill man ha fruktansvärs djupbas så kan man alltid bygga en tappad sak med 8 st bil-18-tummare med låg Fs, avstämd till 10 Hz. Tänk Matterhorn men lite mindre. Jag kan nog snabbt vispa ihop nått som kan riva vanliga bostäder om det behövs. Rotorfläktar i all ära men det är svårt att få en stor rotor tyst nog för att det skall vara trevligt att lyssna på i ett hem.
RuneStone Posted - 2010/07/27 : 20:43:23
Phoenix Gold's rotary-sub hette Cyclone, fanns bara på marknaden ett kort tag vill jag minnas...

Pix: Det fungerar precis som navet på en helikopter, det hela drivs med en servomotor som håller konstant fart, i navet sitter en talspole kopplad till din förstärkare, i talspolen sitter stagen som vinklar rotorbladen fastsatta. Det finns ett svenskt företag som tillverkar/tillverkade rotary-sub's fast dom använde dom för att släcka ut oönskade resonanser i fläktsystem och liknande www.rotosub.se
tidigare fanns det bilder och väldigt genomgående dokumentation om hur detta fungerade men nu såg jag att dom gjort om lite på hemsidan, men det kanske går att finna, såvida dom inte lagt ner tillverkningen på just den produkten.

Ser en del uppenbara brister direkt i denna konstruktion, dels krävs en väldig effekt på motorn som driver fläkten för att den ska orka driva rotorn vid låga frekvenser, man behöver ganska stor luftförflyttning för att det ska bli någon effekt. Sen blir nog största hindret själva rotorbladen, dessa borde flexa ganska rejält vid höga spl i låga frekvenser, tänk själv vilken vridning det blir när du vänder håll på luften i farten 15 gånger i sekunden, detta borde medföra väldigt hög distorsion och på lång sikt materialstress vilket då gör att dom kommer att gå sönder då kristallstrukturen i materialet till slut ger upp.

Men en ganska intressant lösning dock.
pix Posted - 2010/07/27 : 09:02:30
Ser ut att fungera ungefär som rotor-navet till en RC-helikopter
/Lars
Jorma Posted - 2010/07/26 : 15:47:36
Det finns lite om en propellerbas på mitten av sidan 1:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43694

Jag blev hembjuden till Bruce och besökte honom i Tallahasse, Florida efter CES-mässan i januari 2006. Han hade propellerbasen i sitt eget hemmabiosystem och dert var rätt häftigt att känna frekvenser ned till 1 Hz. Med en 30 wattsförstärkare klarade suben av ljudtryck på 115 dB och den spelade mellan 1 Hz till 30 Hz.
Olika basfrekvenser satte fart på olika delar av huset.
En dörr klonkade i bortre änden av huset i 4 Hz.
Takkronan i hallen klirrade vid 10 Hz och väggarna i lyssningsrummet skallrade vid 12 Hz osv.
Detta var ljud som fanns med på DVDfilmer. På Rocky Mountain Audio Fest 2005 demade han den bara med en tongenerator.
Joda Posted - 2010/07/26 : 10:51:17
Servodrive är en konstruktion som bevisligen gjorde bra ifrån sig.
http://phy6.net/downloads/Audio/Technology/PSW%20Sound%20Reinforcement%20Forums%20%20LAB%20Subwoofer%20=)%20Why%20no%20other%20%27motor%27%20driven%20designs%20ie%20BassTech7.htm

Scrolla ner en bit till Tom Danleys post #380890
länk


En fläkt kopplar lika dåligt som ett membran. Idén är att du kan få enorma "konrörelser".

Fanns en fläkt där man helt enkelt spann fläkten fram och tillbaka med en motor. Fungerade hyfsat bra om jag kommer ihåg.
Tror det var någon Svensk snubbe, visades på Landet runt om jag minns rätt.
JohnA Posted - 2010/07/26 : 00:17:51
Den där Phoenix-prylen, kan det varit samma princip jag såg på en mässa i Älvsjö
för 20-talet år sedan? Jag tror det var en basreflexlåda med traditionell högtalarkon
till det yttre men istället för vanlig talspole satt på insidan ett länksystem kopplat
till en kraftig elmotor. Vill minnas att motorn vred sig uppemot ett varv mellan
högtalarkonens ändlägen. Säkert fiffigt och sofistikerat men fortfarande ingen lösning
på svårigheten att koppla en relativt liten membranyta effektivt till luften vid
riktigt låga frekvenser.

En "fläkt-sub" borde passa fint i bilen där man ändå är omgiven av allehanda
surrande oljud, vindbrus och skrammel.

Om super-sub-problemet handlade om att bara återge en enda frekvens åt gången
kunde man kanske ha någon form av roterande luftventil framför mina två motriktade
fläktar. Och vill man bara producera en fast frekvens, eller långsamt svepande dito
finns redan de rätta prylarna: http://www.victorysiren.com/x/index.htm


Skämt åsido, jag tycker grundprincipen att ha två konstant roterande fläktar med
motsatt luftflöde är intressant. Bara man kunde ordna ett fiffigt sätt att snabbt
och relativt energisnålt styra summaflödets riktning och storlek.

tordnilsson Posted - 2010/07/25 : 22:32:45
Phoenix Gold hade ju en "roterande" sub för bilbruk för ca 15 år sedan, kommer inte ihåg vad den hette men det lär ju finnas ngt på nätet om denna om man orkar googla lite.. jag har för mig att den påstods gå ner till 11 Hz och den övre gränsen var nånstans kring 70-80 Hz men den erkar inte ha blivit ngn succé direkt, kan kanske vanått att kolla lite på.
Jag tror att principen var en fast monterad spole med en magnet monterad ihop med vingarna på en axel men jag minns inte så mycket mer.
/ tord

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000