HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tänker jag fel? Två trafos efter varandra.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Kmj Posted - 2010/05/15 : 10:21:51
Jo, det verkar som om biassekundären (110V 40mA) på en av mina trafos är trasig och jag vill inte köpa en ny. Nu har jag ett antal små kretskortstrafos på 2,3VA med primär på 230V och två sekundärer på 12V styck. Min tanke var nu att parallellkoppla 12V sekundärerna och sedan koppla den nya 12V-sekundären direkt in på den stora trafons 6,3V sekundär. Genom detta BORDE jag få ut runt hälften av 230V då 12V-lindningen bara får hälften av vad den borde ha. Behöver jag kanske en last mellan trafosen?

Visst funkar det men jag får bara ut dryga 50V lastad som olastad. Så frågan är helt enkelt, har jag missat nått eller är jag ute och cyklar på djupt vatten med nattmössan på?
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kmj Posted - 2010/05/18 : 11:28:27
Ok, en 1x12V från Kjell gav inte en enda volt ut. Jag antar att det är för stor skillnad på dem.
pix Posted - 2010/05/15 : 19:23:15
Två (någorlunda) identiska trafos brukar går bra att koppla "back to back".
När man får problem så är det oftast pga T2 har för låg induktans på lindningen som kopplas mot T1
Tyvärr är inte spänning eller lindningsförhållande tillräcklig info för att vara säker på om det kommer att fungera då induktansen handlar minst lika mycket om kärnan som lindningsvarv.
En impedansbrygga är guld värd, annars blir det testa och brinn..
/Pix

[Edit; för låg induktans på T2s "primär-lindning" och T1 kommer att lastas ner eller brinna upp. För hög impedans på T2s "primär-lindning" (många varv och/eller hög permabilitet i kärnan) medför att kärnan kommer att mättas och T1 kommar att lastas eller brinna upp.]

[Edit 2, KMJ det spelar ingen roll om T1 är kraftig. Matchar inte T1 och T2 så betyder det bara att du får ett större rökmoln..


Kmj Posted - 2010/05/15 : 12:27:56
Min 6,3V sekundär kan peta ut 3,1A så den ska det nog inte vara nått fel på. Jag får väl kolla på kjell.com efter en lite större 12Voltare att testa med då.
Bubbel Posted - 2010/05/15 : 12:15:25
Jag intresserade mig för just detta för att jag inte hittade en trafo som hade rätt värden efter en hård surforgie fann jag en del vettig info. För att få lämplig ström på den "nya" sekundären måste de ursprungliga sekundärerna vara 2#189;-3 gånger större för att få ut det man behöver på den "nya" sekundären. Det kanske skingrar en del funderingar sedan bör man inte blanda olika värden heller.

Några länkar måste givetvis läsas:

http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/100154-back-back-trannies.html#post1185433

http://www.mcamafia.de/nixie/ncp_en/ncp.htm

http://www.google.se/search?q=back+to+back+transformer&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

anders
Ryssen Posted - 2010/05/15 : 11:38:40
Kanske den lilla trafon är för liten för att orka hålla upp halva spänningen.Du har ingen som är större att prova med?
Har kört så till anodspänning nån gång och det behövs ganska stora saker för att orka hålla upp spänningen.
soundbrigade Posted - 2010/05/15 : 11:25:16
Det verkar vettigt. Du ser emellanåt den här varianten i enklare förstärkare där man sätter två 12V-trafar mot varandra och plockar ut 230V till B+ på den andra trafon och 12V till glöden mittemellan de två trafarna. Tror dock den första trafon är lite biffigare än den andra.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000