HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tungt högtalar bygge!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
asto Posted - 2010/07/15 : 22:04:35
Flytspackel är materialet i detta fina bygge

http://www.minhembio.com/Seas/282928#351405
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
reVintage Posted - 2010/07/25 : 09:39:46
Är flytspackel bättre är betong?

Flytspacklet är ju glasfibermerat. Skulle också kunna tänka mig att det är mjukare vilket, borde innebära att det inte "sjnger" lika mycket som betongen.
weedo Posted - 2010/07/25 : 08:44:47
quote:
Mschill: Men använd ett bra släppmedel så är det absolut inga problem med att få loss formarna.

Vad är ett bra släppmedel? Jag vet att i båtaffärer finns det släppmedel avsett för att få loss glasfibersaker ur formar. Kan det funka?
Fuling Posted - 2010/07/16 : 22:09:48
Lite OT, men: Nån som vet om flytspackel kan fästa på glasfiberarmerad polyesterplast? Håller på med ett par horn som inte ser ut att bli så "döda" som jag vill ha dem, ett lagom tjockt lager flytspackel utanpå kanske skulle råda bot på det. Funderar i så fall på att skruva i en massa skruvar som spacklet kan fästa i och eventuellt armera med hönsnät eller liknande.
Mschill Posted - 2010/07/16 : 20:14:47
Flytspackel bränner fast bra om man Primar innan man häller ut det. Men använd ett bra släppmedel så är det absolut inga problem med att få loss formarna.
huzze Posted - 2010/07/16 : 20:01:57
Vilket annorlunda bygge

Frigolit löses även upp i bensin. Blir napalm om man mättar det tillräckligt.
asto Posted - 2010/07/16 : 19:46:05
quote:
Släpp medel!
Det är väl lika för masonite å flytspackel som vanlig form plyfa när man gjuter med betong betong.
Jag är inte så säker på att det funkar med samma grejer som till betong Jag har hört att flytspackel har en förmåga att bränna fast ordentligt, och i vanliga fall är ju det också vitsen med det hela.

Om det skulle bli aktuellt med gjutning så är det ju visserligen lätt att prova...
Imperial Posted - 2010/07/16 : 19:16:07
Tjenare!

Släpp medel!
Det är väl lika för masonite å flytspackel som vanlig form plyfa när man gjuter med betong betong.
Det finns ju ett gäng olika flytspackel men fortfarande ingen som ger ett naturligt fall mot golvbrunn
asto Posted - 2010/07/16 : 08:58:38
Det jag funderar över är hur masonit sidorna släpper från flytspacklet. Kan ju knappast vara lönsamt att limma nya hela tiden.
Tobbe_L Posted - 2010/07/16 : 08:48:32
Jo aceton är ingen trevlig metod....
asto Posted - 2010/07/16 : 07:04:08
Om ni vill slippa prova själv

http://www.blocket.se/alvsborg/Hogtalarlador_for_DIY_28286264.htm?ca=16&w=1
asto Posted - 2010/07/16 : 06:57:12
Läste att den monterat en vinklad insexnyckel i borrmaskin och mosat runt i cellplasten och sedan skrapat det sista längs väggarna. Aceton och liknande lösningsmedel gör att det blir ett himla kladd samt att det luktar starkt.
Tobbe_L Posted - 2010/07/16 : 06:45:35
COOOOLT

Om jag minns rätt så kan man lösa upp frigolit med aceton.
Men man får nog karva ut så mycket som möjligt för hand..
rannagarden Posted - 2010/07/15 : 23:22:22
Riktigt inspirerande!
johan.björklund Posted - 2010/07/15 : 23:03:53
Hur får han ut frigoliten, skära skära skära?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000