T O P I C R E V I E W |
modernman |
Posted - 2010/04/28 : 11:27:58 Jag skulle behöva lite hjälp med att förstå detta problem, eftersom jag själv inte kan så mycket om detta:
Jag har en hemmagjord volymkontroll + ingångsväljare som jag har haft kopplad till min integrerades slutsteg. Detta funkar utan problem.
Numera har jag ett externt slutsteg, med min integrerade som försteg. Jag har provat att ha volymkontrollen innan slutsteget, för det är det jag skulle vilja ha som lösning, men då blir det en fruktansvärt stark utnivå. Vad kan detta bero på? Och vad skulle man kunna göra åt detta?
Obs. att jag kör med samma signalkälla fortfarande.
Tack på förhand! |
9 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
modernman |
Posted - 2010/04/28 : 15:53:42 Som sagt är jag inte så bra på detta så jag följde helt enkelt denna beskrivning: http://www.jensen-transformers.com/an/an003.pdf
I 2.1 står det som Lovan skriver. Men om man läser i 4 står det att man istället för detta kan leda ut skärmen till chassiet.
Men jag skall nog göra som ni säger; lägga skärmen på jorden istället.
Tack!
|
Lovan |
Posted - 2010/04/28 : 15:41:34 Verkar väldigt dumt att koppla skärmen till chassit. Antingen så är jorden på RCA-kontakten jordad i chassit redan(vilket gör att det blir samma sak) eller så skapar du en kapacitativ koppling mellan dom signaljord och chassijord. Men som sagt finns det säkert sånna som tycker att det är en bättre lösning |
modernman |
Posted - 2010/04/28 : 15:24:04 Ok, tack för svaren. Skall labba lite till så får jag återkomma. Det är Harmony Design som byggt om den. Vet inte riktigt hur de brukar göra.
Aha, ang. kabeln så läste jag tvärtom någonstans. Men det finns väl olika teorier om det också antar jag. |
reVintage |
Posted - 2010/04/28 : 15:10:42 Kan inte se något annat svar på detta än att den som byggt om har ökat känsligheten genom att minska motkopplingen.
Ang. din kabel till chassie så bör du istället ansluta den tillsammans med skärmen i phonokontakten. |
modernman |
Posted - 2010/04/28 : 14:17:52 Poten är logaritmisk. CDn är oballad och poten likaså. Kör nu med "semibalanserat" eller vad det kan kallas från försteg till slutsteg. Alltså en kabel jag dragit ut en jordkabel som fästs i förstegs-chassiet. |
reVintage |
Posted - 2010/04/28 : 13:56:26 Slutsteget har en ingångskänslighet om 1,2V. Vad är det egentligen för signalkälla du har? En CD-spelare har nominellt 2V ut och borde fungera utmärkt.
Kan det vara så att du har en linjär pot?
Funderar också på balanseringen, är signalkällan och poten balanserade? Iofs borde detta inte påverka känsligheten. |
modernman |
Posted - 2010/04/28 : 13:08:34 Aha...sorry lite luddigt. Det jag vill ha är signalkälla -> vol.kontroll -> slutsteg. Men jag antar att, som du skriver, jag behöver någon slags dämpkrets. Det sitter f.n. en 100kohms pot. i vol.kontr. Skulle det funka om man bytte den till en med ett annat värde?
För att förtydliga så är det tänkt att jag ska kunna strunta i min integrerade.
Slutsteget är ett Vincent SP-331, moddat till balanserade ingångar. |
Bernt Jansson |
Posted - 2010/04/28 : 13:07:39 quote: med min integrerade som försteg.
Hur plockar du ut signalen där? Efter förstegsdelen? |
Tobbe_L |
Posted - 2010/04/28 : 12:11:20 Nu ska vi se om jag är med.
Tidigare så körde du med din signalkälla in i en passiv volymkontroll o direkt in på slutstegen i din integrerade förstärkare. Alltså kopplade du förbi dess försteg.
Nu har du signalkällan till din integrerade sedan ut från den till din volymkontroll o sist det externa slutsteget.
Om det är så, så beror skillnaden på att signalkällan o den integrerade har olika nivå på utsignalerna eller så är det att den nya slutsteget har en högre ingångkännslighet. det krävs alltså mindre insignal för att det ska bli fullt utstyrt.
Skulle tro att du behöver en liten dämpkrets mellan för o slutsteg.
|