HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hembyggda Tappade horn

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
mangs Posted - 2010/04/30 : 09:10:36
EDIT: Då denna tråden tagit en helt annan vänding valde jag att editera i efterhand. Jag har nu bestämt mig för att bygga ett eller två tapapde horn. Lådorna bör hamna under 100liter stycke och jag funderar på 6,5or till 8or. Några lämpliga alternativ?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
asto Posted - 2010/05/22 : 15:26:20
quote:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75743&whichpage=3 Asto's mätningar. Fast jag hittar inget om teorin bakom hans resultat.

Men det känns ju som om min teori om att böjen dämpar stående vågor som har hastighetsmaxium i närheten av hörnet, och att stående vågor med ett tryckmaximum vid böjen "förstärks". Då är det alltså fritt fram att konstruera hängmattor!
Sitter och räknar på dessa teorier för fullt i min egen blivande TH

Detta är mitt sätt att se på teorin bakom veckningen utifrån de mätningar som gjordes, och jag ber om ursäkt för min oförmåga att förklara på ett enkelt och bra sätt.

Först bör man titta på vad man egentligen har för ljudhastighet igenom pipan, och det gör jag genom att lokalisera den första och andra övertonen för att få fram grundresonansen. Första övertonen delat med 3 och andra delat med 5 bör ge ungefär samma resultat = grundresonansen

Grundresonans x pipans längd i meter x 4 = ljudhastigheten genom pipan.

Nu är ju säkert inte ljudets hastighet den samma i stående vågen i pipan då geometrin blir avsmalnande åt det andra hållet i den vikta sektionen, men jag har försökt titta på detta genom att jämföra dimensioner och resultat från Hoktunas lilla TH (som är en mycket lyckad konstruktion). Har då kommit fram till att man kan ta medelvärdet på ljudhastigheten ifrån en rak och expanderande geometri för att få fram en ungefärlig hastighet för den stående vågen.

Om man nu orkar sätta sig ner och räkna lite på detta så bör man alltså undvika sektioner i pipan som sammanfaller med 1/4 våglängd av en redan befintlig överton till grundresonansen.

Jag får även en känsla att dessa sektionslängder bör prioriteras närmast elementet, de verkar ge effektivast resultat där.

Det jag tror vi lärt oss hittils är att inte försöka dämpa resonanser utan att istället medvetet "skapa" en ny resonans mellan befintliga resonanser för att jämna till tonkurvan.

Testa gärna teorin med att vika pipan 1 gång, ta sektionslängden och se var resonansen hamnar. Där av simulera med hängmatta eller inte...

Om ingen sågar denna teori helt så kommer jag nog försöka bygga efter dessa riktlinjer inom kort

Mvh Asto
mangs Posted - 2010/05/22 : 13:18:35
Skulle det vara någon tanke med att använda två element i samma låda? Skall man då placerar dem efter varandr eller bredvid?

OM man placerar dem bredvid varandra skulle man ju kunna få fram mer traditionella mått på lådan.

Jag har funderat lite på hur man skulle kunna vecka lådan så att den blir mer kubformad. Om man bygger enligt en vanlig konstruktion men i två "våningar". Känns som att det är svårt att få till samtidigt som risken för luftläckage mellan sektionerna ökar.

Enklast vore nog att bygga ihop en vanlig konventionell TH som man sédan kan laborera runt med för att lära sig mer om tekniken.
more10 Posted - 2010/05/06 : 23:37:03
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75743&whichpage=3 Asto's mätningar. Fast jag hittar inget om teorin bakom hans resultat.

Men det känns ju som om min teori om att böjen dämpar stående vågor som har hastighetsmaxium i närheten av hörnet, och att stående vågor med ett tryckmaximum vid böjen "förstärks". Då är det alltså fritt fram att konstruera hängmattor!
PetterPersson Posted - 2010/05/06 : 22:26:19
Sök runt här på Teknik och DIYavdelningen. Det finns beskrivet i rätt många trådar nu. Framförallt astos då han mäter på pipor med olika veckning.
more10 Posted - 2010/05/06 : 22:20:36
quote:
Hur man simulerar tonkurvan inom arbetsområdet beror på hur lådan
veckas. Veckas exempelvis hornet en gång måste man simulera med
hängmatta mellan första och andra resonanstoppen. Det går utmärkt
att göra utvidgande horn jämna, bara man vill, men då måste hornet
veckas fler gånger.


Det där med hur veckning påverkar frekvenskurvan får du gärna förklara lite närmare Petter. Rent intuitivt kan jag förstå att det har betydelse att böjen har betydelse när pipan verkar i halvvåg, det borde vara lättare för tryck att byta riktning än för luftflöde, är jag på rätt väg?
PetterPersson Posted - 2010/05/05 : 08:59:26
quote:
I alla fall SPL-mätninger ser bättre och jämnare ut om man kör en rak pipa istället för en där mynningarna blir större och större, visst tappar man lite verkningsgrad i den högre basen men den skall ju ändå filtreras bort.
Om man väljer att köra större och större mynningar vilket riktvärde skall man ha?


Hur man simulerar tonkurvan inom arbetsområdet beror på hur lådan
veckas. Veckas exempelvis hornet en gång måste man simulera med
hängmatta mellan första och andra resonanstoppen. Det går utmärkt
att göra utvidgande horn jämna, bara man vill, men då måste hornet
veckas fler gånger.

quote:
Hurpass liten tvärarea är ok att använda i hornet. Om elementet ligger på 150cm2 vilken S1-area är den minsta man kan använda, och vad får det för konsekvenser? Jag har förstått att har man för liten blir det för högt tryck mot konen.


Det beror på hur stark och stor konen är. Sunt förnuft gäller. En 10:a med massa på 100 gram tål betydligt högre kompression än en 15" med 50 gram massa. Generellt sett hamnar man mellan 1-4 ggr kompression. Högre kompression medför större risk för lådvibrationer, så det bör stgas mer då hög kompression används.


quote:
Förhållandet mellan sidorna i för S. Jag har för mig att jag läst att inte sidorna får avvika för mycket jämfört med varandra. Dvs, det är inte ok att man har ett TH som är 30cm bred invändigt men bara 7.5-10cm i andra ledden för att få en yta på runt 300cm2 för S-värdena. Vilka rekommendationer finns det. Är det bästa att ha lika värden. Dvs 15x15cm osv.


Man får komma ihåg vilka våglängder som avses. Vid 100 Hz är
våglängden över 3 meter. Men visst, friktionsförluster kan
förekomma om förhållanet blir stort. Själv har jag byggt 50 mm
djupt och 550 mm brett utan några som helst problem. Mätningarna
stämde väl överens med simuleringen, dvs. en faktor ca 1/10 i början
på hornet.
mangs Posted - 2010/05/05 : 08:28:10
Jag tackar er alla för all hjälp! Ibland behöver man en knuff för att komma igång och nu efter er hjälp sitter jag själv och simulerar för fullt med Hornresp där hemma. :)

Jag har även en DLS- 10" och en JBL 12"-bilbas som ligger på hyllorna där hemma så jag har testat att simulera med dessa med.

Det blir lätt att lådorna springer iväg i volym och frågan är vad jag prioriterar.

Anläggningen skall användas till musik.
Lådorna får inte bli för stora.
Det skall låta,snabbt musikaliskt och svängigt.

Vore kul att ha lite headroom både vad det gäller utsträckning nedåt, SPL mm.

Det känns som om SS-7orna skulle kunna fungera ok då man får ganska ok frekvensgång redan vid mindre volymer.

Några frågor:
I alla fall SPL-mätninger ser bättre och jämnare ut om man kör en rak pipa istället för en där mynningarna blir större och större, visst tappar man lite verkningsgrad i den högre basen men den skall ju ändå filtreras bort.
Om man väljer att köra större och större mynningar vilket riktvärde skall man ha?

Hurpass liten tvärarea är ok att använda i hornet. Om elementet ligger på 150cm2 vilken S1-area är den minsta man kan använda, och vad får det för konsekvenser? Jag har förstått att har man för liten blir det för högt tryck mot konen.

Förhållandet mellan sidorna i för S. Jag har för mig att jag läst att inte sidorna får avvika för mycket jämfört med varandra. Dvs, det är inte ok att man har ett TH som är 30cm bred invändigt men bara 7.5-10cm i andra ledden för att få en yta på runt 300cm2 för S-värdena. Vilka rekommendationer finns det. Är det bästa att ha lika värden. Dvs 15x15cm osv.

Tankar kring detta?
PetterPersson Posted - 2010/05/05 : 06:38:35
Vassego, Min simulering ser ut ungefär som den som visas i nya tråden men rullar av något mjukare nedåt 20 Hz. Annars är det
ingen skillnad direkt.
more10 Posted - 2010/05/04 : 22:13:38
Jag gjorde en precis helt ovetande om att Petter redan hade gjort en :-). Ligger på en ny tråd.
mangs Posted - 2010/05/04 : 22:07:25
Supertack. Du har möjligtvis inte simuleringarna från Hornresp kvar så att jag kan se dem?
PetterPersson Posted - 2010/05/04 : 22:02:08
55, 61, 68 och 75-måttet är lika på alla tre sidor runt om böjen, men jag skrev bara ut en av vardera för att inte kludda ner ritningen.
PetterPersson Posted - 2010/05/04 : 21:57:58
Material; 22 mm spån/MDF. Tag det du trivs bäst med. Ljudmässigt
blir det ingen skillnad vid så här låga frekvenser och små horn.
Inga stag behövs. Innerbredden är 200 mm. Sätt elementet så nära
mynningen som möjligt med magneten utåt.

Elementet är SS-8545.

mangs Posted - 2010/05/04 : 21:57:16
Jag har redan ett par Martin Logan elektrostater som har en sluten bas som spelar ner till 50Hz ungefär. Min tanke är alltså att få de tappade hornen att ta vid nedåt och ge mig lite mer botten. SItter och leker med Hornresp och maken till icke intuitivt program har jag sällan skådat. :(
more10 Posted - 2010/05/04 : 21:46:57
Om du ska spela musik så skulle jag rekommendera att du försöker komma uppåt 80-90-100 hz med subben. Då kan du ha slutna lådor över det, vilket innebär att du inte får samma fasvridningar som i en basreflex. En sluten låda borde man lätt kunna få att gå rakt ner mot 100 hz.

Då är det väldigt viktigt att välja element så att det du når ända till 100 och att det inte blir stora svängningar i frekvensgången över, som "syns igenom" filtret. Det är bara att sätta igång och simulera!

Sen ska du förstås ha ett likwitz-riley filter mellan sub och sidor.
mangs Posted - 2010/05/04 : 15:54:46
Låter perfekt för mig. :)
PetterPersson Posted - 2010/05/04 : 15:24:32
Jag kan fixa något i 70-litersstorleken till SS-basen. Den kommer gå mellan 20 och 60 Hz. Du kommer kunna få ut 115 dB vid 20 Hz och hörnplacering
mangs Posted - 2010/05/04 : 15:04:18
tack för tipsen. Eftersom det är musik jag skall återge med subben låter jag den gå till 30Hz Kommer sedan dela uppåt kring 50-60Hz. Blir det för smalt?

Skulle något av elementen ovan gå att använda eller finns det någon annan variant som skulle passa perfekt in. Typ en 8"?

Lådan får gärna vara under 100liter. :)
more10 Posted - 2010/05/04 : 14:21:30
Räkna med att du kan gå lägre med en TH än fs för elementet. Jag har byggt en med JBL 2226 och det låter mycket högre än man kan spela i en lägenhet. Den är ungefär 170 cm hög och på strax över 300 liter. Så mitt råd är att leta efter ett element med fs runt 40 och med mindre kon. Konens storlek påverkar lådstorleken. Det är en tråd här där det diskuteras TH med en PD 12", med fantastiskt fin simulering. Bygg bara en låda, inte två, det blir effektivast ur kostnadssynpunkt, med 8" eller 10".

Skillnaden mellan 30 och 20 hz är väldigt stor i volym sett. Om du ska spela musik så räcker nog 30 hz väldigt långt, det krävs en 5-strängad bas att nå dit ner eller en orgel. Om du ska ha lådan till surround vill du nog gå ner under 20 tillochmed, men då blir det stort.
Bernt Jansson Posted - 2010/05/04 : 13:19:53
Som jag förstått det behöver Fs inte vara jättelågt i TH varför professionella element passar jättebra. Jag har t.ex ett par Beyma
12LX60 med Fs på 42Hz och piporna avstämda till 22Hz. Dahlberg har något liknande. Mina funkar utmärkt ner under 20 tycker jag,
där är det mer en tryckande känsla i rummet än en ton. Det är lite andra spelregler jämfört med basreflex verkar det.
mangs Posted - 2010/05/04 : 12:31:13
Eftersom jag vill köra i stereo och gärna bygger själv så kanske 2st i storleksordningen 6,5"-8" låter rimligt? Stämmer man sedan av dessa så att f-3 hamnar någonstans kring de 30 så borde väl inte lådorna bli så enorma?

Tänkte bara kolla vilket av följande element som jag har liggande hemma och skräpar som kan tänkas fungera bäst.

Scanspeak 18w8545
Electrical Data

Re 5.5
Le 0.4
fs 28 Hz
Qms 2.3
Qes 0.3
Qts 0.27
Bl 8
Rms 1.5 Kg/s
Mms 20 g
Sd 145 cm2
Vas 48

Sensitivity (2.83V/1m) 88
Linear excursion +/- 6.5 mm

Audax HT210-KO (Kevlar-kon).

RE 6.2
FS 33
VAS 0.0791
QES 0.41
QMS 1.73
SD 0.0224
XMAX 4.5mm
LE 0.59
MMS
0.02066
BL 8.048
SENS 90.4
QTS 0.3314

Som jag förstår det så är styv kon, lågt Vas, hög Bl bra. då är det väl egentligen ingen av dessa som passar jättebra?
Circlomanen Posted - 2010/05/04 : 10:01:21
Kolla på Zeis små TH-Seas ALU-6,5 eller Martinssons mini-TH med Audes små 6,5or. Det räcker med en st sådan för det mesta. Det är endast om du vill ha hög verkningsgrad eller vill kunna spela sjukt högt som man behöver mer än 2 st 6,5or i vanlig hemmamiljö.

Min TH-8-Tangband kan spela högre än vad jag står ut med innan den börjar flåsa och låta ansträngt. Grannarna blir sura långt innan subben klagar.
DahlbergAudio Posted - 2010/05/04 : 09:37:08
Du behöver absolut inte få den spikrakt ner till 20hz enligt simuleringen.
Ca:30hz är fullt tillräckligt och jag skulle
nog titta på lite andra element än xxls.
Har ingen aning om priserna men det går ju att köpa färdiga
subbar från Danley också. Det finns en Europeisk återförsäljare.
mangs Posted - 2010/05/04 : 08:54:34
344 l vs 100 l och då går de lika djupt? Det låter spontant inte så lockande då min tanke är att man skulle kunna använda en någorlunda lika stor låda. 100 är nog max för mig så om jag väljer att köra med TH så faller XXLS bort. Å andra sidan kanske den inte behöver gå spikrakt ned till 20Hz. Du vill inte lägga upp bilder på din simulering, värden samt frekvensgång.
more10 Posted - 2010/05/03 : 23:59:44
Nu har jag simulerat en låda som jag är nöjd med för XXLS, den blir 344 liter i hornresp. Den ger samma maximala ljudtryck (räknat på en halvsfär) som en portad låda på 22 hz och 100 liter. Den portade lådan måste man ha en eq för att få den att gå hyfsat linjärt. Simuleringen på den portade lådan i winisd, och det är lite oklart hur winisd hanterar olika placering (hörn, vägg, halvrymd, helrymd). Någon som vet?
Bernt Jansson Posted - 2010/05/03 : 23:41:27
Tom Danley har patent på TH så de enda kommersiella man ser är från Danley Soundlabs.

Exempel: http://www.danleysoundlabs.com/tapped_horn.asp?MODEL=TH%20221

Frågan är om det över huvud taget finns något värre att köpa?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000